Ouderavond leesbevordering

Gisteravond was ik op een basisschool in Baarn voor een ouderavond leesbevordering. Ook het team leerkrachten was erbij. De school doet mee aan de campagne 15 minuten lezen per dag, waarbij elke ochtend gestart wordt met vrij lezen in de klas. Toch zijn er nog veel kinderen die te weinig lezen en is het lastig om ouders bij de leesbevordering te betrekken. Ik mocht daarom een ouderavond verzorgen. Hieronder een kort verslag.

lezingBaarn

Praten over kinderboeken

Nadat ik mezelf had voorgesteld toonde ik op het digibord twee platen met kinderboekhelden, van vroeger en van nu. Wie herkende ze? Het viel me niet tegen. Zowel van vroeger (Arendsoog, Lotje, De vijf) en nu (Dolfje, Jubelientje, Dummie) werden de namen vlot genoemd. Het was een gezellige begin en het gaf de ouders vertrouwen in hun kinderboekenkennis.

Daarna kregen de ouders de opdracht om in tweetallen elkaar te vertellen over de boeken die indruk op ze gemaakt hebben toen ze klein waren of over een herinnering aan voorgelezen worden. Ik merkte dat de ouders en leerkrachten elkaar erg enthousiast hierover vertelden.
Vervolgens vroeg ik ze met elkaar in gesprek te gaan over de lievelingsboeken van hun kinderen; wat ze aan hun kinderen voorlezen of wat hun kinderen zelf graag lezen. Hier was wat meer aarzeling, maar ouders gingen toch in gesprek. Het idee hierachter is dat ik wel tips kan geven over boeken, maar dat ouders beter elkaar kunnen helpen en tippen.

Deze oefening heeft als doel bewustwording over:

  • over het belang van lezen;
  • het belang van ouders bij het leesplezier van kinderen;
  • het belang van praten over boeken: elkaar enthousiasmeren.

Voorlichting digitale kinderboeken

Vervolgens heb ik voorlichting gegeven over digitaal lezen, het dyslexy-lettertype, verrijkte kinderboeken met audio en video, wat voor soort digitale kinderboeken er zijn, wat kun je ermee kunt doen en waar je ze kunt vinden. Voor veel ouders was dit nog onbekend terrein. Veel hierover is terug te vinden onder het kopje Downloads op deze site.

Debat leesbevordering

In het volgende item kwamen de ouders en leerkrachten zelf aan het woord in het leesbevorderingsdebat ‘kleur bekennen’. Iedereen kreeg een oranje en blauw vouwblaadje. Telkens verschenen er twee stellingen op het digibord en iedereen kon middels het opsteken van een blaadje kiezen met welke stelling hij of zij het het meest eens was. Dat was soms moeilijk, want de stelling waren vrij zwart/wit en twee kaartjes opsteken was verboden. Het feit dat je een beetje extreem moest kiezen, werkte juist bevrijdend. Je mocht even een extreem standpunt innemen en zo werd de discussie lekker aangezwengeld en kwamen voor beide standpunten argumenten boven tafel.

Schermafbeelding 2015-03-20 om 10.21.29

Bijvoorbeeld bij de vraag: ‘Wie is het voornamelijk verantwoordelijk voor leesbevordering: de school of de ouders?’. De meeste ouders vonden dat dit afhankelijk was van de leeftijd van kinderen. ‘Het begint bij de ouders. Later neemt de school dit over, maar de school kan het niet zonder de ouders.’

Schermafbeelding 2015-03-20 om 10.40.52

Andere stellingen waren: ‘Als een kind zelf kan lezen is voorlezen niet meer nodig.’ ‘Het is belangrijk dat ouders en leerkrachten zelf ook lezen.’ ‘Boeken zijn ouderwets. Kinderen kunnen op zoveel verschillende manieren lezen.’ De leerkrachten vonden het erg boeiend om de mening van ouders te ervaren.

Schermafbeelding 2015-03-20 om 10.21.55

Ik denk dat het handig was dat deze vragen gesteld werden door iemand van buitenaf (ik) en dat er een sfeer was ontstaan waarin ouders eerlijk hun mening durfden te geven. Een leerkracht: ‘Ik stop er zoveel energie in om een dyslectisch kind thuis aan het lezen te krijgen en nu hoor ik dat de vader lezen helemaal niet belangrijk vindt.’

Het debat op zich is geen oplossing, maar biedt misschien wel mogelijkheden voor het zoeken naar een andere oplossing. Wellicht zou je kinderen, die thuis niet gestimuleerd worden om te lezen en dat wel nodig hebben, een andere volwassene, bijvoorbeeld de ouder van een vriendje, als leescoach kunnen toewijzen?

Creatieve apps

Na dit enerverende debat heb ik nog een aantal creatieve apps laten zien, waarmee kinderen zelf een tekenfilmpje, animatie of e-boek kunnen maken. De leerkrachten waren hier heel blij mee, want er zijn net een paar iPads aangeschaft op school. Ook verschillende ouders schreven de namen van deze apps op om thuis hun kinderen mee aan het werk te zetten (of om er stiekem zelf mee te gaan spelen).

De ouders schreven na afloop hun mening over deze avond op een post-it en hingen dat beneden in de gang. Conclusie: het was voor iedereen een zeer geslaagde avond!

Update: In de schoolkrant.

Schermafbeelding 2015-03-23 om 11.43.45

Loading

1 Reactie

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.