Wat is een raadgedicht?
Een raadgedicht is een gedicht waarin één woord ontbreekt. Dit woord is afgedekt en alleen de dichter kent het woord. Maar misschien kun jij het raden? De gedichten zijn geschikt voor mensen van 10 tot 110 jaar.
Website: www.raadgedicht.nl.
Download de gratis app.
Raadgedicht wordt gesteund door: Het poëziepaleis, Kinderboekenmuseum, Land van Lezen, Poëzieweek, Stichting Lezen en Uitgeverij Zwijsen.
Hoe werkt het?
Elke maandag verschijnt er een nieuw gedicht en elke vrijdag kun je de oplossing lezen.
Bekijk ook de informatie over de dichter en lees waarom hij dit woord gekozen heeft. Sommige dichters zullen reageren op de ingezonden woorden. Misschien is jouw woord niet het juiste, maar vindt de dichter het wel heel mooi! Sommige dichters geven nog wat schrijftips.
Er zullen in 2015 tien gedichten van bekende Nederlandse kinderboekenschrijvers verschijnen. De deelnemende dichters zijn: Iris Boter, Annie van Gansewinkel, Diet Groothuis, Hans Hagen, Marco Kunst, Ted van Lieshout, Koos Meinderts, Corien Oranje, Jaap Robben en Edward van de Vendel en Rian Visser.
Periode 7 september tot 16 november 2015.
Doe mee!
- Lees het gedicht goed. Stel dat jij de dichter bent, welk woord zou je dan op de afgedekte plek zetten?
- Let goed op de betekenis van het woord. Let er ook op dat het woord er kan staan. Moet het een zelfstandig naamwoord, werkwoord of bijvoeglijk naamwoord zijn? Is het een vrouwelijk, mannelijk of onzijdig woord? (staat er de of het voor?)
- Stuur jouw oplossing in via het formulier onder het gedicht.
- Heb je het goed? Dan maak je kans op een plekje in de erelijst.
Voor scholen
Raadgedicht is geschikt vanaf groep 6 van het basisonderwijs en de eerste jaren van het middelbaar onderwijs.
Voor de leerkacht: Laat op maandag t/m donderdag het gedicht op het digibord zien. Of print het gedicht en hang het in de klas. Organiseer zelf een wedstrijd. Laat alle kinderen hun oplossing op een briefje schrijven. Praat er met elkaar over; maak de kinderen nieuwsgierig naar het antwoord. Dan gaat het gedicht echt leven.
Tip: Bedenk een mooie beloning voor de winnaar(s). Zij mogen bijvoorbeeld het gedicht voor de klas voorlezen met hun eigen of het juiste woord erin.
Belangrijk: Benadruk dat ook foute oplossingen goed kunnen zijn. Een dichter is vaak lang bezig om het juiste woord te kiezen. Is het ene woord beter of toch het andere? Eigenlijk zijn de kinderen zelf ook aan het dichten door na te denken over het mooiste woord op de afgedekte plek. Dus ook een ander woord dan dat van de dichter kan heel mooi zijn.
Bekijk met de kinderen ook de website van de auteur en zoek in de schoolbibliotheek of er boeken van de auteur aanwezig zijn.
Dag Marjolijn, voor dit jaar ben ik blij dat het na twee jaar lobbyen gelukt is om sponsorgeld bijeen te krijgen en alles op te zetten. Als het initiatief gewaardeerd wordt door scholen, wil ik het volgend jaar herhalen en dan twee groepen maken. Vanaf 7 jaar en vanaf 10 jaar. De meeste groepen 3 zullen in september nog niet kunnen lezen, dus ik denk vanaf groep 4.
Vraag aan je collega’s of ze meedoen! Hoe meer scholen meedoen, hoe makkelijker het zal zijn om volgend jaar weer sponsoren te vinden.
Voor nu: het idee is ook heel makkelijk zelf uit te voeren. Kopieer een gedicht dat geschikt is voor groep 3/4: maak een woord zwart en hang het gedicht in de klas of in de hal van de school. De week later hang je het gedicht in zijn geheel neer en hang je een nieuw raadgedicht op. Je zult zien hoe leuk kinderen het vinden. Ze gaan beter lezen en praten over de tekst. Ze leren schrijvers kennen. En soms gaan ze naar de bibliotheek om het boek op te zoeken waaruit het gedicht komt.
Zo ben ik er ook mee begonnen. Als prijs gaf ik een tweedehands kinderboek weg dat ik op Koningsdag gekocht had.
Wat een geweldig initiatief! De liefde voor poëzie spat er van af. Tegelijkertijd is het een prachtige manier om het goed/fout denken te doorbreken. Helaas (maar niet heus) ben ik leerkracht van groep 3… Kunnen we raadgedichten voor jongeren kinderen verwachten?