Boekbespreking over Blitz? Nieuwe materialen!

Hou je een spreekbeurt over Blitz?
Maak hem extra leuk door een kleurplaat (pdf), boekenlegger (pdf) en interview (pdf) met de makers te downloaden!


Trailers

Er zijn ook leuke trailers, die je kunt laten zien op het bord.

Poster

Als je schrijver Rian Visser uitnodigt via De schrijverscentrale, krijg je – zolang de voorraad strekt – een mooie poster voor de school en voor elke leerling een gave boekenlegger.

 449 total views,  2 views today

Tips bij het boek De steen en de tijd

De steen en de tijd was een kerntitel in de Kinderboekenweek 2020.
Bij het boek is een gratis digibordles (pdf) gemaakt, met veel leuke lessuggesties.

Op deze pagina verzamel ik tips van leerkrachten en anderen.
Dus stuur gerust in of tag mij op Facebook, Twitter of Instagram!

De vierde druk is verschenen. Koop bij een échte boekwinkel of online via Libris (zij hebben ook stenen boekwinkels. Koop niet bij Bol, want zij hebben geen echte boekwinkels!)
De platen voor de verteltafel zijn op! Je kunt natuurlijk wel zelf een kleurkopie uit het boek maken.

Verteltafel

Veel scholen hebben verteltafels gemaakt. Hier zie je er een paar van o.a. Erna Willemsen van IKC de Piramide in Zoetermeer, meester Thomas en BS Kompazie.

Meester Thomas   

Alle tijdperken op een rij

Leerlingen van Remda Spoelstra van BS Baloe maakten deze bladzijden na.

Elke week een nieuwe verteltafel

Juf Fie paste de verteltafel elke week aan: van ijstijd tot moderne tijd. Zo nam ze de kleuters mee door de tijd.

Grotten van purschuim

Vertelkoffer

Leerkracht Iris stopte een koffer vol met spulletjes die bij het boek horen. Kinderen kunnen op de dienblaadjes of gewoon lekker op tafel de bladzijden van het boek namaken en naspelen. De meeste materialen komen bij de Action vandaan. Ze hebben nu veel natuurlijke decoratie materialen: plakjes hout, bosjes takken, etc. En dus het decoratiezand ook daar. De kegelpoppetjes kocht ze (blanco) bij de Wibra. En de ‘sneeuwballen’ bij de SoLow. De sneeuwpop bestaat uit twee balletjes aan elkaar genaaid en neusje van vilt.

Dienblad met spullen om zelf de landschappen na te bouwen

Gemaakt door Annie de Jonge van OBS ’t Swarte Meer.

Wat zag jouw steen?

De leerlingen van Cora Hansen namen een steen mee naar school. Ze maakten een mandje voor de steen en verzonnen waar de steen vandaan kwam en wat hij kon hebben gezien. Er zat zelf een meteoriet bij!

Kegelpoppetjes

Vertelsteentjes

Mirjam van Woerkom beschilderde steentjes met figuren en voorwerpen uit het boek.

Emotiestenen

In ‘De steen en de tijd’ is de steen soms gelukkig, soms ongelukkig, soms verlegen, soms bang. Gebaseerd op het boek Het kleurenmonster van Anna Llenas heb ik drie stenen beschilderd! Kunnen de kleuters raden hoe de steen zich voelt? Tip: Gebruik verfstiften. Handiger dan potjes verf en kwast. Vernis daarna de stenen.

Tijdlijn

Verzamel foto’s bij de verschillende tijden.

Stenen wegen en sorteren, figuren leggen met stenen

Nog een paar mooie ideeën van Juf Fie. Kinderen maken zelf een kasteeltuin bij de steen. Ze spelen in de zandtafel met de steen en speelgoedwagens. Woordwolk bij de IJstijd.

Landkaart met ijstijd en zwerfstenen

Bonnie Boer-Scheffers werkte vorig jaar met het thema IJstijd en spoot scheerschuim op een geplastificeerde landkaart en gebruikte kleine steentjes om te laten zien hoe de zwerfkeien naar Nederland kwamen. In haar dorp liggen echte zwerfkeien. Die bezocht ze ook met haar kleuters. Konden ze de steen zelf verplaatsen?

