Ik ben superblij dat ik voor Zwijsen een non-fictieboek mocht maken over robots. Er zitten heel veel foto’s in en Loes Riphagen maakte er tekeningen bij.
Robotarm, zelfsturende auto, kunstmatige intelligentie, drones (waar komt de naam vandaan?), rover (robotauto op de maan), zelf programmeren, Robocup, ethische vragen, regels, exoskelet, nanorobots, veiligheid, zorg, landbouw, leger, duikrobot, geschiedenis van de robot, Leonardo da Vinci, robot Topo (van Chriet Titulaer) … het staat er allemaal in.
Er staat ook heel veel niet in. Voor elke zin die ik schreef zijn er tien in de prullenmand terechtgekomen, omdat er echt heel weinig tekst in moest komen.
Boek bestellen.
Voor elk onderwerp uren zitten lezen, googlen, schrijven en schiften. Veel informatie kwam van websites. Alle papieren boeken over robots zijn eigenlijk al verouderd.
En ik moest nadenken over het ordenen van de hoeveelheid aan informatie. Wat hoort bij elkaar? Hoe ga ik het uitwerken? Er zitten verschillende soorten tekst in het boek? Uitleg, weetjes, spel, zelf doen, stripverhaal, toneelstuk, etc. En natuurlijk is het op AVI geschreven. Moeilijke woorden zoals androïde moesten er echt in, maar daar wordt op een leuke manier de uitspraak bij vermeld.
Tijdens het schrijven zocht ik ook meteen naar goed beeldmateriaal. Welk beeld is beschikbaar? Kan ik wat ik wil vertellen ook goed laten zien? Zou Loes Riphagen het kunnen tekenen?
Download de les Bedenk een robot (pdf).
Hallo Rianne, ik ben erg benieuwd naar het boek over Robots. Aanstaande vrijdag heeft mijn zoontje zijn eerste spreekbeurt en hij koos voor robots. Wat een ingewikkeld onderwerp zeg. Alle informatie die ik kon vinden was niet echt geschikt voor een 7 jarige. Veel moeilijke woorden en ik heb geen goede uitleg kunnen vinden in kindertaal over het verschil tussen een apparaat en een robot. Staat dat in jouw boek ?