Schoolbezoek voorbereiden

Ik kom regelmatig op scholen om in klassen over mijn boeken te vertellen en doe dat met heel veel plezier! Een bezoek aanvragen kan via De schrijverscentrale. Je kunt mij ook eerst rechtstreeks mailen om te informeren of ik op een bepaalde dag beschikbaar ben.

In dit artikel vertel ik hoe je een bezoek goed kunt voorbereiden. Als een klas zich heeft voorbereid, verloopt het bezoek meestal prettiger en is het effect groter.

Voorbereiden

  • Bekijk met de leerlingen het introductiefilmpje hieronder. Het het staat ook op de pagina Biografie (speciaal voor kinderen). Het duurt maar 5 minuten en leerlingen weten dan al een beetje wie er in de klas komt.
  • Haal boeken van mij in de klas.
    Tip! Koop voor de klas een boek dat ik tijdens mijn bezoek kan signeren.

  • Er staan veel digibordlessen van mij online, bijvoorbeeld de poëzieles bij mijn bekroonde boek Alle wensen van de wereld. Het is heel fijn als je al een van mijn digibordlessen geeft, maar het hoeft natuurlijk niet.
  • Voor de middenbouw: bekijk samen de site www.blitzboeken.nl.
  • Voor de bovenbouw: bekijk samen de site www.robotoorlog.nl. Daarop staat een leuke survival die jullie kunnen doen.
  • Vraag kinderen om hun boeken van mij mee naar school te nemen (die kan ik signeren).

Praktisch

  • Als het lukt sluit ik in het lokaal graag mijn iPad aan op het digibord. Ik neem zelf kabels mee.
  • Kom ik in een aula, dan vind ik het handig als daar ook een digibord of scherm aanwezig is.
  • Ik ben een gast (geen vervangende leerkracht), dus het is fijn als de leerkracht in de klas blijft. Ik maak regelmatig mee dat de leerkracht een kwartiertje weggaat als ze hij/zij ziet dat ik het wel red. Meestal ga ik bij terugkomst voor de leerkracht herhalen wat ik gedaan heb. Ik kom namelijk ook voor de leerkracht.
  • De leerkracht kan meeluisteren en bij een opdracht eventueel meehelpen en genieten van wat de leerlingen maken. Ook kan de leerkracht de tijd gebruiken om de leerlingen te observeren. Als de leerkracht ondertussen schriften gaat nakijken, op de mobiel bezig is of de klas opruimt, geeft dit de leerlingen het idee dat de gastles niet zo interessant of belangrijk is. De sfeer in de klas verandert daardoor enorm. Ik kan dan nog zo benadrukken hoe belangrijk lezen is: zonder betrokken leerkracht komt mijn boodschap minder over. Daarnaast daalt mijn motivatie, omdat ik vermoed dat er na de les niets meer over de gastles gesproken zal worden.

Hoe ziet mijn les eruit?

De opbouw van een les is meestal:

  • Ik vertel iets over mezelf en over schrijver zijn.
  • Ik vertel over mijn boeken.
  • Kinderen mogen vragen stellen.*
  • Korte workshop (kinderen tekenen bij een fantasieverhaal, we maken een klassikaal verhaal, of ze maken een gedicht).
  • Kinderen kunnen boeken (van mij) van thuis meenemen om te laten signeren.
  • We kunnen samen op de foto. Als kinderen niet op de foto mogen, laat ik ze vaak een boek voor hun gezicht houden.

Hoe lang de onderdelen duren hangt af van de klas, de concentratie, de belangstelling, etc. Elke les verloopt anders.
Kinderen die thuis zijn, kunnen wat mij betreft online meedoen.
Als ouders online of fysiek de les willen bijwonen, is dat prima.

