Bestel het liefst bij een boekwinkel met een écht winkelpand, want jij wilt natuurlijk niet dat de boekwinkels uit het straatbeeld verdwijnen. Lukt dat niet? Veel boekwinkels hebben een webshop. Als je daar bestelt, steun je hen toch. Bestel liever niet bij Bol. Zij hebben geen fysieke winkel. Bestellen bij Bol betekent op den duur de ondergang van de lokale boekwinkel.
Als je via deze pagina bestelt, help je de winkels van Libris.nl.
Poëzie
Prentenboeken
Blitz
Zar
Robotoorlog
Seef
Diverse
Niet al mijn boeken staan hierbij. Boeken die niet leverbaar zijn, kun je soms nog wel bij mij bestellen. Je kunt mij mailen voor een prijslijst.
“Maak beelden bij mijn gedicht, maar voel je vrij: deze woorden zijn van jou, ook al kwamen ze uit mij.”
International Children’s Book Day (ICBD) wordt sinds 1967 op of rond 2 april – de geboortedag van Hans Christian Andersen – over de hele wereld gevierd. Deze speciale dag is ingesteld door IBBY om de liefde voor lezen uit te dragen en mensen over de hele wereld te inspireren het kinderboek te vieren.
Elk jaar krijgt een andere nationale sectie van IBBY de kans om de sponsor van ICBD te zijn. De sectie kiest een thema en nodigt een prominente auteur uit het gastland uit om een boodschap aan de kinderen van de wereld te schrijven en een bekende illustrator om een poster te ontwerpen.
In 2025 wordt de dag gesponsord door IBBY-Nederland en is de poster gemaakt door Janneke Ipenburg bij een gedicht van mij.
Het thema van de Internationale Kinderboekendag is: “De vrijheid van verbeelding” en het motto Deze woorden zijn van jou, ook al kwamen ze uit mij komt van de laatste zin van het gedicht Beeldtaal.
In kinderboeken van hoge kwaliteit wordt de fantasie van de lezer aangewakkerd en ontwikkeld. Deze boeken helpen kinderen hun verbeelding te verkennen, hun creativiteit te ontwikkelen en de wereld op een nieuwe manier te zien. Goede boeken nodigen lezers uit om de woorden zelf te interpreteren en zo zich het verhaal eigen te maken.
Het gedicht komt uit de geïllustreerde dichtbundel Alle wensen van de wereld(Leopold, 2021) van Rian Visser en illustrator Janneke Ipenburg. Het boek is in Nederland bekroond met een Zilveren Griffel en met de Gouden Poëziemedaille in België.
Folder
Hieronder zie de folder waarop het gedicht in 6 talen te lezen is: Nederlands, Fries, Engels, Frans, Spaans en Duits. Het motto op de poster is in meer talen vertaald. Op de site van IBBY kun je de bestanden als pdf downloaden.
Lessen
Bij de poster zijn lessen gemaakt voor drie verschillende leeftijdsgroepen: 4-6 jaar, 6-9 jaar en 9-14 jaar.
Je kunt ze downloaden als pdf in het Nederlands en Engels.
Welke beelden roept een gedicht bij je op, hoe werken metaforen?
Zou jij hetzelfde hebben getekend als de illustrator, of iets heel anders?
Internationale wedstrijd
Maak een tekening, schilderij of ander kunstwerk bij het gedicht Beeldtaal.
Maak vervolgens een foto van het kunstwerk en (optioneel) een foto van jezelf met het kunstwerk en stuur dit per mail naar je nationale IBBY-sectie of direct naar IBBY-Nederland via ibby.secretariaat@gmail.com.
Alle kinderen overal ter wereld die deelnemen aan International Children’s Book Day, zijn uitgenodigd om mee te doen! De winnaars worden beloond met een boekenpakket voor hun school. Met deze virtuele tentoonstelling vieren we de vrijheid van verbeelding.
Van 1 tot en met 12 oktober 2025 is het weer Kinderboekenweek!
Dit jaar wordt het Kinderboekenweekgeschenk geschreven door Kevin Hassing, bekend van Mus & Kapitein Kwaadbaard.
Prentenboekmakers Levina van Teunenbroek en Charlotte Bruijn van de populaire Ridder zonder billen-serie maken het Prentenboek.
Het Kinderboekenweekgedicht wordt geschreven door Simon van der Geest, die al twee keer een Gouden Griffel won.
