Kinderboekenweek 2022 Gi-ga-groen

De Kinderboekenweek 2022 gaat over natuur. Het motto is: Gi-ga-groen!
De Kinderboekenweek duurt van 5 t/m 16 oktober 2022.

Andy Griffiths en Terry Denton, auteur en illustrator van de populaire reeks De waanzinnige boomhut, maken het Kinderboekenweekgeschenk voor de 68ste Kinderboekenweek. Illustrator Marije Tolman maakt het Prentenboek van de Kinderboekenweek.

Nieuw!

Bij uitgeverij Leopold is het leesboekje Het geheim van de groene straat verschenen. Het verhaal is geschikt om voor te lezen in groep 1/2 en zelf te lezen voor kinderen in groep 3/4. Het gaat over de natuur in de stad. De illustraties zijn van Hélène Jorna.

Boek

Boek bestellen.
Er is ook een e-boek verschenen en bij Storytel kun je het luisterboek beluisteren.

Digibordles, handleiding toneelstuk, fantasieverhaal en A3-poster

Bij het boek is een digibordles (pdf) gemaakt, met knutseltips, creatieve schrijfopdrachten, kleurplaten en ideeën om je eigen straat of schoolplein groener te maken. Knutsel bijvoorbeeld zelf een boomhut met verdiepingen.
Er is ook een toneelstuk gemaakt om de Kinderboekenweek mee te openen.
En er is een fantasieverhaal waarbij kinderen kunnen tekenen.
Het toneelstuk, de handleiding bij de digibordles en het fantasieverhaal kun je downloaden via de pagina Downloaden extra materiaal. Het wachtwoord vind je in de tip Leesbevordering die ik regelmatig verstuur.
De A3-poster kun je downloaden via de site van de uitgever.

Gi-ga-groene survival

Speciaal voor groep 5 t/m 8 maakte ik een Gi-ga-groene survival bij de serie Robotoorlog.
De leerlingen doen deze survival online. Vooraf aanmelden is niet nodig.
Acht pagina’s uit Tilia’s schrift Overleven in de natuu (pdf) worden geprint en bestudeerd.


Op website staat verdeeld over 8 pagina’s een kort avontuur. Op elke pagina moeten de leerlingen een vraag beantwoorden. Pas als de vraag goed is, gaan ze door na de volgende pagina.
Aan het eind is er een video met een voorleesfragment. Ook maak je kans om alle delen van de serie te winnen.
Voor de leerkracht is er een antwoordblad. Dat kun je verkrijgen via de pagina Downloaden Extra materiaal. Het wachtwoord staat bovenaan elke nieuwsbrief.
Een leuke manier om meer te leren over de natuur, te werken aan leesplezier en kennis te maken met de serie Robotoorlog.

Illustraties in kinderboeken en fantasieverhaal

Er is een nieuw fantasieverhaal De boom in bij het thema van de Kinderboekenweek Gi-ga-groen. Er hoort ook een werkblad bij waarop de kinderen drie tekeningen maken, die samen een verhaal vormen. Het document fantasieverhalen kun je downloaden via de pagina Downloaden extra materiaal. Het wachtwoord staat bovenaan elke nieuwsbrief Tips leesbevordering.

In de digibordles Illustraties in kinderboeken laat ik diverse manieren van illustreren zien. De les hoort bij de tekenopdracht met het fantasieverhaal.

Poëziebundel Zilveren griffel

Mijn bundel Alle wensen van de wereld kreeg een Zilveren Griffel. Bij de bundel heb ik een gratis poëzieles (pdf) gemaakt.

Schrijver in de klas

Je kunt mij uitnodigen via de Schrijverscentrale.

Leerkracht n.a.v. digitaal schoolbezoek: ‘Hoi Rian, De kinderen hebben ontzettend genoten! Ze hebben na afloop aan de hele klas hun tekeningen laten zien. Ik stuur ze je per mail. Super bedankt voor dit inspirerende bezoek!’

Videolessen

Wil je een inspirerende lees- en schrijfles in de klas?
Dat kan met een videoles op maat.

