Tips: Schoolbezoek schrijver/illustrator voorbereiden

Share

Schrijvers en illustratoren komen regelmatig op scholen om in klassen over hun boeken te vertellen. De voorbereiding van de klas is erg verschillend. De ene keer is bij de leerkracht niet eens bekend dat er iemand komt, de andere keer is de klas er al weken mee bezig. Soms zijn er uitgebreide boekwerken gemaakt, met verhalen, gedichten en tekeningen.

Als een klas zich heeft voorbereid, verloopt het bezoek meestal prettiger en is het effect groter. Het bezoek van een schrijver kost geld. Het lijkt me dat een school hier efficiënt mee om wil gaan. Daarom een paar tips.

Verzamel informatie

  • Bekijk op internet welke informatie er over de schrijver/illustrator te vinden is en bespreek dit in de klas. Het is leuk voor de kinderen om te weten wie er komt.
  • Ik heb diverse digibordlessen op mijn website staan, waarmee een school mijn bezoek kan voorbereiden. Sommige lessen (zoals Hoe wordt een prentenboek gemaakt?) zijn ook geschikt als voorbereiding voor bezoek van een andere schrijver/illustrator. Kijk hier voor de alle digibordlessen.

Lees de boeken (leesbevordering)

  • Zorg dat er boeken van de schrijver/illustrator in de klas zijn. Lees ze gezamenlijk of laat de kinderen ze zelf lezen.
  • Stimuleer de kinderen om naar de bibliotheek te gaan en zelf boeken van de schrijver/illustrator op te zoeken.
  • Vraag de bibliotheek om een doos boeken. Zij verzamelen dan alle boeken van de schrijver/illustrator, ook van andere filialen.
  • Koop voor de klas een boek dat je door de schrijver/illustrator kunt laten signeren.
  • Kijk of de schrijver/illustrator een filmpje heeft dat je alvast kunt tonen. Hieronder zie je die van mij.

Filmpje om in de klas te tonen ter voorbereiding van het schoolbezoek.
Bekijk film op YouTube.

Verwerking

  • Laat de kinderen vragen bedenken bij een boek dat ze gelezen hebben, over de schrijver/illustrator zelf en over de manier waarop hij/zij werkt. Bespreek deze vragen van tevoren. Een goede vraag bedenken is moeilijk. Ik maak vaak mee dat alle kinderen een vraag hebben opgeschreven en daar opgewonden mee zitten te frummelen. In zo’n geval laat ik eerst alle vragen stellen. Dan kunnen ze daarna weer luisteren. Soms zijn kinderen zo opgewonden over de vragen die ze bedacht hebben, dat ze niet naar elkaar kunnen luisteren en allemaal hetzelfde vragen. Ik heb ook meegemaakt dat alle vragen in een doos gedaan werden en dat ik daaruit mocht trekken. Dat veroorzaakte ook veel opwinding en niemand luisterde naar mijn antwoord. Het kan handig zijn als de leerkracht met de klas van tevoren gezamenlijk een paar vragen bedenkt. Ik laat soms alle kinderen een vraag stellen. Als ik kort antwoord kan geven, doe ik dat direct. Vragen die een langer antwoord nodig hebben, verwerk ik later in mijn praatje.
  • Laat de kinderen als voorbereiding zelf een verhaal, gedicht of tekening maken. Dit kan naar aanleiding van een boek van de schrijver dat klassikaal gelezen is of naar aanleiding van het kinderboekenweekthema. Ik vind het erg leuk om een paar van deze werkstukken te bekijken en er iets over te zeggen. Kinderen vinden dat ook leuk. Een compliment krijgen van een echte schrijver/illustrator is nog leuker dan zijn boek lezen.
    Wacht niet tot het eind van het uur met het geven van deze werkstukken: dan is de tijd namelijk om en kan de schrijver er niet inhoudelijk op reageren.
  • Maak een mooi boek met boekbesprekingen voor de schrijver! dat wordt zeker gewaardeerd.