Stap aan boord van een boek en maak je klaar voor een Kinderboekenweek vol avontuur. Van woeste zeeën tot betoverende landen, van een groot geheim tot een spannend mysterie – in een boek is avontuur nooit ver weg. Ontdek nieuwe werelden met je favoriete personages. Deze Kinderboekenweek draait om het beleven van spannende avonturen vanuit je luie stoel of warme bed. De Kinderboekenweek 2025 wordt een boekenfeest vol avontuur!
Thema-leestips
De 20 thema-leestips zijn nog niet bekend.
Agenda (hier kun je mij ontmoeten)
volgt
Digibordles
Download de gratis digibordles met nog meer leuke opdrachten en knutsels. Maak bijvoorbeeld een pop-up kaart met een tent bij het gedicht Tent. Een superleuke manier om een boekbespreking te maken. Je gaat op reis bij een boek.
Schoolbezoek ‘Schrijver in de klas’
Ik kom heel graag op scholen om te vertellen, voor te lezen en leuke workshops te geven!
Via de Schrijverscentrale. kun je mij boeken.
Mijn boeken bij het thema
Bijna al mijn boeken passen bij het thema. Denk aan de series Blitz, Zar, Seef en Robotoorlog.
In november 2024 werd ik wakker met het zinnetje Er zit een woordje los in mij in mijn hoofd.
Ik had griep, dus alle tijd om er verder over na te denken en dat resulteerde in het gedicht Zoek je mee?
Janneke Ipenburg maakte er een prachtige tekening bij en Stichting Lezen verstuurde het als nieuwjaarskaart.
Ik wil het gedicht graag met je delen. Laten we samen op zoek gaan naar verbinding.
Woorden doen ertoe. Negatieve woorden zorgen voor een negatief gevoel.
Als je maar vaak genoeg asielcrisis zegt, denken mensen dat die crisis er is.
Als een een genocide een conflict noemt, verhul je wat er gebeurt.
Welke woorden missen we?
Welk woord mis jij in je eigen leven?
Welke woorden zouden we in de maatschappij vaker kunnen gebruiken?
Woordenslinger
Wellicht is het gedicht bruikbaar in jouw klas voor een leuke opdracht. Welk woord denken de kinderen dat ontbreekt in het gedicht?
Schrijf het woord op in een mooie sierletter en hang het in de klas, in woordwolkjes aan een slinger of aan de muur.
Een mooi positief begin van het jaar. Hieronder vind je de tekst ook los.
Zoek je mee?
Er zit een woordje los in mij.
Het dwarrelt door mijn lijf
ergens tussen buik en lies,
een woord zoals verlies.
Mijn verstand kan er niet bij.
Het woord is als een losse moer,
klein, maar essentieel
voor het geheel.
Het rinkelt tussen hart en long,
glijdt ongrijpbaar langs mijn tong,
zonder zich te laten vangen.
Het is een woord zoals verlangen.
Het rammelt niet alleen in mij,
maar in de hele maatschappij.
Het is een woord als elastiek
dat dingen kan verbinden.
Alles kraakt en piept en knarst.
Waar is dat losse onderdeel
dat zich niet laat vinden?
Ik heb een idee voor 2025: leer kinderen op school handwerken.
Waarom?
Handwerken is goed voor de fijne motoriek, het is ontspannend, het werkt goed tegen onrust, het geeft een positief gevoel om zelf iets te maken en het helpt voor de concentratie.
Naast handwerken zou het ook fijn zijn als kinderen op school leren timmeren, zagen, kleien, schilderen, enzovoort.
Werk jij in het onderwijs en leer jij de kinderen al handwerken? Waarom wel of waarom niet?
Met de campagne Wie leest heeft een goed verhaal wil de leescoalitie de hele maatschappij betrekken bij lezen. Lezen kan je veel brengen. Het kan je laten groeien, avonturen laten beleven, lessen over het leven leren, je fantasierijker maken, of meer begripvol. Wat lezen je brengt is voor iedereen anders, maar één ding is zeker: iedereen wil een goed verhaal. www.wieleestheefteengoedverhaal.nl
Opinie AD
Zaterdag 11 januari verscheen er van mij een opiniestuk over deze campagne in het Algemeen Dagblad (AD). Hieronder volgt de tekst.
“We kennen allemaal ons eigen verhaal. Wie leest kent ook een ánder verhaal.”
Wie een boek leest kent ook een ánder verhaal.
Door het lezen van verhalen kun je je verplaatsen in een ander. Je leert breder kijken. En de samenleving heeft er behoefte aan dat mensen met verschillende achtergronden elkaar leren begrijpen, stelt Rian Visser.