In elke les zit een leuke schrijf- of tekenopdracht. Nadat je de les gedaan hebt, kun je de resultaten naar mij mailen. Ook mogen de kinderen vragen stellen.
Je ontvang daarna een tweede video. De voordelen:

  • Afstand is geen probleem
  • Meer kans op ruimte in de agenda van de auteur
  • Je kunt de les geven wanneer het jou uitkomt
  • Meer tijd, en wellicht meer impact, dan een uurtje in de klas

Er zijn 4 programma’s om uit te kiezen:
1. Alle wensen van de wereld (poëzie)
2. Het geheim van de groene straat (stripverhaal tekenen)
3. Blitz! (Hoe wordt een boek gemaakt)
4. Robotoorlog (Bedenk een dierenrobot en die een digitale speurtocht overleven in de natuur)
Een programma op maat is ook mogelijk.

Mijn andere ‘groene’ boeken

Ik heb heel veel boeken waarin natuur een grote rol speelt, zoals in de series Blitz!, Zar en Robotoorlog.
Hieronder zie je een groene selectie uit mijn groene titels.

Onderbouw

Het prentenboek Plets, plets, plats! over de herfst past perfect bij het thema: lekker knutselen met dingen uit de natuur, zoals kastanje en herfstblaadjes.

De verhalen van Grote Beer en Kleine Bever spelen zich af in een bos bij de rivier. Natuur speelt een grote rol.

In Pigmentus de kleurentovenaar staat het gedicht Groen en het verhaal Pigmentus en de groene prins. De tekeningen zijn van Mark Janssen.

 

In het prentenboek De wedstrijd van Schildpad en Haas sporten dieren Bij een fitnessparcours in het bos. Welk dier zal de wedstrijd winnen? Bij het prentenboek hoort een uitgebreide gratis digibordles.

Boevenstreken bevat 12 voorleesverhalen over Boris en Katinka in de herfst. Het is mijn eerste boek, maar ik lees er nog vaak uit voor.

Middenbouw

Het ruimtewezentje Blitz is natuurlijk Gi-ga-groen! Blitz heeft een eigen website Blitzboeken.nl.
Blitz 5: Dino’s in de ruimte gaat over een groene bol, die lijkt op de aarde maar dan miljoenen jaren geleden. De planeet is helemaal natuurlijk. Er leven zelfs nog dino’s.

tip en taas is een zelfleesboekje over dino’s.

De serie Zar speelt zich af in een Minecraft-achtig spel. In Zar en het slijmmonster eet een reusachtige slak al het eten op. Lina heeft haar eigen boerderij.

Bovenbouw

In de dichtbundel Duizend levens staan een paar gedichten die goed bij het thema passen.
Bijvoorbeeld Bordjes aan de muur.

De aarde is een waardevolle schat.
Denk dus niet: wie na mij komt heeft pech gehad.

De serie Robotoorlog (leesboeken met dyslexielettertype) gaan niet alleen over techniek, maar óók over de natuur. Het meisje Tilia houdt een schrift bij met aantekeningen over Overleven in de natuur. Op de website Robotoorlog.nl kun je door haar schrift bladeren.
Tip: Laat kinderen zelf een aantekeningenschrift maken over de natuur.

 


Lessen bij de vorige thema’s

Kinderboekenweek 2021: Worden van je wil – Beroepen
Kinderboekenweek 2020: En toen? – Geschiedenis
Kinderboekenweek 2019: Reis je mee? – Vervoer
Kinderboekenweek 2018: Kom erbij! – Vriendschap
Kinderboekenweek 2017: Gruwelijk eng – Griezelen
Kinderboekenweek 2016: Voor altijd jong – Grootouders
Kinderboekenweek 2015: Raar maar waar – Wetenschap
Kinderboekenweek 2014: Feest! – Feesten
Kinderboekenweek 2013: Klaar voor de start – Sport
Kinderboekenweek 2012: Hallo wereld!– Culturen
Kinderboekenweek 2011: Superhelden! – Helden

Loading

Het geheim van de groene straat – In de klas

Veel leerkrachten werken in de Kinderboekenweek Gi-ga-groen met het leesboekje Het geheim van de groene straat.
Ik maakte er een digibordles (pdf) bij en vertel op video over het boek. Ook kun je een video van het gedicht Meer groen bekijken.
De poster kun je downloaden via de uitgeverij.

