Ik gaf vandaag in drie groepen 5 de les ’tekenen bij een fantasieverhaal’. In dit verhaal verschijnt er ‘iets engs’ in het bos. Leuk om te zien hoe kinderen helemaal los komen als ik vertel dat ze eigenwijs mogen zijn. Dat alles mag, behalve gummen, opnieuw beginnen en vragen stellen.
Er werd doodstil gewerkt. Ik zag de leerkrachten genieten, zowel tijdens het werken als tijdens het nabespreken van de opdracht. Want na afloop mogen een paar kinderen bij hun tekening hun eigen verhaal vertellen.
Jongen (serieus): ‘Ik dacht eerst aan een beer, omdat het in een bos was. Maar toen dacht ik aan iets anders. En dat was een skelet met theekopjes op zijn hoofd. Dus dat heb ik getekend.’
Ik: ‘Leuk! Dat is weer eens wat anders dan een beer, hè?’
Jongen (stralend): ‘Ja! Ik wist helemaal niet dat ik dit zou bedenken! Maar ik bedacht het ineens.’
De les kun je hier downloaden.
‘Wij laten kinderen altijd eerst schrijven en dan tekenen,’ zei de leerkracht. ‘Jij doet het andersom.’
Dat is inderdaad het concept van het fantasieverhaal. Door te tekenen wordt de fantasie geprikkeld en krijgen kinderen zin om hun verhaal te vertellen. De stap naar opschrijven is dan nog maar klein. Het tekenen zelf begint altijd eenvoudig. Met een streep, fotolijstje, doos of – deze keer – een mand. Langzaam wordt het complexer.
Hieronder zie je nog een paar mooie tekeningen die ik kreeg van leerkracht Ankie Braakhuis. Groep 5 tot 8 tekende eerst met fineliner en kleurde daarna de tekening in.