Kinderboekenweek 2023 Bij mij thuis

De Kinderboekenweek 2023 gaat over thuis. Het motto is: Bij mij thuis.
De Kinderboekenweek duurt van 4 t/m 15 oktober 2023.

Bij mij thuis lezen we elke avond voor het slapengaan. Bij mij thuis kun je heel ver boven de stad uitkijken. Bij mij thuis vieren we het Suikerfeest. Bij mij thuis wonen twee mama’s. Bij mij thuis eten we elke vrijdag patat. Bij mij thuis zijn alle deuren breed genoeg voor de rolstoel van mijn broertje. Hoe is het bij jou thuis? Wat maakt jouw huis een thuis?

Sanne Roosenboom schrijft het Kinderboekenweekgeschenk en illustrator Yvonne Jagtenberg maakt het Prentenboek van de Kinderboekenweek.

Thematitels

De 20 thematitels zijn bekendgemaakt en je kunt er hier meer over lezen.

Schoolbezoek ‘Schrijver in de klas’

Ik kom heel graag op scholen om te vertellen, voor te lezen en leuke workshops te geven!
Je kunt mij uitnodigen via de Schrijverscentrale.

Videolessen

Wil je een inspirerende lees- en schrijfles in de klas? Dat kan met een videoles op maat.
De videoles kan worden aangepast aan het thema Bij mij thuis.

Leerkracht n.a.v. digitaal schoolbezoek: ‘Hoi Rian, De kinderen hebben ontzettend genoten! Ze hebben na afloop aan de hele klas hun tekeningen laten zien. Ik stuur ze je per mail. Super bedankt voor dit inspirerende bezoek!’

Digibordles

Er komt een gratis digibordles bij zes boeken voor de middenbouw, met leuke schrijf- en tekenopdrachten. De thuissituatie van kinderen is verschillend en er kunnen moeilijke en pijnlijke thema’s aan bod komen. Boeken kunnen helpen om dit bespreekbaar te maken en kinderen kunnen er herkenning in vinden. Ik ga me vooral richten op anders zijn, gescheiden ouders, jouw huis en samengesteld gezin. Deze gratis les komt eind juni online.

Mijn boeken bij het thema

Ik heb een heleboel leuke boeken voor groep 3 t/m 8 bij het thema.

Seef met de sjees (AVI m4)

Seef met de sjees

NIEUW! Ik ben supertrots op een nieuw boek: Seef met de sjees. Dit leesboek op AVI M4 zal rond de zomer bij Uitgeverij Leopold verschijnen. Het gaat over een jongen die niet kan lopen. Hij is uit zijn eigen wereld gevallen en gaat op zoek naar een nieuw thuis. Gelukkig komt hij Yasim tegen. Een gevoelig verhaal over een heel bijzondere jongen.

*

Een veel te vol huis (samenleesboek AVI Start/E4)

NIEUW! Een verhaal over twee jongens uit een samengesteld gezin. Ze moeten een kamer delen. Maar is dat wel eerlijk, als de moeder van Luuk twee kamers heeft? Met een vreemde jongen in huis wonen is wennen. Mijn ouders zijn gescheiden toen ik 8 jaar was en ik heb een tijdje een stiefbroer en stiefzus gehad. Deze veranderingen zijn voor kinderen niet makkelijk. Daarover gaat dit verhaal.

*

Blitz! serie (groep 3, 4 en 5)

Blitz 4 De jacht op het monster 

Van de Blitz!-serie past boek 4 De jacht op het monster heel goed bij het thema. Rob en Moes gaan kamperen op bol Nul. Rob wordt ontvoerd door een monster dan in een vreemd vis-vormig huis woont, waar alles op z’n kant staat. Ook het rommelhuis van Vodder past er goed bij.
NIEUW! Er verschijnt deze zomer een theaterleesboek: Blitz! Een groot ruimtefeest.
Kijk op www.blitzboeken.nl voor alle informatie.