De leescoalitie is een grote campagne gestart, met de boodschap: ‘Wie leest heeft een goed verhaal’. Er is een video gemaakt die op social media en in de bioscopen wordt getoond. De campagne wil mensen ertoe aanzetten om vaker een verhaal te lezen.
Lezen is een belangrijke vaardigheid. Iedereen snapt dat het belangrijk is om een krant te kunnen lezen, net als de bijsluiter van medicijnen of de handleiding van een nieuw apparaat. Waarom zou je een verzonnen verhaal of een gedicht willen lezen? Waar is dat goed voor? Om een paar redenen.
Ik ben kinderboekenschrijver en dichter. Als ik kinderen een verhaal voorlees, snappen ze heel goed dat ik bijvoorbeeld niet echt een kikker ben, maar dat ik doe alsof. Kinderen zijn nog gewend om hun fantasie te gebruiken. Ze hebben nog geen vastgeroeste meningen en staan open voor nieuwe gedachten. Volwassenen vinden dit lastiger. Neem bijvoorbeeld dit gedicht. Uitgeverij Plint maakte er een poster van en ik plaatste het op X.
Mijn mening
Mijn mening is dat wetenschappers zomaar wat verzinnen. Ministers zijn geen mensen, het zijn vermomde spinnen.
Ze zeggen dat de aarde rond is, maar mij liegen ze niet voor. Ik doe mijn eigen onderzoek. De aarde is een pannenkoek, dat heb ik heus wel door.
Ze willen me laten geloven dat de noordpool smelt. Ik laat me niet bedotten. Dat zijn allemaal complotten.
Mij nemen ze niet beet. Mijn mening is een feit en dat is alles wat ik weet.
Op X begonnen mensen tegen mij te schelden. ‘Jij bent echt stom,’ schreef iemand. Ik legde uit dat ik niet de ik in het gedicht ben. Ik verplaats me in iemand die het verschil tussen een mening en een feit niet snapt. Heel verwarrend vonden sommige lezers dat.
In tijden van nepnieuws en door AI gegeneerde foto’s en video’s wordt het inderdaad steeds lastiger om te weten wat je moet geloven en wat niet. Ik zeg het er maar even bij: dit is geen verhaal, maar een opinie. Wat ik nu opschrijf, meen ik echt.
Waarom zouden schrijvers iets opschrijven dat ze niet zelf menen? Zie het als een spel. Het idee van een verhaal of gedicht is dat je jezelf in een ander verplaatst. Je kunt er als lezer van genieten om in andermans hoofd te kijken of om iets mee te maken wat je nooit in het echt zou willen meemaken. De schrijver van een thriller kan de lezer in het hoofd van een moordenaar of verkrachter laten kijken. Dat wil niet zeggen dat hij zelf een moordenaar is of vindt dat het leuk en spannend is om een moordenaar te zijn.
Gelukkig zijn er ook minder heftige verhalen die de lezer meetrekken in een ander leven. Ik denk aan het boek Elke dag een druppel gif van Wilma Geldof over een kind dat opgroeit in een NSB-gezin. Door het verhaal te lezen ga je begrijpen hoe kinderen meningen van hun ouders overnemen.
Op social media zien we vaak de berichten van mensen die hetzelfde denken als wij. Zo zitten de algoritmes in elkaar. We zitten allemaal gevangen in de bubbel van ons eigen gelijk. Door verhalen over andere mensen te lezen, ga je breder zien. De samenleving heeft het nodig dat mensen met verschillende achtergronden en belangen elkaar proberen te begrijpen. We kennen allemaal ons eigen verhaal. Wie leest kent ook een ánder verhaal.
Rian Visser Kinderboekenschrijver en Kinderboekenambassadeur
Video
Om een groter groeiende kloof te dichten in onze maatschappij hebben we lezers nodig. Lezen geeft je grip op de wereld en geeft je daarmee zelfvertrouwen. Lezen geeft je de mogelijkheid om jezelf te ontwikkelen en jezelf te verplaatsen in de ander.