* Een goede vraag bedenken is moeilijk. Vaak komen kinderen met dezelfde vragen (hoe oud ben je, heb je huisdieren), omdat ze niet goed weten wat te vragen. Ik vind ik het vooraf bedenken van vragen daarom niet zo interessant. Ik maak vaak mee dat alle kinderen een vraag hebben opgeschreven en daar opgewonden mee zitten te frummelen. In zo’n geval laat ik eerst alle vragen stellen. Dan kunnen ze daarna weer luisteren. Soms zijn kinderen zo opgewonden over de vragen die ze bedacht hebben, dat ze niet naar elkaar kunnen luisteren en allemaal hetzelfde vragen. Ik heb ook meegemaakt dat alle vragen in een doos gedaan werden en dat ik daaruit mocht trekken. Dat veroorzaakte ook veel opwinding en niemand luisterde naar mijn antwoord.
NB. Het is prima als er geen vragen van tevoren bedacht zijn. De les is interactief en vragen komen vanzelf tijdens de les.

Na afloop

  • Zorg dat er boeken van mij een tijdje in de klas blijven, zodat leerlingen die enthousiast geworden zijn ze kunnen gaan lezen.
  • Stimuleer de kinderen om naar de bibliotheek te gaan.
  • Schrijf een stukje over het bezoek voor de ouders. Ik sta altijd toe dat er foto’s gemaakt worden om te delen met de ouders.

Extra tips

  • Laat de kinderen als voorbereiding zelf een verhaal, gedicht of tekening maken. Ik vind het erg leuk om een paar van deze werkstukken te bekijken en er iets over te zeggen. Kinderen vinden dat ook leuk. Een compliment krijgen van een echte schrijver/illustrator is nog leuker dan diens boek lezen!
    NB. Wacht niet tot het eind van het bezoek met vertellen over deze werkstukken; dan heb ik weinig tijd om erop te reageren en dat is juist zo leuk.
  • Maak een mooi boek met boekbesprekingen van mijn boeken of met eigen werkstukken.

 

Bewaren

 196 total views

Inclusief kerstverhaal! De scheve kerstboom

Een kerstverhaal voor een inclusieve kerstviering. Iedereen doet mee.

Het verhaal is geschikt voor kinderen vanaf 4, hoewel jongere kinderen misschien niet alle lagen zullen meekrijgen. Zij zullen vooral meeleven met de kerstboom. Oudere kinderen kunnen met behulp van het verhaal nadenken en praten over armoede en over verschillende geloven. Een islamitisch gezin vangt een christelijk gezin op en kookt voor hen een lekkere maaltijd. De boodschap is: er voor elkaar zijn is belangrijker dan welk geloof je aanhangt, ook met Kerst.

Je kunt het verhaal hier gratis downloaden. Het is een pdf en opent dus niet in een nieuw venster. Kijk even bij jouw downloads!

Het verhaal is opgebouwd uit korte hoofdstukken, zodat je tussendoor kerstliedjes kunt zingen of je kunt het verhaal gedurende meerdere dagen voorlezen. Dan is het extra spannend hoe het afloopt met die kleine scheve kerstboom!

De scheve kerstboom

Het verhaal: Een kleine, scheve boom wordt voor het eerst kerstboom. Hij komt terecht op een school en merkt dat kinderen, net als bomen, allemaal verschillend zijn. Zo is er een meisje dat geen eten meegekregen heeft in haar rugzak. Een islamitische jongen viert thuis geen Kerst en mag geen boom. De kerstboom doet in zijn korte rol als kerstboom zijn best om de mensen zo gelukkig mogelijk te maken.

Online quiz

Bij het verhaal is een gratis online quiz gemaakt. Deze bestaat uit 10 vragen.
Lees het verhaal online voor en verwijs de leerlingen daarna naar de quiz!
Kinderen zien aan het eind hun score. Je kan de quiz maar één keer spelen.

Wellicht vind je het daarom handiger om de quiz zelf in jouw eigen software in te voeren?
Dan kun je zelf de resultaten van jouw leerlingen zien.
Hier is een Word-document met de vragen.