Op deze pagina ga ik foto’s verzamelen van de resultaten en van extra ideeën.
Kijk maar hoe leuk!

Gedicht Meer groen

Leerkracht Elles Stoffer Vermeij bekeek met groep 3 de video Meer groen en maakte en een taal- en tekenles bij.

 

 

Loading

Kinderjury 2022

De leesweken van de Kinderjury 2022 zijn begonnen! Dit is de lezersprijs van de Kinderboekenweek.
Vanaf 11 april 2022 kunnen kinderen stemmen op hun favoriete boek!
Op de site van de Kinderjury staan twee tiplijsten met 25 boeken: van 6 tot en met 9 jaar en van 10 tot en met 12 jaar.

Lars Deltrap maakte een leuke trailer voor Blitz 7.
Leuk om te laten zien op het digibord, als je je boekbespreking over Blitz houdt!

Kijk op www.blitzboeken.nl voor nog veel meer leuke Blitz-tips.

Video’s

Een paar auteurs vertellen iets over hun boeken.
Van 6 tot en met 9 jaar zijn dat: Paul van Loon, Jen Carney, Rian Visser, Carry Slee en Tjerk Noordraven.

Van 10 tot en met 12 jaar zijn dat:Maren Stoffels, B.B. Alston, Helen Rutter, Pieter Koolwijk en Marc ter Horst.

Loading

Sef doen!

Mijn dochter riep als dreumes altijd: ‘Sef doen!’, wat natuurlijk ‘zelf doen’ betekende. Waarschijnlijk is dit heel herkenbaar voor veel ouders. Zelf doen is belangrijk, maar op school wordt van leerlingen nog heel vaak gevraagd dat ze passief luisteren, voordat ze aan de slag mogen.
Ik heb zelf altijd moeite gehad met luisteren als ik niks om handen had. Op de middelbare school zal ik daarom altijd te breien in de les. Dat hielp me om rustig te blijven.
Nu zie ik vaak kinderen met ADHD-speeltjes rommelen. Als ik ze laat tekenen en schrijven, kunnen die dingen weg en kunnen ze zich concentreren op wat ik vertel. Daarover gaat dit artikel.

Even terug naar mijn dochter. Toen ze, allang geen dreumes meer, toegepaste psychologie studeerde, moest ze workshops leren geven en daarvoor activiteiten bedenken. ‘Mensen leren alleen van zelf doen,’ vertelde ze me. ‘Als ze informatie enkel horen, nemen ze het niet op.’

Ik dacht aan de lezingen en schoolbezoeken die ik vaak gaf.
Ik vertel kinderen bijvoorbeeld wat de ingrediënten zijn van een verhaal. Weten ze dat daarna? Mwah. Misschien kunnen ze herhalen wat ik gezegd heb, maar kunnen ze het toepassen? Nee.
Ik vertel ouders dat voorlezen belangrijk is. Ze horen wat ik zeg, maar veranderen ze hun gedrag? Nee.
Ik vertel leerkrachten dat ze zelf kinderboeken moeten lezen. Doen ze dat als ik het zeg? Nee.

Ik probeerde al wel mijn lezingen interactiever te maken, maar besloot dat ik nog meer activiteiten moest bedenken en nog minder zelf aan het woord moest zijn. Een workshop is niet: luisteren en vragen mogen stellen. Het is: ervaringen opdoen en daardoor je kennis vergroten of je gedrag aanpassen.