Rian Visser: ‘De maatschappij heeft kinderen nodig die aan anderen kunnen denken. Die zich kunnen verplaatsen in andere levens, in andere groepen. Geen wij en zij, maar samen. Hoe leven mensen met een andere religie, met een andere cultuur, uit een andere sociale klasse? Kloppen de denkbeelden van je ouders en je vrienden, of kun je ook anders denken? Welke beroepen zijn er mogelijk? Welke dieren worden met uitsterven bedreigd? Wat kunnen we doen om het klimaat te beschermen? Wat is de waarde van een democratie en dialoog? Moet iedereen het altijd met elkaar eens zijn? Kinderen leren andere werelden en andere meningen kennen. Dat is nodig om uit je eigen bubbel te komen. Boeken brengen inzichten. Ze leren kinderen zelf nadenken. Dus promoot het lezen! Laat van je lezen!’
Waarom deze campagne?
De dalende cijfers over lezen en leesvaardigheid in Nederland zijn bekend, maar zitten de positieve krachten van lezen wel genoeg in ons collectief bewustzijn? De Leescoalitie denkt van niet. De Leescoalitie nodigt daarom iedereen die het lezen een warm hart toedraagt uit mee te doen en één en dezelfde boodschap te herhalen: wie leest heeft een goed verhaal.
Doe ook mee en laat Wie leest heeft een goed verhaal zien als een blijvende vanzelfsprekendheid in het straatbeeld, op social media, in de winkel, de bibliotheek, het gemeentehuis of op school.
‘Na het zien van deze film wil je meteen een boek openslaan. Want het is zo ongelooflijk waar: wie leest heeft een goed verhaal. Lezen brengt je verder. Het laat je groeien, inspireert, leert levenslessen en bevordert empathie. De leesvaardigheid in Nederland daalt zorgwekkend, zeker ook onder jongeren. Met deze grootschalige campagne willen we inspireren en activeren, met als doel een doorbraak te realiseren zoals Ierland dat eerder deed na alarmerende leesresultaten. Daar maakte een gezamenlijke aanpak een positieve kentering mogelijk!’
Eveline Aendekerk, Directeur Stichting CPNB
4 oktober 2024 mocht ik optreden tijdens de Kindernacht van de poëzie. Dit werd georganiseerd door Studio Kleine Lettertjes, die ook Het mooie Kinderboekenfestival organiseert.
Ook dichter Hans Hagen, spoken word artiest Swendeline Ersilia en singer-songwriter Gerson Main traden op. Iven Cudogham presenteerde het.
We kwamen allemaal lekker eigenwijs op, want dat was het thema van de Kinderboekenweek. Ik kwam op in mijn aikido-pak en droeg een paar eigenwijze gedichten voor.
Warming Up Festival
10 november 2024 trad ik met Schrijvers voor Toekomst (waar ik lid van ben) op tijdens het Warming Up Festival over Klimaatverandering. Studio Kleine Lettertjes organiseerde ook dit optreden.
Toin Duijx was erbij en schreef op Facebook: ‘In een zaal uitkijkend over het IJ presenteerden ‘Schrijvers voor Toekomst’ zich aan kinderen die erg enthousiast reageerden op de sprekers. Rian Visser was de ‘opperstalmeester’. Marc ter Horst gaf een stoomcursus klimaatverandering, zeer leerzaam, zowel voor de kinderen en de volwassenen. Rian Visser droeg ook enkele klimaatgedichten voor. Zij vertelde ook over de groep ‘schrijvers voor toekomst’, waarvoor zij overigens ook een mooi banner gemaakt had die op het podium stond, en stelde enkele leden daarvan voor, Mohana van den Kroonenberg, Enne Koens, Mark Boode en Lotte Stegeman die allemaal heel kort iets over een van hun boeken mocht vertellen. Kinderen mochten op een raam tekeningen maken om het grijs van waar we op uitkeken iets meer kleur zou krijgen. Het was een gezellige, leerzame bijeenkomst en bij de klimaatquiz van Marc ter Horst viel ik al bij de tweede vraag af.’
Bij de voordracht van het gedicht Achteraf uit Het is een zachte dag vandaag dompelde ik een koe onder in de modder. Alleen haar neus stak boven water. Daarna trok ik haar uit de blubber, de smurrie, de stront. Ik hoorde van een ouder dat haar zoon er uren later nog om moest lachen, hoewel het natuurlijk heel zielig was.
Bij het gedicht Ridder bestreed ik met een houten zwaard de klimaatdraak. Wat kun je zelf doen voor het klimaat? Hoe kun je een klimaatridder worden?
Ik vertelde ook over Blitz, Zwemmen in de ruimte. In dit boek is er op een planeet te veel water en een andere planeet is te droog. Hoe kunnen de bewoners van die planeten elkaar helpen?