*

Boy, een stripheld met een stiefzus en een halfbroer (groep 5 en 6)

NIEUW! Ik heb drie boeken geschreven over Boy. (Boy, een jongen zoals ik, Boy, een stripheld met een stiefzus, Boy op weg naar de top.) Deze zijn nu gebundeld in Boy, een stripheld met een stiefzus en een halfbroer.
De ouders van Cas zijn gescheiden en hij heeft het er moeilijk mee. Dat wordt nog erger als hij een stiefzus en halfbroer krijgt. Cas tekent een strip over Boy. In die strip verwerkt hij zijn problemen. Het resultaat is een hilarisch en vermakelijk verhaal. Het boek zal rond de zomer verschijnen en telt 138 pagina’s.

*

Het geheim van het verdwenen huis (groep 6 t/m 8)

NIEUW! Dit wordt een leesboek in de serie ‘Het geheim van …’ bij Uitgeverij Leopold.
De zusjes Livia en Mia zijn in een vakantiehuisjes als dat huis zomaar ineens verdwijnt? Het is het begin van een spannend avontuur.

De cover is nog in de maak (net als het binnenwerk).

*

Help! De robots staken! (groep 5 t/m 8)

Help! De robots staken!

Het is 2050. Kinderen gaan alleen naar school om leuke dingen te doen, zoals sporten, dansen en samen uitvinden. Leren doet iedereen thuis met zijn eigen robot, die oppas, leerkracht én verzorger is. Hoe ziet dat huis van de toekomst eruit?

*

Robotoorlog serie (groep 6, 7 en 8)

Volwassenen hebben er een puinhoop van gemaakt. Gevaarlijke robots hebben de macht gegrepen. Kinderen moeten de problemen oplossen. Gelukkig krijgen ze van de volwassenen wel de vrije hand. De kinderen wonen in een weeshuis, omdat de ouders ontvoerd zijn. Nadat de ouders bevrijd zijn, besluiten de kinderen om bij elkaar te blijven wonen, los van de ouders. Zo kunnen ze beter strijden tegen de gevaren van hun tijd. Een setting die ook kinderen in een tehuis of woongroep zou kunnen aanspreken.

Tinus Troep en de waarheid (AVI M3)

Tinus woont in een huis met veel te veel troep. Waarom verzamelt hij zoveel? Hoe kunnen Tom en Wies hem helpen?
Het boekje is bij mij te koop (€ 7,50 exclusief verzendkosten) en ik laat bij elk bezoek aan groep 3 een gratis exemplaar achter.


Lessen bij de vorige thema’s

Kinderboekenweek 2022: Gi-ga-groen – Natuur
Kinderboekenweek 2021: Worden van je wil – Beroepen
Kinderboekenweek 2020: En toen? – Geschiedenis
Kinderboekenweek 2019: Reis je mee? – Vervoer
Kinderboekenweek 2018: Kom erbij! – Vriendschap
Kinderboekenweek 2017: Gruwelijk eng – Griezelen
Kinderboekenweek 2016: Voor altijd jong – Grootouders
Kinderboekenweek 2015: Raar maar waar – Wetenschap
Kinderboekenweek 2014: Feest! – Feesten
Kinderboekenweek 2013: Klaar voor de start – Sport
Kinderboekenweek 2012: Hallo wereld!– Culturen
Kinderboekenweek 2011: Superhelden! – Helden

 1,542 total views,  7 views today

Boy, een stripheld met een stiefzus en een halfbroer

Hilarisch verhaal over een boze jongen met veel tekentalent.

Ik heet Cas. Mijn ouders zijn gescheiden. Mijn vader woont nu ergens anders. Sindsdien is alles stommer. Ik maak met iedereen ruzie. Niemand begrijpt mijn grapjes. Ik kan goed tekenen. Daarom maak ik een strip over een jongen zoals ik. Ik noem hem Boy.
Boy heeft ook een stiefzus en een halfbroer. Hij houdt niet van foe jong jakkes. Hij wil geen slaapkamer delen met een stom meisje. Hij is niet hip, maar wel supergrappig. De strip verschijnt in een jongensblad. Cas wordt zó beroemd dat alle meisjes zijn handtekening willen.

