Tips: Schoolbezoek schrijver/illustrator voorbereiden

Ik komen regelmatig op scholen om in klassen over hun boeken te vertellen. Een bezoek aanvragen kan via De schrijverscentrale.

De voorbereiding van de klas is erg verschillend. Soms is bij de leerkracht niet bekend dat er iemand komt en kent de leerkracht geen boeken van de schrijver. Een andere keer is de klas er al weken mee bezig, zijn er boeken gelezen en werkstukken gemaakt.

Als een klas zich heeft voorbereid, verloopt het bezoek meestal prettiger en is het effect groter. Het bezoek van een schrijver kost geld. Het lijkt me dat een school hier efficiënt mee om wil gaan. Daarom een paar tips.

Voorbereiden

Bekijk het introductiefilmpje hieronder. Het duurt maar 5 minuten en leerlingen weten dan al een beetje wie er in de klas komt.
Op de pagina Biografie speciaal voor kinderen is nog veel meer informatie te vinden.
Het is fijn als er boeken van mij in de klas zijn.

Er staan veel digibordlessen van mij online, bijvoorbeeld de poëzieles bij mijn bekroonde boek ‘Alle wensen van de wereld’.
Het is heel fijn als je al een van mijn digibordlessen geeft. Maar het hoeft natuurlijk niet.
Of bekijk samen de site www.blitzboeken.nl.
Of bekijk samen de site www.robotoorlog.nl. Daarop staat een leuke survival die jullie kunnen doen.

Praktisch

Als het lukt sluit ik in het lokaal graag mijn iPad aan op het digibord. Ik neem zelf kabels mee.
Kom ik in een aula, dan vind ik het handig als daar ook een digibord of scherm aanwezig is.

Hoe ziet mijn les eruit?

De opbouw van een les is meestal:
– ik vertel iets over mezelf en over schrijver zijn
– ik vertel over mijn boeken.
– kinderen mogen vragen stellen
– korte workshop (kinderen tekenen bij een fantasieverhaal, we maken een klassikaal verhaal, of ze maken een gedicht)
– kinderen kunnen boeken (van mij) van thuis meenemen om te laten signeren.
– we kunnen samen op de foto. Als kinderen niet op de foto mogen, laat ik ze vaak een boek voor hun gezicht houden.
Hoe lang de onderdelen duren hangt af van de klas, de concentratie, de belangstelling, etc. Elke les verloopt anders.
Kinderen die thuis zijn, kunnen misschien online meedoen.
Als ouders online of fysiek de les willen bijwonen, is dat prima.

Wat algemene tips

Lees de boeken (leesbevordering)

  • Zorg dat er boeken van de schrijver/illustrator in de klas zijn. Lees ze gezamenlijk of laat de kinderen ze zelf lezen.
  • Stimuleer de kinderen om naar de bibliotheek te gaan en zelf boeken van de schrijver/illustrator op te zoeken.
  • Vraag de bibliotheek om een doos boeken. Zij verzamelen dan alle boeken van de schrijver/illustrator, ook van andere filialen.
  • Koop voor de klas een boek dat je door de schrijver/illustrator kunt laten signeren.
  • Kijk of de schrijver/illustrator een filmpje heeft dat je alvast kunt tonen. Hieronder zie je die van mij.

Verwerking

  • Laat de kinderen vragen bedenken bij een boek dat ze gelezen hebben, over de schrijver/illustrator zelf en over de manier waarop hij/zij werkt. Bespreek deze vragen van tevoren. Een goede vraag bedenken is moeilijk. Ik maak vaak mee dat alle kinderen een vraag hebben opgeschreven en daar opgewonden mee zitten te frummelen. In zo’n geval laat ik eerst alle vragen stellen. Dan kunnen ze daarna weer luisteren. Soms zijn kinderen zo opgewonden over de vragen die ze bedacht hebben, dat ze niet naar elkaar kunnen luisteren en allemaal hetzelfde vragen. Ik heb ook meegemaakt dat alle vragen in een doos gedaan werden en dat ik daaruit mocht trekken. Dat veroorzaakte ook veel opwinding en niemand luisterde naar mijn antwoord. Het kan handig zijn als de leerkracht met de klas van tevoren gezamenlijk een paar vragen bedenkt. Ik laat soms alle kinderen een vraag stellen. Als ik kort antwoord kan geven, doe ik dat direct. Vragen die een langer antwoord nodig hebben, verwerk ik later in mijn praatje.
  • Laat de kinderen als voorbereiding zelf een verhaal, gedicht of tekening maken. Dit kan naar aanleiding van een boek van de schrijver dat klassikaal gelezen is of naar aanleiding van het kinderboekenweekthema. Ik vind het erg leuk om een paar van deze werkstukken te bekijken en er iets over te zeggen. Kinderen vinden dat ook leuk. Een compliment krijgen van een echte schrijver/illustrator is nog leuker dan zijn boek lezen.
    Wacht niet tot het eind van het uur met het geven van deze werkstukken: dan is de tijd namelijk om en kan de schrijver er niet inhoudelijk op reageren.
  • Maak een mooi boek met boekbesprekingen voor de schrijver! dat wordt zeker gewaardeerd.