 

Toneelstuk

Veel scholen hebben het toneelstuk van De steen en de tijd gedaan. Deze mooie foto’s kreeg ik van BS De Kwintijn.

Speelhoek

Veel scholen hebben een speelhoek ingericht. Hier zie je een paar foto’s.

Creatieve lessen van Kunstgebouw

Kunstgebouw heeft voor alle bouwen creatieve lessen gemaakt bij het thema En toen?
De les voor groep 1/2 gaat over De steen en de tijd. Je kunt de les vanaf deze pagina gratis downloaden. Op het plaatje zie je een steen met de poot van een mammoet (oertijd), paard (riddertijd) en robot (toekomst).

 11,362 total views,  2 views today

Nieuwe website: Lekkerlezen.nu

Er is een nieuwe website over kinderboeken! Kinderboekenmakers geven tips over kinderboeken.

Schrijvers en illustratoren komen vaak op scholen om over boeken te praten. Zij weten als geen ander wat kinderen graag lezen. De schrijvers die meewerken aan deze site zijn ook ‘Schoolschrijver. Zij lezen veel kinderboeken en geven lessen en workshop over boeken, schrijven en leesbevordering.

Tijdens schoolbezoeken vragen kinderen vaak: ‘Wat vindt u leuke boeken? Wat leest u zelf?’ Het is daarom heel logisch om kinderboekmakers naar hun boekentips te vragen. Hieruit is de website Lekkerlezen.nu ontstaan. Kinderboekmakers delen hun enthousiasme voor de beste en leukste kinderboeken. Je krijgt dus boekentips van kinderboekenmakers!

De site is bedoeld voor kinderen, ouders, leerkrachten en andere geïnteresseerden.
Je zult er geen kritiek vinden, want we bespreken alleen boeken waar we enthousiast over zijn.

Op ‘Lekker lezen nu’ vind je de beste boekentips van de leukste kinderboekenmakers!

LET OP: De website eindigt niet op .nl maar op .nu.

 

Wat?

De recensies zijn kort en krachtig. Je leest of hoort over elk boek:

  • wat het is: waar het over gaat;
  • voor wie het geschikt is;
  • waarom de tipgever er zo enthousiast over is.

Je kunt op de website geen boeken bestellen. Daarvoor ga je naar je lokale boekwinkel.

Bij het zoeken kun je kiezen voor:

  • Leeftijd: kies voor welke leeftijd je een kinderboek zoekt.
  • Soort boek: kies het genre.
  • Tips van kinderboekmakers: selecteer jouw favoriete kinderboekenmaker en kijk wat hij of zij adviseert.
  • Of kies een trefwoord!

Waarom?

Wat maakt deze website anders dan de recensie-website die er al zijn?

1. Doordat de recensies kort en helder zijn, is de website ook geschikt voor kinderen. Zij kunnen zoeken op leeftijd en kijken of ze leuke boeken zien.

2. Op deze website wordt geen kritiek gegeven. Wij bespreken alleen boeken waar we enthousiast over zijn. Stomme of minder leuke boeken bespreken we niet. Vaak is leuk of stom ook een kwestie van smaak. Ons idee is dat je het best positief over boeken kunt spreken. Wij spreken geen waarde-oordeel uit of een boek ‘literair’ is.

3. Wij bespreken ook boeken die al langer geleden verschenen zijn. Soms duurt het een paar jaar voordat mensen ontdekken hoe goed een boek is. Recensenten bespreken doorgaans alleen wat net verschenen is. Het kan gebeuren dat een boek niet meer in de winkel ligt. In dat geval kun je het vast nog wel in de bibliotheek vinden.

Wie?

Ik heb de website bedacht en gemaakt. Diverse kinderboekenmakers maken tips, waaronder: Claudia Jong, Aby Hartog, Li Lefébure, Marlies Verhelst en Kate Schlingemann. Op de pagina Wie? kun je op hun foto klikken en hun website bezoeken.

De illustraties op de website zijn van schrijver en illustrator Iris Boter, www.irisboter.nl, bekend van de boeken van Juf Braaksel, Herre, De Dieren Ridders en heel veel andere boeken.

 1,934 total views,  1 views today

Kinderjury 2022

De leesweken van de Kinderjury 2022 zijn begonnen! Dit is de lezersprijs van de Kinderboekenweek.
Vanaf 11 april 2022 kunnen kinderen stemmen op hun favoriete boek!
Op de site van de Kinderjury staan twee tiplijsten met 25 boeken: van 6 tot en met 9 jaar en van 10 tot en met 12 jaar.