 

 

 14,660 total views,  1 views today

Mijn bibliotheek Top 25 in 2022

Eén keer per jaar is er een afrekening in een boekenuitleen-circuit. Voor alle boeken die in de openbare bibliotheek worden uitgeleend krijgt de maker een kleine vergoeding. Dat is een paar cent per boek, maar vele kleintjes maken één grote. Het is goed dat die vergoeding er is, want anders konden velen van ons niet van schrijven leven.

In 2014 begon ik met het maken van een Top 10 van de meest uitgeleende boeken. Dat werd geleidelijk aan een Top 25.

Stijging

Het is heel fijn om te zien dat het aantal uitleningen weer stijgt. In 2020 en 2021 was er door de coronasluiting van de bibliotheken duidelijk een dip.

Mijn uitleen top 25 van 2022

In totaal werden er 140 titels van mij uitgeleend. In 2022 waren er 93.204 (geregistreerde) uitleningen. Dat zijn er 30.175 meer dan in 2021. Dat is iets hoger dan het aantal van voor corona (maar ik heb ook meer boeken). Dat zijn 255 boeken per dag (als de bibliotheek 365 dagen per jaar open is).

Mijn series Blitz! (zie www.blitzboeken.nl), de serie Zar (Game-Lezen) en de serie Robotoorlog (www.robotoorlog.nl) doen het heel erg goed. Verrassend is ook dat De steen en de tijd nog steeds heel veel uitgeleend wordt. Dit prentenboek over geschiedenis was thematitel in de Kinderboekenweek 2020. Met aap naar zee is een leuke nieuwkomer.

Mijn uitleen top 25 van 2021

In totaal werden er 137 titels van mij uitgeleend.
In 2021 waren er 63.029 (geregistreerde) uitleningen. Dat zijn er 11.850 minder dan in 2020.
Dat heeft dat te maken met de sluiting van de bibliotheek dit voorjaar in verband met corona. Alle auteurs hebben hier last van.

Mijn uitleen top 25 van 2020

Cijfers lager i.v.m. sluiting bibliotheek

In totaal werden er 137 titels van mij uitgeleend.
In 2021 waren er 74.879 (geregistreerde) uitleningen. Dat zijn er 14.498 minder dan in 2019.
Dat heeft dat te maken met de sluiting van de bibliotheek dit voorjaar in verband met corona en met de schoolbibliotheken die geen uitleningen registreren.

Mijn uitleen top 25 van 2019

In totaal werden er 123 titels van mij uitgeleend.
In 2019 waren er 89.377 (geregistreerde) uitleningen.

Mijn uitleen top 20 van 2018

Mijn uitleen top 10 van 2017

Mijn uitleen top 10 van 2016

top10rianvisser2016

Mijn uitleen top 10 van 2015

Mijn uitleen top 10 van 2014

 320 total views

Boek een videoles! Inspirerende lees- of schrijfles op afstand.

Wil je een inspirerende lees- en schrijfles in de klas?
Dat kan met een videoles op maat.

In elke les zit een leuke schrijf- of tekenopdracht.
Nadat je de les gedaan hebt, kun je de resultaten naar mij mailen. Ook mogen de kinderen vragen stellen.
Je ontvang daarna een tweede video.

De voordelen:

  • Afstand is geen probleem
  • Meer kans op ruimte in de agenda van de auteur
  • Je kunt de les geven wanneer het jou uitkomt
  • Meer tijd, en wellicht meer impact, dan een uurtje in de klas

Videolessen

Wil je een inspirerende lees- en schrijfles in de klas?
Dat kan met een videoles op maat.

In elke les zit een leuke schrijf- of tekenopdracht. Nadat je de les gedaan hebt, kun je de resultaten naar mij mailen. Ook mogen de kinderen vragen stellen.
Je ontvang daarna een tweede video.

Er zijn 4 programma’s om uit te kiezen:
1. Alle wensen van de wereld (poëzie)
2. Het geheim van de groene straat (stripverhaal tekenen)
3. Blitz! (Hoe wordt een boek gemaakt)
4. Robotoorlog (Bedenk een dierenrobot)
Een programma op maat is ook mogelijk.

