In 2017 begon ik met de serie Game-lezen. Deze verhalen spelen zich af in een game-wereld. De tekeningen zijn van Mark Baars en ze verschijnen bij uitgeverij Zwijsen.
Eerst verschenen er vier dunne boekjes, oplopend van AVI start tot M4. Daarna verschenen er drie dikke boeken op AVI E4. De laatste twee zijn nu verschenen!
Gratis lesbrief
Bij de boeken is een lesbrief verschenen.
pas op voor de tor – AVI start
op zoek naar een ring – AVI M3
Aan de kant, draak! AVI E3
Gevaar in de mist – AVI M4
Zar en het slijmmonster – AVI E4
Zar en de zwevende zombies – AVI E4
Zar en het vriendenfeest – AVI E4
Concept
Ik ben deze boeken gaan schrijven, omdat ik spannende verhalen wilde schrijven voor beginnende lezers. Bijna alle kinderen kennen verschillende game-werelden. Ze begrijpen de regels die er gelden en de gevaren die de spelers kunnen tegenkomen. De spelers krijgen soms gevaarlijke opdrachten, die ze moeten oplossen. De verhalen zijn spannend, maar niet agressief. De spelers werken samen en de monsters worden eerder met slimmigheidjes dan met bruut geweld verslagen.
Kinderboekenweek
Zar en het vriendenfeest past perfect bij het thema ‘online vriendschap’. Zar en Lina worden vrienden als ze samen online een spel spelen en moeten samen problemen oplossen. Daarbij ontmoeten ze weer nieuwe spelers. Samenwerken is belangrijk om verder te spelen, maar er zijn spelers die er anders over denken … Lossen ze het probleem samen op?
Recensies
De recensenten van Biblion zijn erg positief over deze serie, ook al moest ik wel lachen om enkele opmerkingen. Ik denk dat sommigen volwassenen moeite hebben met het begrijpen van de game-omgeving. Bij pas op voor de tor vroeg de recensent zich af waar de torren vandaan kwamen en waarom ze Zar aanvallen. In een ‘gewoon’ verhaal heeft elk personage natuurlijk een motief. Maar in een game zijn er gewoon monsters en die vallen aan omdat dat is wat monsters doen. Daar hebben ze geen reden voor.
Bij Aan de kant draak! werd opgemerkt dat een pan op het vuur laten staan niet zo veilig is. Gelukkig is het spel niet in brand gevlogen!
Ook de redacteuren moeten soms even wennen. Ik kreeg bijvoorbeeld de suggesties om de titel van een hoofdstuk te veranderen in ‘Gevecht op leven en dood’. Echter: spelers kunnen in mijn boeken verzwakt raken, maar ze gaan niet ‘dood’. Ze leven namelijk niet. Ik vind het belangrijk om steeds te benadrukken dat het een game-wereld is. Spelers zijn wel bang dat ze het spel verliezen en dan raken ze alles kwijt. Dan moeten ze opnieuw beginnen. Ook monsters en dergelijke gaan niet ‘dood’. Ze worden verslagen en verdwijnen dan.
Blijkbaar leeft de lezers zo mee met de spelers, dat de figuurtjes toch in het hoofd gaan ‘leven’. De lezer verplaatst zich in de gedachten en gevoelens van de spelers en zo voegt het een extra dimensie toe aan de game-wereld die kinderen kennen.
Ik merk dat ik daardoor veel voorzichtiger ben met geweld dan in een game. In Minecraft kunnen dieren worden omgetoverd tot biefstuk, maar mijn spelers verbouwen groente en fruit en zijn verplicht vegetariër. Dit wordt echter niet benoemd. Ik heb een uitgebreid document gemaakt met alle regels en figuren van het spel, maar dat is vooral bedoeld voor mijzelf, de illustrator en de uitgever.
1 Reactie