Lars Deltrap maakte een leuke trailer voor Blitz 7.
Leuk om te laten zien op het digibord, als je je boekbespreking over Blitz houdt!

Kijk op www.blitzboeken.nl voor nog veel meer leuke Blitz-tips.

Video’s

Een paar auteurs vertellen iets over hun boeken.
Van 6 tot en met 9 jaar zijn dat: Paul van Loon, Jen Carney, Rian Visser, Carry Slee en Tjerk Noordraven.

Van 10 tot en met 12 jaar zijn dat:Maren Stoffels, B.B. Alston, Helen Rutter, Pieter Koolwijk en Marc ter Horst.

 1,163 total views,  2 views today

Sef doen!

Mijn dochter riep als dreumes altijd: ‘Sef doen!’, wat natuurlijk ‘zelf doen’ betekende. Waarschijnlijk is dit heel herkenbaar voor veel ouders. Zelf doen is belangrijk, maar op school wordt van leerlingen nog heel vaak gevraagd dat ze passief luisteren, voordat ze aan de slag mogen.
Ik heb zelf altijd moeite gehad met luisteren als ik niks om handen had. Op de middelbare school zal ik daarom altijd te breien in de les. Dat hielp me om rustig te blijven.
Nu zie ik vaak kinderen met ADHD-speeltjes rommelen. Als ik ze laat tekenen en schrijven, kunnen die dingen weg en kunnen ze zich concentreren op wat ik vertel. Daarover gaat dit artikel.

Even terug naar mijn dochter. Toen ze, allang geen dreumes meer, toegepaste psychologie studeerde, moest ze workshops leren geven en daarvoor activiteiten bedenken. ‘Mensen leren alleen van zelf doen,’ vertelde ze me. ‘Als ze informatie enkel horen, nemen ze het niet op.’

Ik dacht aan de lezingen en schoolbezoeken die ik vaak gaf.
Ik vertel kinderen bijvoorbeeld wat de ingrediënten zijn van een verhaal. Weten ze dat daarna? Mwah. Misschien kunnen ze herhalen wat ik gezegd heb, maar kunnen ze het toepassen? Nee.
Ik vertel ouders dat voorlezen belangrijk is. Ze horen wat ik zeg, maar veranderen ze hun gedrag? Nee.
Ik vertel leerkrachten dat ze zelf kinderboeken moeten lezen. Doen ze dat als ik het zeg? Nee.

Ik probeerde al wel mijn lezingen interactiever te maken, maar besloot dat ik nog meer activiteiten moest bedenken en nog minder zelf aan het woord moest zijn. Een workshop is niet: luisteren en vragen mogen stellen. Het is: ervaringen opdoen en daardoor je kennis vergroten of je gedrag aanpassen.

Workshop voor leerkrachten

Mijn dochter ging mee naar een workshop die ik gaf voor leerkrachten. Ik had haar advies ter harte genomen. In plaats van de leerkrachten te vertellen dat ze kinderboeken moesten lezen, had ik een afbeelding met diverse kinderboekfiguren gemaakt, die de leerkrachten moesten herkennen. Een leuk spel en meteen was duidelijk welke mensen hier een tandje konden bijzetten.
Daarna gaf ik geen lezing, maar liet de leerkrachten discussiëren bij een aantal stellingen over o.a. het belang van lezen en een goede schoolbieb. Waaraan moet die schoolbieb voldoen? Is een goede schoolbieb belangrijk?
Tot slot liet ik een foto van hun eigen bieb zien: boeken plat op stapels. Een puinhoop. Geen goede manier om te zoeken. Niet aantrekkelijk.
Het beeld kwam binnen. Een paar weken later was de schoolbieb op orde gebracht. Deze school had al eerder Schoolschrijvers gehad en die hadden misschien ook wel verteld dat een goede schoolbieb belangrijk was. Ik liet het ze zelf zeggen en doen. Dat hielp.