Workshop voor leerkrachten

Mijn dochter ging mee naar een workshop die ik gaf voor leerkrachten. Ik had haar advies ter harte genomen. In plaats van de leerkrachten te vertellen dat ze kinderboeken moesten lezen, had ik een afbeelding met diverse kinderboekfiguren gemaakt, die de leerkrachten moesten herkennen. Een leuk spel en meteen was duidelijk welke mensen hier een tandje konden bijzetten.
Daarna gaf ik geen lezing, maar liet de leerkrachten discussiëren bij een aantal stellingen over o.a. het belang van lezen en een goede schoolbieb. Waaraan moet die schoolbieb voldoen? Is een goede schoolbieb belangrijk?
Tot slot liet ik een foto van hun eigen bieb zien: boeken plat op stapels. Een puinhoop. Geen goede manier om te zoeken. Niet aantrekkelijk.
Het beeld kwam binnen. Een paar weken later was de schoolbieb op orde gebracht. Deze school had al eerder Schoolschrijvers gehad en die hadden misschien ook wel verteld dat een goede schoolbieb belangrijk was. Ik liet het ze zelf zeggen en doen. Dat hielp.

Ouderbijeenkomst

Bij ouderbijeenkomsten had ik vaak het gevoel dat er beleefd geluisterd werd, maar dat de boodschap (het belang van thuis lezen en voorlezen) niet aankwam. Ik besloot mijn boodschap voor me te houden en liet ouders in tweetallen met elkaar praten over de voorleeservaringen die ze als kind hadden gehad. Het lokaal vulde zich meteen met gezellig geroezemoes. Daarna vroeg ik wie er een mooie ervaring wilde delen. Ouders deelden ontroerende voorbeelden. Soms waren er thuis geen boeken, maar kon een ouder wel mooi vertellen. Of was er een oudere broer of zus die voorlas.
Daarna gaf ik de opdracht om in tweetallen met elkaar praten over de boeken die de ouders zelf aan hun eigen kind voorlazen. Vooral op scholen waar veel ouders waren met niet-Nederlandse afkomst heerste er dan een ongemakkelijke stilte. ‘Als je niet voorleest, kun je er samen over praten hoe dat komt. Waarom jij je kind niet die ervaring kan geven, waar je zelf vroeger zo van genoot. Misschien kunnen jullie elkaar adviezen geven.’ Dat kwam binnen. Er werd gepraat en daarna gaven de ouders elkaar adviezen.

Schoolbezoek voor kinderen

Bijna wekelijks heb ik een schoolbezoek voor kinderen. De bedoeling is dat ik over mijn boeken vertel en aan leesbevordering doe. Vaak krijg ik vragen als: ‘Wat is je lievelingskleur? Hoeveel boeken heb je geschreven?’ Ik probeer dat onderdeel kort te houden, want ik wil iets aanzwengelen. Ik wil kinderen enthousiast maken voor verhalen bedenken, schrijven en lezen.
Ik wil dat ze snappen hoe een verhaal in elkaar zit. Natuurlijk kan ik vertellen wat de ingrediënten zijn voor een verhaal, maar geconcentreerd luisteren is lastig. Dat merk ik al met vragen van het niveau lievelingskleur. Die stellen ze soms wel drie keer en niemand hoort het antwoord.
Om iets te beheersen moet je het oefenen en toepassen. Eén van de werkvormen die ik daarom gebruik is tekenen en schrijven terwijl ik een ‘fantasieverhaal’ vertel. Ik bied al vertellend elementen van een verhaal aan. De kinderen tekenen terwijl ze luisteren. Ze passen wat ik vertel direct toe en maken ze het zichzelf eigen. Ze ervaren het verband tussen wat ze zelf doen en hoe ik als schrijver werk. Tussendoor geef ik extra informatie en uitleg.

Leerkracht zijn vaak verbaasd dat een drukke klas keihard aan het werk gaat. Dat de kinderen betrokken zijn. Soms wordt het rumoerig; dan willen de kinderen meteen aan elkaar vertellen wat ze gemaakt hebben. Ik vraag ze dan toch om nog even alles voor zichzelf te houden en stil te werken. ‘Aan het eind van de les mogen jullie elkaar alles vertellen,’ zeg ik dan. ‘En dan maken we ook samen nog een verhaal.’