De voordelen:

  • Afstand is geen probleem
  • Meer kans op ruimte in de agenda van de auteur
  • Je kunt de les geven wanneer het jou uitkomt
  • Meer tijd, en wellicht meer impact, dan een uurtje in de klas

Download de folder (pdf).

Voor welke groepen?

De lessen zijn geschikt voor groep 3 t/m 8. Hier zie je enkele foto’s van de inzendingen.
Ik geniet er altijd enorm van om werkstukken van kinderen te bekijken.

 1,521 total views

Bekroonde poëziebundel: Alle wensen van de wereld

In 2021 is bij uitgeverij Leopold de volledig geïllustreerde poëziebundel Alle wensen van de wereld verschenen. De prachtige tekeningen zijn van Janneke Ipenburg.

Geluk

Het is raar.
Gisteren was ik zonder reden
plotseling intens tevreden.


Zomaar.
Ik weet niet hoe het kon,
maar wou dat het opnieuw begon.

Uit de brochure: Geen huisdier mogen en een slak nemen, wegzwevend met een boom even ontsnappen, een ijsje eten met oma, moeten huilen, geen fouten kunnen maken, de smaak van zee… Rian Visser dicht over grote en kleine, fijne én moeilijke dingen, wegkruipen, moed, hoop, wijsheid, en nog veel meer voor kinderen van 9 tot 99. Janneke Ipenburg maakt er lichtende poëtische illustraties bij.

Boek bestellen.

Tip! Luister naar de podcast Beeldspraak Alle wensen van de wereld.

Recensies

Tip Grote Vriendelijke Podcast (afl 57, min 6). Bas Maliepaard: ‘Heel toegankelijke gedichten en zeer gevarieerd qua onderwerpen. Rian Visser: maak meer dichtbundels!’

Edward van de Vendel op Leestips: ‘Twee bijzonder geïnspireerde makers bezorgen ons zo een boek dat als geheel bij het allerbeste hoort wat er dit jaar verscheen.’

Pjotr van Lenteren in De Volkskrant: ‘Deze prachtig verzorgde bundel is een van de beste van de afgelopen jaren.’

Recensie in Trouw, 6 nov 2021. Bas Maliepaard: ‘Waarom zou je, behalve hoofdrekenen, niet ook hoofdschrijven? […] De poëzie van Rian Visser is speels, soepel van rijm en ritme en toegankelijk.’

JaapLeest, nov 2021. ‘Hoe teken je een gat in de dag? In haar eerste volwaardige bundel blinkt ze uit met soepele verzen in de beelden.’

Prijzen

De bundel Alle wensen van de wereld heeft in België de Gouden Poëziemedaille 2022 gewonnen en twee Poëziesterren. Meer lezen.
In Nederland kreeg de bundel een Zilveren Griffel 2022.

Signeren

30 oktober 2021 van 12 tot 14 uur waren Janneke Ipenburg en ik bij Kinderboekewinkel Kiekeboek in Haarlem om de bundel te signeren. Iedereen kreeg bij het boek 3 prachtige kaarten van Janneke Ipenburg cadeau!

 

Digibordles

Bij het boek is een uitgebreide poëzieles met verwerkingsopdrachten gemaakt. Leerlingen spelen met taal, denken na over het gebruik van woorden en oefenen het schrijven van gedichten.
Downloaden pdf.

Bij de drukker

Samen met Janneke Ipenburg heb ik de proef bekeken en de laatste correcties gedaan.
Binnenkort kan de bundel naar de drukker.
Prijs: € 15,99
ISBN 9789025882259

   

 4,353 total views

Blitz! De bol met de klok

Blitz 8: De bol met de klok is verschenen!
AVI E4, ISBN  9789025776701

Blitz en Priet worden verrast door een vreemde bezoeker: op bol Nul landt een groot ruimtevaartuig dat een mysterieus ei achterlaat. En het ei begint te tikken … Dat is het begin van een spannend nieuw ruimte-avontuur waarin de tijd een bijzondere rol speelt.