Ouderbijeenkomst

Bij ouderbijeenkomsten had ik vaak het gevoel dat er beleefd geluisterd werd, maar dat de boodschap (het belang van thuis lezen en voorlezen) niet aankwam. Ik besloot mijn boodschap voor me te houden en liet ouders in tweetallen met elkaar praten over de voorleeservaringen die ze als kind hadden gehad. Het lokaal vulde zich meteen met gezellig geroezemoes. Daarna vroeg ik wie er een mooie ervaring wilde delen. Ouders deelden ontroerende voorbeelden. Soms waren er thuis geen boeken, maar kon een ouder wel mooi vertellen. Of was er een oudere broer of zus die voorlas.
Daarna gaf ik de opdracht om in tweetallen met elkaar praten over de boeken die de ouders zelf aan hun eigen kind voorlazen. Vooral op scholen waar veel ouders waren met niet-Nederlandse afkomst heerste er dan een ongemakkelijke stilte. ‘Als je niet voorleest, kun je er samen over praten hoe dat komt. Waarom jij je kind niet die ervaring kan geven, waar je zelf vroeger zo van genoot. Misschien kunnen jullie elkaar adviezen geven.’ Dat kwam binnen. Er werd gepraat en daarna gaven de ouders elkaar adviezen.

Schoolbezoek voor kinderen

Bijna wekelijks heb ik een schoolbezoek voor kinderen. De bedoeling is dat ik over mijn boeken vertel en aan leesbevordering doe. Vaak krijg ik vragen als: ‘Wat is je lievelingskleur? Hoeveel boeken heb je geschreven?’ Ik probeer dat onderdeel kort te houden, want ik wil iets aanzwengelen. Ik wil kinderen enthousiast maken voor verhalen bedenken, schrijven en lezen.
Ik wil dat ze snappen hoe een verhaal in elkaar zit. Natuurlijk kan ik vertellen wat de ingrediënten zijn voor een verhaal, maar geconcentreerd luisteren is lastig. Dat merk ik al met vragen van het niveau lievelingskleur. Die stellen ze soms wel drie keer en niemand hoort het antwoord.
Om iets te beheersen moet je het oefenen en toepassen. Eén van de werkvormen die ik daarom gebruik is tekenen en schrijven terwijl ik een ‘fantasieverhaal’ vertel. Ik bied al vertellend elementen van een verhaal aan. De kinderen tekenen terwijl ze luisteren. Ze passen wat ik vertel direct toe en maken ze het zichzelf eigen. Ze ervaren het verband tussen wat ze zelf doen en hoe ik als schrijver werk. Tussendoor geef ik extra informatie en uitleg.

Leerkracht zijn vaak verbaasd dat een drukke klas keihard aan het werk gaat. Dat de kinderen betrokken zijn. Soms wordt het rumoerig; dan willen de kinderen meteen aan elkaar vertellen wat ze gemaakt hebben. Ik vraag ze dan toch om nog even alles voor zichzelf te houden en stil te werken. ‘Aan het eind van de les mogen jullie elkaar alles vertellen,’ zeg ik dan. ‘En dan maken we ook samen nog een verhaal.’

In principe heeft elk kind aan het eind van de les zelf een verhaal in zijn hoofd. Het valt soms niet mee om alles in één uur te proppen. Van andere schrijvers hoor ik weleens dat een uur lang is: ik kom met deze werkvorm eigenlijk altijd tijd tekort. Toch doe ik minder. Ik vind het prettig dat ikzelf minder centraal sta. Het is heel vermoeiend om een uur lang vragen over je lievelingskleur te beantwoorden. Als ik zie wat kinderen zelf maken, laad ik me daarmee op. Ik word enthousiast van hun ideeën.
Soms word ik even bij de les gehouden. Een meisje blokkeerde, er kwam niets op haar blaadje. Ik probeerde haar te sturen met een paar ideeën: ‘Doe dan gewoon dit of dat?’. Boos schudde ze haar hoofd. ‘Dan heb jij het bedacht en niet ik!’ Ik liet haar met rust en even later zag ik dat ze hard aan het werk was. Ik nam zelf haar verzonnen planeet expres als voorbeeld bij het gezamenlijke verhaal dat we daarna maakten.

Na afloop vraag ik vaak: ‘Hebben jullie wat geleerd?’. Altijd is het antwoord: ‘Heel veel!’. Ook de leerkracht is het daar dikwijls mee eens.

Is dit breder toepasbaar?