Bespreek het bezoek met de schrijver/illustrator

  • Bespreek de locatie: is het in de bibliotheek of in de school?
  • Bespreek het tijdschema, zit er voldoende pauze in? Welke groepen bezoekt de schrijver/illustrator en hoe groot zijn deze?
  • Hoe moeten de kinderen zitten: aan hun tafels of in een kring? Laat de kinderen liever in hoefijzervorm zitten dan in een kring, want de kinderen die naast de schrijver/illustrator zitten, zien anders niets. Voor kleutergroepen kan een gymlokaal soms prettig zijn. De banken staan dan in theateropstelling. Tussendoor kun je met de kinderen een versje doen waarbij ze even mogen rennen.
  • Heeft de auteur een digibord of beamer nodig?
  • Wil de auteur een lunch? Dat hoeft natuurlijk niet. Ik heb er geen enkel bezwaar tegen om mijn eigen brood mee te nemen of tussen de middag even een rondje door het dorp te lopen naar een bakker. Maar het is handig om het even te laten weten.
  • Hoe komt de schrijver/illustrator op school? Wil hij/zij opgehaald worden vanaf een station? Hoe zijn de parkeermogelijkheden?
  • Vraag de schrijver/illustrator wat hij ongeveer met de klas wil gaan doen.
  • Bespreek met de schrijver/illustrator hoe je het bezoek het best kunt voorbereiden.

Het bezoek zelf

  • Vraag een paar dagen van tevoren of kinderen zelf boeken van de schrijver/illustrator in huis hebben. Vertel dat ze deze mee kunnen nemen om te laten signeren.
  • Versier het lokaal en schrijf bijvoorbeeld Welkom “schrijver/illustrator” op het bord.
  • Misschien vind je het leuk om de hele klas met de schrijver op de foto te laten gaan. Zo’n foto kan leuk zijn voor op de website van de school. Ik geef vaal alle kinderen een boek van mij om vast te houden. Kinderen die niet op de foto mogen, zouden het boek voor hun gezicht kunnen houden. Dan staan ze erbij en toch ook niet.
  • Zet een glas water klaar voor de schrijver en verstrek koffie of thee.
  • Veel schrijvers/illustratoren geven boekenleggers, ansichtkaarten e.d. weg. Het is leuk als kinderen deze mee naar huis  nemen, zodat hun ouders ook horen welke schrijver er op school geweest is.
  • Ik vraag of kinderen in de bibliotheek een boek van mij gaan lenen. Op deze manier hoop ik het lezen thuis te bevorderen.
  • Ik vraag altijd wie er schrijver/illustrator wil worden. Als ik het goed gedaan heb, steekt de helft zijn vinger op. Ik doe dit om kinderen te stimuleren zelf creatief te zijn en hoop dat de leerkracht hierop doorgaat.

Nadien

  • Omdat niet elke schrijver/illustrator materiaal heeft om uit te delen, is het goed als de school in de nieuwsbrief of middels een brief de ouders op de hoogte stelt van het bezoek en vraagt om met hun kind iets van de schrijver/illustrator te gaan lezen.
  • Geef de kinderen een verwerkingsopdracht die aansluit op het bezoek van de schrijver. Op vraag de schrijver/illustrator of hij een opdracht kan achterlaten.
  • Stuur het resultaat of een kort verslag van de verwerkingsopdracht aan de schrijver/illustrator (per mail of post). Laat de kinderen weten dat je dit doet. Hopelijk stuurt de schrijver/illustrator een reactie. Zo kan het bezoek voor kinderen een onuitwisbare ervaring worden.

 

Bewaren

53 totaal aantal vertoningen, 1 aantal vertoningen vandaag

3 Reacties

  1. Pingback: Hallo Wereld | Bixweb
  2. Pingback: Hallo Wereld | Lida Boonstra

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.