Rian: ‘De boeken over Boy beschouw ik als mijn beste boeken.
Mijn eigen ouders zijn gescheiden toen ik acht jaar was. Ik heb een paar jaar een stiefzus en stiefbroer gehad. Schrijven en tekenen was voor mij altijd een uitlaatklep voor mijn gevoelens.
Toen ik besloot om over een kind met gescheiden ouders te schrijven, maakte ik van de hoofdpersoon een jongen. Door die afstand werd het makkelijker om mijn eigen gevoelens te verhalen naar een grappig, bij vlagen hilarisch, verhaal.
De boeken zijn eerder los verschenen bij Uitgeverij Zwijsen en al een tijd niet leverbaar. Ik ben blij dat de boeken nu gebundeld uitkomen, zodat kinderen er opnieuw van kunnen genieten.’

Boy, een stripheld met een stiefzus en een halfbroer

ISBN 9789491647284, formaat 14,5 x 20,5 cm, 136 pagina’s, € 14,95, verschijnt augustus 2023.
Illustraties Ton de Bree.
Vanaf 8 jaar.

Sluit goed aan bij de Kinderboekenweek 2023, Bij mij thuis.

Boy boos

 344 total views,  2 views today

Seef met de sjees

Nieuw boek!

Augustus 2023 verschijnt bij Uitgeverij Leopold een nieuw leesboek voor kinderen vanaf 7 jaar. De tekeningen zijn van Hélène Jorna.
Het verhaal sluit mooi aan bij het thema van de Kinderboekenweek 2023. Seef zoekt een nieuw huis en iemand die voor hem kan zorgen.
Ik ben er superblij mee.
Rondom de Kinderboekenweek komt er een mooie lesbrief bij.

Seef houdt van het bos. Hij vliegt tussen de bomen als het hard gaat stormen. Hij botst tussen de takken. Zijn vleugels breken af. Hij krijgt zand in zijn ogen. Hij valt en valt…
Yasim loopt langs het strand. Daar vindt hij Seef. Hij neemt hem mee naar huis. Seef kan niet lopen. Yasim bouwt een sjees voor hem. Zo kan Seef naar school. En zo begint zijn nieuwe leven. Hij vindt een nieuwe vriend. En een oude vriendin. Kan hij kiezen tussen twee werelden?

Seef met de sjees

Vanaf 7 jaar, ISBN 9789025885229, 15 x 22 cm, € 14,99, 120 bladzijden

Seef vliegt door het bos.
De jongen flappert met zijn oren.
Hij houdt van het bos.
Het is er prachtig.

De zon schijnt door de bomen.
Water bruist in een beekje.
Ratten scharrelen op de oever.
Tuut, doet een bloem.
Het is een mooi hoog geluid.
Een vlinder vliegt erop af.
Een witte wolf slaapt in het gras.

In de verte klinkt geratel van wielen.
Een huifkar rijdt over het bospad.
Hij wordt getrokken door een wit paard.
Een meisje, rond als een appel, zit voorop.

De wind steekt op.
Planten ritselen.
Er trekt een rilling door de bodem.
Het begint te stormen.
Seef vliegt naar een boom.
Hij zoekt een dikke tak.
Iets stevigs om zich aan vast te houden.
De wind rukt aan zijn vleugels.
Zijn jurk wappert.

Seef tolt door de lucht.
Hij fladdert met zijn armen.
Zijn vleugels zijn licht en dun.
Ze wegen haast niets.

 437 total views,  1 views today

Blitz! 10 jaar –Theaterlezen met Blitz

Blitz feestBlitz! 10 jaar

De serie Blitz! bestaat 10 jaar!
Dat gaan we natuurlijk vieren met een actie.
Van 1 juni t/m 15 juli kost Blitz 1 slechts € 10,-

Daarnaast verschijnt er in augustus een nieuw boek. Het wordt een boek met teksten voor theaterlezen.
Zo kun je thuis of in de klas samen hardop leuke verhalen over Blitz lezen.
De titel is heel toepasselijk: Een groot ruimtefeest.