Ik geef alleen lessen over lezen en schrijven. Zou een dergelijk werkvorm ook te gebruiken zijn bij bijvoorbeeld zaakvakken? Zou je een aardrijkskundeles kunnen geven, waarbij kinderen ondertussen tekenen terwijl je vertelt? Een geschiedenisles of rekenles? Ik ben heel benieuwd of er leerkrachten zijn die ook een dergelijke werkvorm gebruiken. Ik hoor het graag in de reacties hieronder of via de mail.

 

 810 total views,  4 views today

Blitz 7! Een gek drankje

25 augustus 2021 verschijnt alweer het zevende deel van Blitz! Dit deel is geschreven op AVI E4.
Elk deel kan los gelezen worden. De boeken zijn geschikt voor zelf lezen, maar kunnen ook heel goed worden voorgelezen! De grappige tekeningen zijn van Lars Deltrap.

Een gek drankje

Blitz is ziek. Hij ziet geel en kan alleen maar op bed liggen. Het vogeltje Priet gaat op zoek naar hulp. Priet belandt op de bol van Flutsie. Zij maakt een drankje voor Blitz en brengt het naar bol Nul. Het drankje maakt Blitz beter, maar… Ineens wordt Blitz heel klein! Hoe gaan ze dat oplossen?
Blitz springt op de rug van Priet en samen vliegen ze naar de aarde, waar hun vrienden Rob en Moes wonen. Kunnen zij Blitz helpen?

Meer lezen over Blitz kan op www.blitzboeken.nl.

Kleurplaat Blitz

Lars Deltrap maakte bij Blitz 7, Een gek drankje een mooie kleurplaat.
Deze kun je hier gratis downloaden (pdf).
Let op: er opent geen nieuw venster. Het bestand (pdf) wordt opgeslagen op je computer.

Er verscheen ook een leuk filmpje!

Aanbiedingsbrochure

ISBN 9789025775230

Blitz! is een serie voor beginnende lezers. In de boeken is een lettertype gebruikt dat voor iedereen makkelijk leesbaar is, ook voor dyslectici.

Meer lezen over Blitz?
Kijk op www.blitzboeken.nl.
Hier vind je ook tal van les- en knutseltips.

Lees ook:
Boek 1 Blitz!
Boek 2 Op bol Tien
Boek 3 Troep in de ruimte
Boek 4 De jacht op het monster
Boek 5 Dino’s in de ruimte
Boek 6 De gouden poort

 2,460 total views,  1 views today

Het lettercircus, verhalen over letters

Toen mijn zoontje 4 jaar was, zag hij overal lettervormen. In de zijkant van een schommel (A), hoefijzer (U), opengeslagen boek (V), etc. Ik schreef voor hem Het lettercircus.

Het verscheen in 2004 bij Clavis. Na de eerste druk haalde ik het daar weg. Bij Uitgeverij Delubas kreeg het boek een mooie tweede kans. Het werd uitgebreid met ook de dubbele klanken en tweetekenklanken en er werd een online methode bij gemaakt. Daarin worden de verhalen voorgelezen en er zijn oefeningen en spelletjes.
De tekeningen zijn van Mark Janssen.

In 2022 is DE ONLINE VERSIE gratis.
Klik op de Home-pagina op een letter en spelen maar!

De recensie van Biblion: Fien woont met haar vader, de circusartiest Joep, in een woonwagen in de duinen. De avontuurlijke Joep en de nieuwsgierige Fien gaan samen op zoek naar de letters en lettercombinaties van het alfabet. Fien en Joep laten zien dat het alfabet leren absoluut niet saai hoeft te zijn en zelfs een heel leuk spel kan zijn. In alledaagse zaken kun je letters zien zoals een u in de vorm van een hoefijzer of een y in de vorm van een katapult. Rian Visser bracht het ‘Het lettercircus’ in 2006 al met succes uit en nu is er deze vernieuwde en uitgebreidere versie. Dit heeft geresulteerd in dertig leuke voorleesverhalen met tips voor ouders en leerkrachten om het boek nog beter te gebruiken. Alle verhalen worden begeleid door een vrolijke zoekplaat waarop beginnende lezers de betreffende letter of lettercombinatie kunnen gaan zoeken. Ook staan er voorwerpen in afgebeeld waarvan de naam met de betreffende letter begint. Soms zijn deze gemakkelijk terug te vinden, soms vergt het wat van de verbeeldingskracht van de lezer. Er is ter completering ook een fijne online versie beschikbaar. Een geslaagd lees-, zoek- en doeboek dat beginnende lezers op speelse wijze op weg helpt naar geletterdheid. Vanaf ca. 4 jaar.