Rian Visser: ‘Het idee voor dit verhaal begon met een droom. Ik droomde van een planeet met een klok erop. Die klok werd draaiende gehouden door een mannetje op een fiets. Hij durfde niet te stoppen met trappen, want dan zou de tijd stoppen en hield alles op te bestaan. Deze droom heb ik verwerkt in een nieuw spannend avontuur van Blitz.’

Uit de aanbiedingstekst: ‘Rian Visser heeft met Blitz! een serie voor beginnende lezers neergezet die enorm tot de verbeelding spreekt. Haar verhalen zijn spannend en toegankelijk, maar zetten ook aan tot nadenken. De vrolijke illustraties van Lars Deltrap wekken het Blitz-universum op weerga­loze wijze tot leven.’

Informatie
Blitz 8 – De bol met de klok is het achtste deel in de leukste AVI-serie die er is. Rian Visser heeft met ‘Blitz!’ een serie voor beginnende lezers neergezet die enorm tot de verbeelding spreekt. Haar verhalen zijn spannend en toegankelijk, maar zetten ook aan tot nadenken. De vrolijke illustraties van Lars Deltrap wekken het Blitz-universum op weergaloze wijze tot leven.

In Blitz 8 – De bol met de klok (AVI-niveau E4) worden Blitz en Priet verrast door een vreemde bezoeker: op bol Nul landt een groot ruimtevaartuig dat een mysterieus ei achterlaat. En het ei begint te tikken… Dat is het begin van een spannend nieuw ruimte-avontuur waarin de tijd een bijzondere rol speelt.

De AVI-boeken over het ruimtewezen Blitz van Rian Visser en Lars Deltrap zijn mateloos populair bij beginnende lezers en is goed toegankelijk voor lezers met dyslexie. Ook in Blitz 8 – De bol met de klok is een lettertype gebruikt dat voor iedereen makkelijk leesbaar is. Zo kan iedereen zelf lezen over de wereld vol raketten, ruimtewezens en ufo’s.

Kleurplaten

Bij het boek zijn door Lars Deltrap twee kleurplaten gemaakt.
Je kunt ze hier downloaden.

Kleurplaat staand (pdf)
Kleurplaat liggend (pdf)

Online boekpresentatie

De online boekpresentatie van 16 november 2022 was een feestje! Uitgeverij Gottmer feliciteerde Rian Visser en Lars Deltrap met het mooie nieuwe boek. Lars Deltrap leerde iedereen hoe je Blitz kon tekenen. Rian Visser las een hoofdstuk voor.
Er werden vijf winnaars van geloot. Zij krijgen een gesigneerd boek Blitz8: De bol met de klok thuisgestuurd. De winnaars gingen door het dak!
Tot slot mochten een paar jonge fans vragen stellen. Een van de vragen was: Komt er ook een boek 9? Zij weten het antwoord!

 828 total views

Natuur in de stad – Het geheim van de groene straat

Bij uitgeverij Leopold is een superleuk leesboekje verschenen: Het geheim van de groene straat. Het boek is geschikt om voor te lezen in groep 1/2 en zelf te lezen voor kinderen in groep 3/4.

Het verhaal gaat over de natuur in de stad. Natuur dichtbij huis dus.
Sam en Lin hebben geen plek om te spelen. Er rijdt te veel verkeer door de straat. En dan lijkt de natuur ook nog in de war. Waarom bloeien er tulpen in de herfst?

De sfeervolle aansprekende illustraties zijn van Hélène Jorna.
ISBN 9789025883928.
Prijs € 9,99.

Wacht niet te lang met bestellen om teleurstellingen te voorkomen.
Boek bestellen

Er is ook een e-boek verschenen en bij Storytel kun je het luisterboek beluisteren.

Digibordles en toneelstuk

Bij Het geheim van de groene straat is een digibordles gemaakt met knutseltips, creatieve schrijfopdrachten, kleurplaten en ideeën om je eigen straat of schoolplein groener te maken. De leukste knutsel is die van een boomhut met verdiepingen!
Het toneelstuk is heel geschikt om de Kinderboekenweek mee te openen.
Kinderen kunnen een stripverhaal tekenen bij het fantasieverhaal De boom in. Dit is het nieuwe fantasieverhaal dat ik speciaal voor deze Kinderboekenweek maakte.