Blitz! Een groot ruimtefeest

Rian Visser & Lars Deltrap (ill.)
Vanaf 7 jaar
ISBN 978 90 257 7819 4
17 x 22 cm, 128 blz.

In dit Theaterleesboek reizen Blitz en zijn vogeltje Priet naar de aarde. Daar gaan ze een groot feest organiseren, samen met hun vrienden Rob en Moes. Op het feest wordt Blitz verrast door een paar heel bijzondere gasten …

Rian Visser weet als geen ander hoe je een goed verhaal voor beginnende lezers schrijft, en ook voor Theaterlezen draait ze haar hand niet om. De hoofdstukken (in dialoogvorm) vormen samen een doorlopend verhaal en worden afgewisseld met moppen. Leuk voor in de klas, maar zeker ook voor alle Blitz-fans thuis!

 232 total views

Over stiefbroers die aan elkaar moeten wennen

Een veel te vol huis, samenleesboek AVI start en AVI E4.
Met tekeningen van Doesjka Bramlage.

Twee jongens, Luuk en Sim, moeten aan elkaar wennen als hun moeder en vader besluiten om te gaan samenwonen. Ze vinden elkaar best aardig, maar moeten ze echt een kamer delen? Is dat wel eerlijk als de moeder van Luuk een slaapkamer en een werkkamer heeft? En hoe zit het met de poes van Sim. Luuk mocht van zijn moeder nooit een huisdier. Kan het nu ineens wel?

Veel kinderen maken mee dat hun ouders gaan scheiden. Ik maakte het mee toen ik acht jaar was en ik heb ook een tijdje in een samengesteld gezin gewoond. In dit verhaal wilde ik vanuit het kind daarover schrijven.

de mama van luuk is op jaap.
en jaap is op haar.
jaap komt bij luuk en mama wonen.
met zijn zoon sim.
en met hun kat puk.
luuk is boos.
het is veel te vol in huis!
en… waar moet sim slapen?

Eerdere uitgave

Dit boek is in 2017 verschenen onder de titel Veel te vol. Het was toen een samenleesboek op AVI Start en AVI M5. Die niveau’s lagen ver uit elkaar, wat het geheel niet zo lekker leesbaar maakte. Deze versie is volledig herschreven en ik ben er zo erg blij mee! Het sluit ook erg goed aan bij het thema ‘Bij mij thuis’ van de Kinderboekenweek 2023.

 380 total views,  2 views today

Het achtste deel van Zar is verschenen!

Er is een nieuw deel van Zar verschenen! Het achtste boek!

Zar is een speler uit een Minecraft-achtig spel. Met zijn vrienden beleeft hij spannende avonturen. Zar en de gouden druppel is een avontuurlijk verhaal op AVI M4. De mooie 3D-tekeningen zijn van Mark Baars.

De baas van het spel heeft een wedstrijd bedacht. De speler die voor zonsondergang de beste stunt doet, wint een gouden druppel. Een druppel is een betaalmiddel en de gouden druppel is het meeste waard. Iedereen doet heel erg zijn best. Soms is het zelfs gevaarlijk! Wie zal de druppel winnen?

Anders dan in Minecraft maken de spelers geen dieren dood. Ze vechten niet tegen elkaar. Maar de verhalen zijn wel grappig en spannend! Leef en lees mee met Zar en zijn vrienden.

ISBN 9789048746996

Waarom deze boeken?

Ik ben heel blij met deze serie. Veel kinderen spelen Minecraft, Roblox of een ander spel en kennen dus deze ‘wereld’. Ze begrijpen dat je snel een huis moet bouwen om veilig te zijn voor monsters. In mijn boeken krijgen de spelers soms een opdracht van de baas van het spel. Die moeten ze samen met andere spelers uitvoeren.
De boeken zijn spannend, maar nooit te eng. De jonge lezers begrijpen heel goed dat de monsters niet echt zijn.
Omdat de verhalen zich in een game-wereld afspelen, kan ik verhalen schrijven die jonge lezers aanspreken.
De tekeningen van Mark Baars zijn in een 3D-tekenprogramma gemaakt, zodat ze daadwerkelijk uit een game lijken te komen. Ook dit wekt de interesse van jonge lezers.