Link naar het papieren boek.

   

 3,921 total views,  1 views today

Boekpakket voor scholen

Sommige scholen vinden het fijn om voor elk kind een boek te kopen. Dat moet dan wel een goed boek zijn en liefst niet te duur.

Misschien handig om te weten dat ik een aantal boeken op voorraad heb (20 tot 100 exemplaren).
Als het boek niet meer leverbaar is, verkoop ik het vaak voor 3 tot 5 euro.
Informeer gerust even per mail van welke boeken ik grote aantallen heb. Van veel boeken heb ik 5 tot 10 exemplaren om te kunnen verkopen.

 1,128 total views,  1 views today

Mijn bibliotheek Top 25

Eén keer per jaar is er een afrekening. Niet in het criminele circuit: dat is veel vaker. Ik bedoel de afrekening van de uitleenvergoeding! Schrijvers krijgen voor elk boek dat in de openbare bibliotheek wordt uitgeleend een kleine vergoeding. Dat is een paar cent per boek, maar vele kleintjes maken één grote. Het is goed dat die vergoeding er is, want anders konden velen van ons niet van schrijven leven.

In 2014 begon ik met het maken van een Top 10 van de meest uitgeleende boeken. Dat werd geleidelijk aan een Top 25.

Daling

Opnieuw zien bijna alles schrijvers een daling in het aantal uitleningen, terwijl het aantal uitgeleende titels stijgt.
Enerzijds zal dat door corona komen: bibliotheken waren enige tijd dicht.
Anderzijds komt het omdat bibliotheken collecties verplaatsen naar scholen, en scholen hoeven geen uitleningen te registeren. Gelukkig ziet het ernaar uit dat dat komend jaar gerepareerd gaat worden in de wet. Want de uitzondering voor scholen was niet bedoeld voor echte bibliotheekcollecties.
Ook minibiebjes en Kinderzwerfboek kunnen een rol spelen. De openbare bieb is natuurlijk veel beter voor kinderen (meer keus, nieuwste boeken, gratis), maar door de sluiting van veel filialen zijn deze niet altijd bereikbaar voor kinderen.

In een tabel ziet dat er zo uit.

Mijn uitleen top 25 van 2021

In totaal werden er 137 titels van mij uitgeleend.
In 2021 waren er 63.029 (geregistreerde) uitleningen. Dat zijn er 11.850 minder dan in 2020.
Dat heeft dat te maken met de sluiting van de bibliotheek dit voorjaar in verband met corona. Alle auteurs hebben hier last van.
Dat zijn 172 boeken per dag (als de bibliotheek 365 dagen per jaar open is). Vorig jaar was dat nog 205 boeken per dag.

Alle 5 delen van Blitz! doen het goed. ! Kijk op www.blitzboeken.nl.
Ook de serie Zar (Game-Lezen) doet het goed. Deze verhalen spelen zich af in een Minecraft-achtige game.
Daarnaast is de serie Robotoorlog populair. Deze serie is zeer geschikt voor stoere lezers vanaf 9 jaar, gezet in dyslexie lettertype. Kijk op www.robotoorlog.nl.

Mijn uitleen top 25 van 2020

Cijfers lager i.v.m. sluiting bibliotheek

In totaal werden er 137 titels van mij uitgeleend.
In 2021 waren er 74.879 (geregistreerde) uitleningen. Dat zijn er 14.498 minder dan in 2019.
Dat heeft dat te maken met de sluiting van de bibliotheek dit voorjaar in verband met corona en met de schoolbibliotheken die geen uitleningen registreren.

Mijn uitleen top 25 van 2019

In totaal werden er 123 titels van mij uitgeleend.
In 2019 waren er 89.377 (geregistreerde) uitleningen.

Mijn uitleen top 20 van 2018

Mijn uitleen top 10 van 2017

Mijn uitleen top 10 van 2016

top10rianvisser2016

Mijn uitleen top 10 van 2015

Mijn uitleen top 10 van 2014

 1,439 total views