In principe heeft elk kind aan het eind van de les zelf een verhaal in zijn hoofd. Het valt soms niet mee om alles in één uur te proppen. Van andere schrijvers hoor ik weleens dat een uur lang is: ik kom met deze werkvorm eigenlijk altijd tijd tekort. Toch doe ik minder. Ik vind het prettig dat ikzelf minder centraal sta. Het is heel vermoeiend om een uur lang vragen over je lievelingskleur te beantwoorden. Als ik zie wat kinderen zelf maken, laad ik me daarmee op. Ik word enthousiast van hun ideeën.
Soms word ik even bij de les gehouden. Een meisje blokkeerde, er kwam niets op haar blaadje. Ik probeerde haar te sturen met een paar ideeën: ‘Doe dan gewoon dit of dat?’. Boos schudde ze haar hoofd. ‘Dan heb jij het bedacht en niet ik!’ Ik liet haar met rust en even later zag ik dat ze hard aan het werk was. Ik nam zelf haar verzonnen planeet expres als voorbeeld bij het gezamenlijke verhaal dat we daarna maakten.

Na afloop vraag ik vaak: ‘Hebben jullie wat geleerd?’. Altijd is het antwoord: ‘Heel veel!’. Ook de leerkracht is het daar dikwijls mee eens.

Is dit breder toepasbaar?

Ik geef alleen lessen over lezen en schrijven. Zou een dergelijk werkvorm ook te gebruiken zijn bij bijvoorbeeld zaakvakken? Zou je een aardrijkskundeles kunnen geven, waarbij kinderen ondertussen tekenen terwijl je vertelt? Een geschiedenisles of rekenles? Ik ben heel benieuwd of er leerkrachten zijn die ook een dergelijke werkvorm gebruiken. Ik hoor het graag in de reacties hieronder of via de mail.

 

Loading

Blitz 7! Een gek drankje

Dit is alweer het zevende deel van Blitz! Het is geschreven op AVI E4.
Elk deel kan los gelezen worden. De boeken zijn geschikt voor zelf lezen, maar kunnen ook heel goed worden voorgelezen! De grappige tekeningen zijn van Lars Deltrap.

Een gek drankje

Blitz is ziek. Hij ziet geel en kan alleen maar op bed liggen. Het vogeltje Priet gaat op zoek naar hulp. Priet belandt op de bol van Flutsie. Zij maakt een drankje voor Blitz en brengt het naar bol Nul. Het drankje maakt Blitz beter, maar… Ineens wordt Blitz heel klein! Hoe gaan ze dat oplossen?
Blitz springt op de rug van Priet en samen vliegen ze naar de aarde, waar hun vrienden Rob en Moes wonen. Kunnen zij Blitz helpen?

Meer lezen over Blitz kan op www.blitzboeken.nl.

Kleurplaat Blitz

Lars Deltrap maakte bij Blitz 7, Een gek drankje een mooie kleurplaat.
Deze kun je hier gratis downloaden (pdf).
Let op: er opent geen nieuw venster. Het bestand (pdf) wordt opgeslagen op je computer.

Er verscheen ook een leuk filmpje!

Aanbiedingsbrochure

ISBN 9789025775230

Blitz! is een serie voor beginnende lezers. In de boeken is een lettertype gebruikt dat voor iedereen makkelijk leesbaar is, ook voor dyslectici.

Meer lezen over Blitz?
Kijk op www.blitzboeken.nl.
Hier vind je ook tal van les- en knutseltips.

Boeken bestellen

Loading

Boekpakket voor scholen

Sommige scholen vinden het fijn om voor elk kind een boek te kopen. Dat moet dan wel een goed boek zijn en liefst niet te duur.

Misschien handig om te weten dat ik een aantal boeken op voorraad heb (20 tot 100 exemplaren).
Als het boek niet meer leverbaar is, verkoop ik het vaak voor 3 tot 5 euro.
Informeer gerust even per mail van welke boeken ik grote aantallen heb. Van veel boeken heb ik 5 tot 10 exemplaren om te kunnen verkopen.