Andere delen

Er zijn 4 delen (van AVI start tot M4) verschenen in de serie Ik lees.

Daarna zijn er drie delen verschenen op AVI M4.

 638 total views,  1 views today

Voorgedragen gedichten

Op deze pagina verzamel ik video’s waarin ik gedichten voordraag.
Veel plezier ermee!


Gedicht Gevlogen uit DICHTER 23, de lucht is van de vogels.

Gedicht Meer groen, speciaal voor de Kinderboekenweek 2022 Gi-ga-groen.

In deze video vertel ik over de bundel Duizend levens. en lees ik het gedicht Texel en een stukje van Lichaamsdelen te koop voor.

Gedicht Heimwee uit de bundel Alle wensen van de wereld.

Gedicht Mezelf uit de bundel Alle wensen van de wereld.


Gedicht Oorlogsbeelden op Raadgedicht. (LET OP; 14 jaar en ouder).

 683 total views,  1 views today

Zwarte band aikido

18 december 2022 slaagde ik voor mijn aikido shodan (1e dan) examen. Dus nu mag ik mezelf een yudansha (iemand met een dan-graad) noemen!

Aikido is een sport waarbij je ki  (natuurlijke energie) gebruikt in plaats van kracht, en met zoveel mogelijk respect voor de aanvaller jezelf verdedigt. Je buigt als het ware de energie van de aanval om, maar stopt hem niet. Aikido is vaak heel sierlijk om te zien.

Ik begon in 1986 met aikido en ben na ongeveer 5 jaar gestopt. Tien jaar geleden ben ik weer begonnen. Er zijn allerlei graden, maar de shodan (1e dan) is een bijzonder stap. Vanaf dat moment mag je de witte band verruilen voor een zwarte band en een hakama (zwarte rok) gaan dragen.

De principes van Aikido zijn heel bijzonder. Voor kinderen heb ik in de serie Robotoorlog verschillende onderdelen ervan gebruikt. Zo leren Denny, Tilia en Arion over ki, mushin en zanshin.

Aikido in de serie Robotoorlog

Op de website Robotoorlog kun je door het schrift van Denny bladeren. Veel informatie komt uit aikido.

 

 430 total views,  3 views today

Schoolbezoek voorbereiden

Ik kom regelmatig op scholen om in klassen over mijn boeken te vertellen en doe dat met heel veel plezier! Een bezoek aanvragen kan via De schrijverscentrale. Je kunt mij ook eerst rechtstreeks mailen om te informeren of ik op een bepaalde dag beschikbaar ben.

In dit artikel vertel ik hoe je een bezoek goed kunt voorbereiden. Als een klas zich heeft voorbereid, verloopt het bezoek meestal prettiger en is het effect groter.

Voorbereiden

  • Bekijk met de leerlingen het introductiefilmpje hieronder. Het het staat ook op de pagina Biografie (speciaal voor kinderen). Het duurt maar 5 minuten en leerlingen weten dan al een beetje wie er in de klas komt.
  • Haal boeken van mij in de klas.
    Tip! Koop voor de klas een boek dat ik tijdens mijn bezoek kan signeren.

  • Er staan veel digibordlessen van mij online, bijvoorbeeld de poëzieles bij mijn bekroonde boek Alle wensen van de wereld. Het is heel fijn als je al een van mijn digibordlessen geeft, maar het hoeft natuurlijk niet.
  • Voor de middenbouw: bekijk samen de site www.blitzboeken.nl.
  • Voor de bovenbouw: bekijk samen de site www.robotoorlog.nl. Daarop staat een leuke survival die jullie kunnen doen.
  • Vraag kinderen om hun boeken van mij mee naar school te nemen (die kan ik signeren).