Lekker gek doen op het toneel, poëzie voordragen, attributen en acts bedenken … wat kan poëzie toch heerlijk zijn!
Het begon ooit met een Top 10, maar inmiddels heb ik zoveel uitleningen dat ik de selectie steeds breder maak. Dit jaar kwam ik uit op een top 31, een mooi priemgetal.
In 2023 heb ik het overzicht overgeslagen. Blijkbaar was ik toen te druk bezig met geld tellen.
Voor elk boek dat wordt uitgeleend krijg je als maker een klein bedrag aan uitleenvergoeding. Vele kleintjes maken één grote.
Het is goed dat die vergoeding er is, want anders konden velen van ons niet van schrijven leven.
De cijfers in de afbeelding is het aantal uitleningen. De uitleningen van de de Bibliotheek op School zijn hierin niet meegeteld. Dan komt er ongeveer 30% bij.
Mijn uitleen top 31 van 2024
In totaal zijn er 93.983 boeken van mij uitgeleend. Dat is 257 boeken per dag, als de bibliotheek elke dag open zou zijn. Een enorm aantal.
Blitz staat nog steeds aan kop.
Ook het prentenboek De steen en de tijd blijft het heel goed doen.
Verder de series Zar en Robotoorlog.
Maar ook losse titels als Het geheim an het verdwenen huis en Boy, een stripheld met een stiefzus en een halfbroer doen het goed.
Mijn uitleen top 25 van 2022
In totaal werden er 140 titels van mij uitgeleend. In 2022 waren er 93.204 (geregistreerde) uitleningen. Dat zijn er 30.175 meer dan in 2021. Dat is iets hoger dan het aantal van voor corona (maar ik heb ook meer boeken). Dat zijn 255 boeken per dag (als de bibliotheek 365 dagen per jaar open is).
Mijn series Blitz! (zie www.blitzboeken.nl), de serie Zar (Game-Lezen) en de serie Robotoorlog (www.robotoorlog.nl) doen het heel erg goed. Verrassend is ook dat De steen en de tijd nog steeds heel veel uitgeleend wordt. Dit prentenboek over geschiedenis was thematitel in de Kinderboekenweek 2020. Met aap naar zee is een leuke nieuwkomer.
Mijn uitleen top 25 van 2021
In totaal werden er 137 titels van mij uitgeleend.
In 2021 waren er 63.029 (geregistreerde) uitleningen. Dat zijn er 11.850 minder dan in 2020.
Dat heeft dat te maken met de sluiting van de bibliotheek dit voorjaar in verband met corona. Alle auteurs hebben hier last van.
Mijn uitleen top 25 van 2020
Cijfers lager i.v.m. sluiting bibliotheek
In totaal werden er 137 titels van mij uitgeleend.
In 2021 waren er 74.879 (geregistreerde) uitleningen. Dat zijn er 14.498 minder dan in 2019.
Dat heeft dat te maken met de sluiting van de bibliotheek dit voorjaar in verband met corona en met de schoolbibliotheken die geen uitleningen registreren.
Mijn uitleen top 25 van 2019
In totaal werden er 123 titels van mij uitgeleend.
In 2019 waren er 89.377 (geregistreerde) uitleningen.
29 oktober 2024 verscheen een opiniestuk van mijn hand in Trouw: Ruk je kinderen weg van die schermpjes en ga voorlezen.
De titel is van Trouw. Ik had het ingeleverd met Laat van je lezen!als kop. Dit is mijn motto als Kinderboekenambassadeur.
Ik ben erg blij dat ze het geplaatst hebben. Het is een oproep aan iedereen die van lezen houdt om mee te helpen het tij te keren.
Op het station van Antwerpen Centraal zag ik een moeder met een kinderwagen, waarop een schermpje gemonteerd was. In de wagen lag een baby gebiologeerd naar een druk tekenfilmpje te kijken. De moeder keek op haar telefoon. Ik schrok ervan. Had die moeder dat zelf bedacht of zijn die dingen te koop?
Google op ‘Tablethouders voor de kinderwagen’ en huiver. Het product wordt aangeprezen als: ‘Entertainment voor baby’s. Dankzij de iPad-compatibele tablethouder zullen uw kinderen zich vermaken tijdens het wandelen met films of cartoons. Hij is ontworpen met het oog op stabiliteit, veiligheid, elegantie en behoudt de consistentie tussen functionaliteit en esthetiek van het ontwerp.’