De les kun je hier downloaden (pdf).

Het toneelstuk, de handleiding met werkbladen en het fantasieverhaal kun je downloaden via de pagina Downloaden extra materiaal.

Gedicht Meer groen

Bij het leesboekje Het geheim van de groene straat schreef ik het gedicht Meer groen. Je kunt het gedicht vinden in de digibordles. In deze video lees ik het voor. Je kunt de poster ook downloaden (pdf) via de site van de uitgever.

Inspiratiesessie voor leerkrachten

In september was ik in Dieren om voor leerkrachten een inspiratiesessie te geven voor de Kinderboekenweek. Dat vind ik altijd heerlijk om te doen. Ik kreeg deze leuke foto’s!

Vertalingen

Het geheim van de groene straat is ook in het Vietnamees verschenen!

 3,882 total views

Robotoorlog – Boek 5: Verdwenen vijand

Het vijfde deel van Robotoorlog is verschenen!
Een serie over robots, vechten én vriendschap.

ISBN 9789491647277
Auteur: Rian Visser
Prijs: € 14,45

De serie bestaat uit:
Boek 1: Geheime kracht
Boek 2: Onzichtbaar gevaar
Boek 3: Ongelijke strijd
Boek 4: Sluipend kwaad
Boek 5: Verdwenen vijand

De serie Robotoorlog is speciaal geschreven voor jongens en meisjes die van actie en spanning houden.

Het verhaal gaat over een wereld waarin robots steeds meer macht krijgen. De groep Geheime kracht probeert daar iets tegen te doen. Ze verslaan de robots door oude vechttechnieken te gebruiken. Ook gebruiken ze natuurlijke energie, die ki genoemd wordt. De hoofdrolspelers zijn de jongens Denny en Arion en het meisje Tilia. Vriendschap is heel belangrijk.

Boek 5: Verdwenen vijand

Gave attracties worden dodelijke machines.
Houdt het dan nooit op?

Adulaar, de baas van het robotleger, is naar Pretparkeiland gevlucht. Wat is ze van plan? Denny, Tilia en Arion gaan erheen en krijgen met levensgevaarlijke attracties te maken. Tot overmaat van ramp worden ze op een onmogelijke missie gestuurd: ze moeten Adulaars broer Sjamal vinden!

Wat zeggen experts?

‘Laat alle kinderen die lezen moeilijk of stom vinden, Robotoorlog maar eens proberen.’
Manda Heddema, boekhandel Jacques Baas, boekenpanellid DWDD

‘Vechtsport, robots en moedige kinderen: waarom zou je nog gaan gamen als er zo’n serie is? En ook nog in dyslexielettertype!’ Lotte Pera, boekhandel Meester Mokka

‘Het onderwerp van het boek is érg actueel. Zeer waardevolle aanvulling voor elke schoolbibliotheek!’
Leesbevordering in de klas

‘Prachtige boeken, zeker ook voor alle gamers die we aan het lezen willen krijgen. Mijn kind zou een gat in de lucht springen met zo’n boek.’ Ingrid de Graaf, leesconsulent openbare bibliotheek

Non-fictie op www.robotoorlog.nl

Alle hoofdpersonen houden een schrift met aantekeningen bij. Kleine afbeeldingen van deze schriften staan in het gedrukte boek. Op de website: www.robotoorlog.nl kun je de schriften inkijken.

Hieronder zie je een paar onderwerpen die in Robotoorlog boek 5 aan bod komen.

 2,842 total views

Tips bij het boek De steen en de tijd

De steen en de tijd was een kerntitel in de Kinderboekenweek 2020.
Bij het boek is een gratis digibordles (pdf) gemaakt, met veel leuke lessuggesties.

Op deze pagina verzamel ik tips van leerkrachten en anderen.
Dus stuur gerust in of tag mij op Facebook, Twitter of Instagram!