Praktisch

  • Als het lukt sluit ik in het lokaal graag mijn iPad aan op het digibord. Ik neem zelf kabels mee.
  • Kom ik in een aula, dan vind ik het handig als daar ook een digibord of scherm aanwezig is.
  • Ik ben een gast (geen vervangende leerkracht), dus het is fijn als de leerkracht in de klas blijft. Ik maak regelmatig mee dat de leerkracht een kwartiertje weggaat als ze hij/zij ziet dat ik het wel red. Meestal ga ik bij terugkomst voor de leerkracht herhalen wat ik gedaan heb. Ik kom namelijk ook voor de leerkracht.
  • De leerkracht kan meeluisteren en bij een opdracht eventueel meehelpen en genieten van wat de leerlingen maken. Ook kan de leerkracht de tijd gebruiken om de leerlingen te observeren. Als de leerkracht ondertussen schriften gaat nakijken, op de mobiel bezig is of de klas opruimt, geeft dit de leerlingen het idee dat de gastles niet zo interessant of belangrijk is. De sfeer in de klas verandert daardoor enorm. Ik kan dan nog zo benadrukken hoe belangrijk lezen is: zonder betrokken leerkracht komt mijn boodschap minder over. Daarnaast daalt mijn motivatie, omdat ik vermoed dat er na de les niets meer over de gastles gesproken zal worden.

Hoe ziet mijn les eruit?

De opbouw van een les is meestal:

  • Ik vertel iets over mezelf en over schrijver zijn.
  • Ik vertel over mijn boeken.
  • Kinderen mogen vragen stellen.*
  • Korte workshop (kinderen tekenen bij een fantasieverhaal, we maken een klassikaal verhaal, of ze maken een gedicht).
  • Kinderen kunnen boeken (van mij) van thuis meenemen om te laten signeren.
  • We kunnen samen op de foto. Als kinderen niet op de foto mogen, laat ik ze vaak een boek voor hun gezicht houden.

Hoe lang de onderdelen duren hangt af van de klas, de concentratie, de belangstelling, etc. Elke les verloopt anders.
Kinderen die thuis zijn, kunnen wat mij betreft online meedoen.
Als ouders online of fysiek de les willen bijwonen, is dat prima.

* Een goede vraag bedenken is moeilijk. Vaak komen kinderen met dezelfde vragen (hoe oud ben je, heb je huisdieren), omdat ze niet goed weten wat te vragen. Ik vind ik het vooraf bedenken van vragen daarom niet zo interessant. Ik maak vaak mee dat alle kinderen een vraag hebben opgeschreven en daar opgewonden mee zitten te frummelen. In zo’n geval laat ik eerst alle vragen stellen. Dan kunnen ze daarna weer luisteren. Soms zijn kinderen zo opgewonden over de vragen die ze bedacht hebben, dat ze niet naar elkaar kunnen luisteren en allemaal hetzelfde vragen. Ik heb ook meegemaakt dat alle vragen in een doos gedaan werden en dat ik daaruit mocht trekken. Dat veroorzaakte ook veel opwinding en niemand luisterde naar mijn antwoord.
NB. Het is prima als er geen vragen van tevoren bedacht zijn. De les is interactief en vragen komen vanzelf tijdens de les.

Na afloop

  • Zorg dat er boeken van mij een tijdje in de klas blijven, zodat leerlingen die enthousiast geworden zijn ze kunnen gaan lezen.
  • Stimuleer de kinderen om naar de bibliotheek te gaan.
  • Schrijf een stukje over het bezoek voor de ouders. Ik sta altijd toe dat er foto’s gemaakt worden om te delen met de ouders.

Extra tips

  • Laat de kinderen als voorbereiding zelf een verhaal, gedicht of tekening maken. Ik vind het erg leuk om een paar van deze werkstukken te bekijken en er iets over te zeggen. Kinderen vinden dat ook leuk. Een compliment krijgen van een echte schrijver/illustrator is nog leuker dan diens boek lezen!
    NB. Wacht niet tot het eind van het bezoek met vertellen over deze werkstukken; dan heb ik weinig tijd om erop te reageren en dat is juist zo leuk.
  • Maak een mooi boek met boekbesprekingen van mijn boeken of met eigen werkstukken.

 

Bewaren

 620 total views,  4 views today