Loading

Mijn bibliotheek Top 25

Eén keer per jaar is er een afrekening. Niet in het criminele circuit: dat is veel vaker. Ik bedoel de afrekening van de uitleenvergoeding! Schrijvers krijgen voor elk boek dat in de openbare bibliotheek wordt uitgeleend een kleine vergoeding. Dat is een paar cent per boek, maar vele kleintjes maken één grote. Het is goed dat die vergoeding er is, want anders konden velen van ons niet van schrijven leven.

In 2014 begon ik met het maken van een Top 10 van de meest uitgeleende boeken. Dat werd geleidelijk aan een Top 25.

Daling

Opnieuw zien bijna alles schrijvers een daling in het aantal uitleningen, terwijl het aantal uitgeleende titels stijgt.
Enerzijds zal dat door corona komen: bibliotheken waren enige tijd dicht.
Anderzijds komt het omdat bibliotheken collecties verplaatsen naar scholen, en scholen hoeven geen uitleningen te registeren. Gelukkig ziet het ernaar uit dat dat komend jaar gerepareerd gaat worden in de wet. Want de uitzondering voor scholen was niet bedoeld voor echte bibliotheekcollecties.
Ook minibiebjes en Kinderzwerfboek kunnen een rol spelen. De openbare bieb is natuurlijk veel beter voor kinderen (meer keus, nieuwste boeken, gratis), maar door de sluiting van veel filialen zijn deze niet altijd bereikbaar voor kinderen.

In een tabel ziet dat er zo uit.

Mijn uitleen top 25 van 2021

In totaal werden er 137 titels van mij uitgeleend.
In 2021 waren er 63.029 (geregistreerde) uitleningen. Dat zijn er 11.850 minder dan in 2020.
Dat heeft dat te maken met de sluiting van de bibliotheek dit voorjaar in verband met corona. Alle auteurs hebben hier last van.
Dat zijn 172 boeken per dag (als de bibliotheek 365 dagen per jaar open is). Vorig jaar was dat nog 205 boeken per dag.

Alle 5 delen van Blitz! doen het goed. ! Kijk op www.blitzboeken.nl.
Ook de serie Zar (Game-Lezen) doet het goed. Deze verhalen spelen zich af in een Minecraft-achtige game.
Daarnaast is de serie Robotoorlog populair. Deze serie is zeer geschikt voor stoere lezers vanaf 9 jaar, gezet in dyslexie lettertype. Kijk op www.robotoorlog.nl.

Mijn uitleen top 25 van 2020

Cijfers lager i.v.m. sluiting bibliotheek

In totaal werden er 137 titels van mij uitgeleend.
In 2021 waren er 74.879 (geregistreerde) uitleningen. Dat zijn er 14.498 minder dan in 2019.
Dat heeft dat te maken met de sluiting van de bibliotheek dit voorjaar in verband met corona en met de schoolbibliotheken die geen uitleningen registreren.

Mijn uitleen top 25 van 2019

In totaal werden er 123 titels van mij uitgeleend.
In 2019 waren er 89.377 (geregistreerde) uitleningen.

Mijn uitleen top 20 van 2018

Mijn uitleen top 10 van 2017

Mijn uitleen top 10 van 2016

top10rianvisser2016

Mijn uitleen top 10 van 2015

Mijn uitleen top 10 van 2014

Loading

Houdt jouw kind niet van lezen? 12 video’s over over Robotoorlog

Houdt jouw kind niet van lezen? Misschien heeft hij of zij nog niet het boek gevonden dat bij hem of haar past!

De serie Robotoorlog is geschreven voor kinderen die van actie houden. Er gebeurt veel, je kunt er veel van leren, het is spannend en er wordt rijke taal gebruikt. De serie is niet zo gewelddadig als misschien lijkt: maar wel voor stoere kinderen. Mensen vechten tegen robots. Er vloeit weinig bloed, want mensen helpen elkaar tegen de bedreiging van de machines.

Robotoorlog is een serie als geen andere. Daarom heb ik 12 korte video’s gemaakt, waarin ik meer uitleg geef. Hieronder zie je ze. Kies maar uit welke je wilt zien!