De vierde druk is verschenen. Koop bij een échte boekwinkel of online via Libris (zij hebben ook stenen boekwinkels. Koop niet bij Bol, want zij hebben geen echte boekwinkels!)
De platen voor de verteltafel zijn op! Je kunt natuurlijk wel zelf een kleurkopie uit het boek maken.

Verteltafel

Veel scholen hebben verteltafels gemaakt. Hier zie je er een paar van o.a. Erna Willemsen van IKC de Piramide in Zoetermeer, meester Thomas en BS Kompazie.

Meester Thomas   

Alle tijdperken op een rij

Leerlingen van Remda Spoelstra van BS Baloe maakten deze bladzijden na.

Elke week een nieuwe verteltafel

Juf Fie paste de verteltafel elke week aan: van ijstijd tot moderne tijd. Zo nam ze de kleuters mee door de tijd.

Grotten van purschuim

Vertelkoffer

Leerkracht Iris stopte een koffer vol met spulletjes die bij het boek horen. Kinderen kunnen op de dienblaadjes of gewoon lekker op tafel de bladzijden van het boek namaken en naspelen. De meeste materialen komen bij de Action vandaan. Ze hebben nu veel natuurlijke decoratie materialen: plakjes hout, bosjes takken, etc. En dus het decoratiezand ook daar. De kegelpoppetjes kocht ze (blanco) bij de Wibra. En de ‘sneeuwballen’ bij de SoLow. De sneeuwpop bestaat uit twee balletjes aan elkaar genaaid en neusje van vilt.

Dienblad met spullen om zelf de landschappen na te bouwen

Gemaakt door Annie de Jonge van OBS ’t Swarte Meer.

Wat zag jouw steen?

De leerlingen van Cora Hansen namen een steen mee naar school. Ze maakten een mandje voor de steen en verzonnen waar de steen vandaan kwam en wat hij kon hebben gezien. Er zat zelf een meteoriet bij!

Kegelpoppetjes

Vertelsteentjes

Mirjam van Woerkom beschilderde steentjes met figuren en voorwerpen uit het boek.

Emotiestenen

In ‘De steen en de tijd’ is de steen soms gelukkig, soms ongelukkig, soms verlegen, soms bang. Gebaseerd op het boek Het kleurenmonster van Anna Llenas heb ik drie stenen beschilderd! Kunnen de kleuters raden hoe de steen zich voelt? Tip: Gebruik verfstiften. Handiger dan potjes verf en kwast. Vernis daarna de stenen.

Tijdlijn

Verzamel foto’s bij de verschillende tijden.

Stenen wegen en sorteren, figuren leggen met stenen

Nog een paar mooie ideeën van Juf Fie. Kinderen maken zelf een kasteeltuin bij de steen. Ze spelen in de zandtafel met de steen en speelgoedwagens. Woordwolk bij de IJstijd.

Landkaart met ijstijd en zwerfstenen

Bonnie Boer-Scheffers werkte vorig jaar met het thema IJstijd en spoot scheerschuim op een geplastificeerde landkaart en gebruikte kleine steentjes om te laten zien hoe de zwerfkeien naar Nederland kwamen. In haar dorp liggen echte zwerfkeien. Die bezocht ze ook met haar kleuters. Konden ze de steen zelf verplaatsen?

 

Toneelstuk

Veel scholen hebben het toneelstuk van De steen en de tijd gedaan. Deze mooie foto’s kreeg ik van BS De Kwintijn.

Speelhoek

Veel scholen hebben een speelhoek ingericht. Hier zie je een paar foto’s.

Creatieve lessen van Kunstgebouw

Kunstgebouw heeft voor alle bouwen creatieve lessen gemaakt bij het thema En toen?
De les voor groep 1/2 gaat over De steen en de tijd. Je kunt de les vanaf deze pagina gratis downloaden. Op het plaatje zie je een steen met de poot van een mammoet (oertijd), paard (riddertijd) en robot (toekomst).

 12,046 total views