Het is niet nieuw dat kinderen naar een scherm kijken, maar het aantal uren is wel fors toegenomen. Kinderen van 0 tot 6 jaar brengen dagelijks gemiddeld 99 minuten achter een beeldscherm door. En keken ze vroeger naar de televisie, dan keken de ouders mee. Ze konden erover praten. De programma’s waren redelijk educatief opgezet en niet zo druk als nu.
Hypnotiserende peuter-tv
Langzaamaan dringt door hoe schadelijk drukke, hypnotiserende peuter-tv is. Kinderen reageren niet meer op hun omgeving en hun hersenen kunnen zich zelfs anders ontwikkelen.
Ik werk één dag in de week als vrijwilliger met kinderen van 0 tot 4 jaar met een beperking of ontwikkelingsachterstand. Er komen veel kinderen bij ons met een vermoeden of diagnose van autisme. Zij zijn volgens hun ouders alleen rustig te krijgen zijn met filmpjes van Peppa Pig, Baby Shark of konijntje Bing.
In onze opvang hebben wij bewust geen televisie en tablets. Soms zetten we een liedjes-cd op, maar veel vaker zingen we zelf en maken we er gebaren bij. We wandelen buiten of spelen in de tuin. Daar zijn een zandbak, speelhuisje en schommel. We maken contact door kiekeboe of pakkertje te spelen. En we lezen voor.
Voorlezen is niet iets dat vanzelf gaat. Geen baby wordt met een boekje in zijn handen geboren. Sommige kinderen vinden het leuk om met boekjes te sjouwen, erin te bijten, ze kapot te scheuren of ermee te bouwen. Ze willen niet op schoot zitten en voorlezen worden. Als je dat probeert pakken ze het boek af en rennen ermee weg. Ja, dan is voor een schermpje zetten wel makkelijk. Maar kinderen leren er niets van. Ze leren door interactie met volwassenen of met andere kinderen.
Fijne stem, leuke geluidjes
Voorlezen moet je oefenen. Ik ga vaak met een knuffelbeer en een prentenboek op de grond zitten en begin met voorlezen. Ik zorg voor een fijne stem, leuk geluidjes en betrek de beer erbij door dingen aan te wijzen. Zo zien kinderen wat het is. Er is geen dwang.
Soms kijken de kinderen alleen maar en gaan door met hun eigen spel. Maar regelmatig komen ze erbij zitten. Zelfs de kinderen met autisme, die niet praten en geen oogcontact maken, komen erbij zitten luisteren. Dat duurt soms maar een paar minuten. Dat is niet erg, want het begin is er. Ik lees rustig het boek hardop uit en ga dan weer met ze puzzelen of met iets anders spelen. Ook spelen doe ik voor. Ik bak taartjes met zand. Ik vertel hardop wat ik doe.
Aandacht van volwassenen brengt kinderen vooruit. Ineens komt er een woordje. Hoera! Of het kind geeft met gebaren aan wat het wil, en wij zien dat want we kijken niet op onze telefoon. Niet alleen peuter-tv is schadelijk. Al jaren is bekend dat ouders die veel op hun smartphone kijken, hun kinderen daarmee te kort doen. De ouder die op het bankje bij de speeltuin om de telefoon kijkt, al vergaderend de kinderwagen voortduwt: het is een normaal straatbeeld. En het is een vorm van verwaarlozing.
Wat te doen? Hebben we nieuwe wetten nodig of kunnen we gewoon ons eigen gedrag eens beter bekijken? Berg de telefoon op als er kinderen bij zijn. Laat de televisie, tablet en computer uit. Doe een spelletje (nee, niet op je telefoon). Geef elkaar boeken cadeau.
Help jonge ouders door voor te doen hoe leuk voorlezen is. Vertel ouders dat ze voor hun baby gratis bij de bibliotheek een Boekstart-pakket ophalen. Dan heb je geen tablethouder voor de kinderwagen nodig. Ik wil graag iedereen oproepen om mee te helpen het tij te keren.
Geld is het probleem niet
Vandaar mijn oproep: Laat van je lezen! Blijf samen praten en spelletjes spelen. Blijf ook oudere kinderen voorlezen en lees kinderboeken, zodat je ze kunt helpen om leuke titels te vinden en zodat je erover kunt praten. Lidmaatschap van de openbare bibliotheek is gratis voor kinderen tot 18 jaar, dus niemand hoeft thuis geen kinderboeken te hebben.
Geld is het probleem niet. Tijd wel. Maar tijd kun je maken en aandacht kun je geven.