Zwakke lezers

In deze video vertelt Rian Visser waarom de boeken heel geschikt zijn voor kinderen of volwassenen die niet zo makkelijk lezen. Er is een dyslexie-lettertype gebruik. Er zit veel vaart in het verhaal. De hoofdstukken zijn kort. Flashbacks staan in een grijs kader. Het verhaal wordt zoveel mogelijk chronologisch verteld.

Voeding

In deze video hoor je welke rol voeding speelt. Stel dat robots de baas worden over een voedselfabriek en giftig voedsel gaan maken? Robots hoeven niet te eten, maar mensen wel. Kan voedsel gebruikt worden als wapen?

Vechtsport

In deze video hoor je waarom Rian Visser een serie wilde schrijven over vechtsporten. Veel kinderen zitten op judo, jiujitsu, taekwondo, aikido, boksen, kungfu of een andere vechtsport. Er bestaan bijna geen boeken over.

Spannend

In deze video vertelt Rian Visser dat ze zin had om een écht spannend verhaal te schrijven. Gewoon, omdat veel mensen daarvan houden.

Pesten en ruzie

In deze video vertelt Rian Visser dat haar boeken niet aanzetten tot geweld. Aikido wordt op scholen vaak gebruikt om kinderen te leren hoe ze een gevecht kunnen vermijden of voorkomen. Zowel fysiek als geestelijk moet je proberen om je in de tegenstander te verplaatsen. Door begrip te hebben voor diens standpunt is een gevecht vaak niet nodig. Word je toch aangevallen, dan kun je leren om je zo te verdedigen dat je de ander geen schade toebrengt.

Perspectief

In deze video vertelt Rian Visser over het wisselende perspectief. Het verhaal wordt vanuit Denny, Tilia, Arion of Panthera vertelt. In de sleutel aan het begin van het hoofdstuk kun je zien via welke hoofdpersoon je op dat moment het verhaal beleeft.

Oosterse kennis

In deze video vertelt Rian Visser over de Oosterse kennis die ze opdeed door jarenlang niet alleen vechtsporten, maar ook shiatsu massage te leren. Daarbij kreeg ze les in Chinese Traditionele Geneeswijzen (TCM). Onderdelen van deze oude kennis heeft ze in het verhaal gebruikt, zoals bijvoorbeeld ‘kyo’ en ‘jitsu’.

Natuur

In deze video hoor je dat er in de boeken ook veel kennis over de natuur verstopt zit. Wist je bijvoorbeeld dat de takjes van een acacia hol zijn?

Ki en mushin

In deze video hoor je meer over de spirituele achtergronden van vechtsporten, zoals een kalme geest (mushin), gebruik van energie (ki) en focus op je centrum (hara).

Fantasie

In deze video vertelt Rian Visser hoe ze door het bedenken van nieuwe robots de fantasie van kinderen wil prikkelen. Sommige robots die ze bedacht bleken werkelijk te bestaan. Andere zijn nog in ontwikkeling of komen nog. Als je door het schrift van Arion bladert, zie je welke robots bedacht zijn.

Diversiteit

In deze video vertelt Rian Visser over diversiteit. Zij wil dat alle kinderen zich in de verhalen kunnen herkennen. Daarom komen alle huidskleuren voor en hebben veel mensen zelfverzonnen namen. Ook is niet duidelijk in welk land het verhaal zich afspeelt.

AVI en leeftijd

In deze video hoor je dat de boeken expres niet op AVI-niveau geschreven zijn. De boeken zijn geschikt voor kinderen vanaf ongeveer 10 jaar en er is geen bovengrens.

Loading

Korte video voor leesbevordering

Een school vroeg mij of ik een filmpje wilde maken om kinderen aan te moedigen veel te lezen. Natuurlijk!
Jij mag hem ook gebruiken in jouw groep. Lekker veel lezen met voor elk kind een leuk boek.

Schoolbezoek

Als voorbereiding op een bezoek van Rian kun je onderstaande video op het bord bekijken (ongeveer 4 minuten).

Biografie

Op de pagina Biografie (speciaal voor kinderen) vind je nog meer filmpjes en informatie om de klas voor te bereiden.

Digibordlessen

Ook is het leuk om alvast één of meer gratis digibordlessen te doen.

Loading