Bespreek het bezoek met de schrijver/illustrator

  • Bespreek de locatie: is het in de bibliotheek of in de school?
  • Bespreek het tijdschema, zit er voldoende pauze in? Welke groepen bezoekt de schrijver/illustrator en hoe groot zijn deze?
  • Hoe moeten de kinderen zitten: aan hun tafels of in een kring? Laat de kinderen liever in hoefijzervorm zitten dan in een kring, want de kinderen die naast de schrijver/illustrator zitten, zien anders niets. Voor kleutergroepen kan een gymlokaal soms prettig zijn. De banken staan dan in theateropstelling. Tussendoor kun je met de kinderen een versje doen waarbij ze even mogen rennen.
  • Heeft de auteur een digibord of beamer nodig?
  • Wil de auteur een lunch? Dat hoeft natuurlijk niet. Ik heb er geen enkel bezwaar tegen om mijn eigen brood mee te nemen of tussen de middag even een rondje door het dorp te lopen naar een bakker. Maar het is handig om het even te laten weten.
  • Hoe komt de schrijver/illustrator op school? Wil hij/zij opgehaald worden vanaf een station? Hoe zijn de parkeermogelijkheden?
  • Vraag de schrijver/illustrator wat hij ongeveer met de klas wil gaan doen.
  • Bespreek met de schrijver/illustrator hoe je het bezoek het best kunt voorbereiden.

Het bezoek zelf

  • Vraag een paar dagen van tevoren of kinderen zelf boeken van de schrijver/illustrator in huis hebben. Vertel dat ze deze mee kunnen nemen om te laten signeren.
  • Versier het lokaal en schrijf bijvoorbeeld Welkom “schrijver/illustrator” op het bord.
  • Misschien vind je het leuk om de hele klas met de schrijver op de foto te laten gaan. Zo’n foto kan leuk zijn voor op de website van de school. Ik geef vaal alle kinderen een boek van mij om vast te houden. Kinderen die niet op de foto mogen, zouden het boek voor hun gezicht kunnen houden. Dan staan ze erbij en toch ook niet.
  • Zet een glas water klaar voor de schrijver en verstrek koffie of thee.
  • Veel schrijvers/illustratoren geven boekenleggers, ansichtkaarten e.d. weg. Het is leuk als kinderen deze mee naar huis  nemen, zodat hun ouders ook horen welke schrijver er op school geweest is.
  • Ik vraag of kinderen in de bibliotheek een boek van mij gaan lenen. Op deze manier hoop ik het lezen thuis te bevorderen.
  • Ik vraag altijd wie er schrijver/illustrator wil worden. Als ik het goed gedaan heb, steekt de helft zijn vinger op. Ik doe dit om kinderen te stimuleren zelf creatief te zijn en hoop dat de leerkracht hierop doorgaat.

Nadien

  • Omdat niet elke schrijver/illustrator materiaal heeft om uit te delen, is het goed als de school in de nieuwsbrief of middels een brief de ouders op de hoogte stelt van het bezoek en vraagt om met hun kind iets van de schrijver/illustrator te gaan lezen.
  • Geef de kinderen een verwerkingsopdracht die aansluit op het bezoek van de schrijver. Op vraag de schrijver/illustrator of hij een opdracht kan achterlaten.
  • Stuur het resultaat of een kort verslag van de verwerkingsopdracht aan de schrijver/illustrator (per mail of post). Laat de kinderen weten dat je dit doet. Hopelijk stuurt de schrijver/illustrator een reactie. Zo kan het bezoek voor kinderen een onuitwisbare ervaring worden.

 

Bewaren

Loading

3 Reacties

  1. Pingback: Hallo Wereld | Bixweb
  2. Pingback: Hallo Wereld | Lida Boonstra

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.