Afgelopen jaar zijn veel prentenboek apps van de markt verdwenen. Hier zie je welke apps van mijn uitgeverij Books2download afgelopen maanden verwijderd zijn uit de App Store.
In Google Play zijn nog wel enkele apps beschikbaar. En er zijn nog digitale kinderboeken in de vorm van e-boeken.
Ik ben niet de enige uitgever die apps verloren ziet gaan. Uitgeverij Gottmer heeft veel mooie prentenboek apps. De grijze prijs of grijze tekst OPEN in de rechterkolom geeft aan dat een app voorlopig niet werkt (tot hij een update krijgt).
Uitgeverij Zwijsen stopte in 2014 met een serie van 10 prentenboekapps en in 2016 trok ze samen met andere WPG uitgevers de stekker uit de app Kinderboeken, waarin 74 digitale kinderboeken stonden.
Wat is er aan de hand? Krijgen prentenboek apps niet juist wat meer bekendheid? Ze waren toch zo handig voor ouders en kinderen die Nederlands willen leren?
Inderdaad.
Waarom verdwijnen dan alle prentenboek apps?
Twee redenen
Waarom uitgevers stoppen met het maken van prentenboek apps:
- Te grote afhankelijkheid van software(updates)
- Slecht verdienmodel
Software
Als Apple een software update uitvoert, moeten apps vaak worden aangepast om goed te blijven werken. Met iOS 11 was dit voor alle bestaande apps het geval, omdat het beeld 64 bits moest worden in plaats van 32 bits.
Hiervoor moet je een programmeur inschakelen en het betere beeldmateriaal moet beschikbaar zijn. De uitgever betaalt honderden euro’s voor een update. Daarna moet de complete app opnieuw worden getest en moeten eventuele bugs worden opgelost.
Als de app klaar is, beslist Apple of de app wel of niet in de App Store mag komen. De regels zijn niet altijd duidelijk en elke keer is het weer een verademing als de app is goedgekeurd.
Zelfs een professionele appmaker zoals AppMachine ondervindt problemen.
Naast de software op de tablets en readers is er (het probleem van) de software om de app mee te maken. Books2download heeft een aantal apps gemaakt met Adobe Foliobuilder. Een soort doe-het-zelf-software, waarbij je niet hoeft te kunnen programmeren om een app te bouwen. Helaas stopte Adobe twee jaar plotseling met deze software, waarna het updaten van apps niet meer mogelijk was.
Vervolgens bedacht Apple de eis dat een app minstens elke twee jaar een update moet krijgen. Anders wordt deze beschouwd als ‘verouderd’ en verwijderd.
Een alternatief is de app opnieuw laten programmeren of om andere doe-het-zelf-software te gebruiken. Bij Aquafadas betaal je ongeveer € 2500,- per app per jaar.
Is dat haalbaar?
Verdienmodel
Het verdienmodel voor apps is erg slecht. Mensen zijn al snel boos als ze voor een app moeten betalen. Ik kreeg laatst een mail van een oma, die klaagde, omdat ze een paar jaar geleden ‘veel geld’ (4 euro) betaald had voor de app Zacht zijn de wolken. En nu werkte hij niet meer! Haar kleindochter was dol op die app. Ze hadden hem vaak gebruikt. Ze eiste dus dat ik de app snel zou updaten.
Ik legde uit dat ik niet verplicht was een update te maken en dat ik dat ook niet van plan was. De app werkte prima toen ze hem kocht. Ik schreef haar dat mijn verlies veel groter was dan dat van haar. Ik had € 7000,- betaald om de app te maken. Die productiekosten waren waardeloos geworden en nog lang niet terugverdiend.
Ze begreep het en de toon van ons gesprek veranderde. Ik stelde haar voor dat ze het papieren boek Zacht zijn de wolken van mij zou kopen. Hier staan twee keer zoveel gedichten als in de app en ik kan garanderen dat het product minstens 10 jaar meegaat. Ik kan het zelfs nog signeren voor haar kleindochter. Ze heeft het boek gekocht en ik kreeg een vriendelijk bedankje, omdat het zo mooi is.
Lang leven het papieren boek!
Valt er dan wel eer mee te behalen?
Geld verdienen met apps is dus niet zo makkelijk. Hoe zit het met roem? Valt er nog een beetje eer mee te behalen?
Vanaf 2012 organiseerden CPNB en Mediawijzer.net samen drie prijzen.
- De Media Ukkie Award: prijs voor de beste app voor peuters en kleuters (0 t/m 6 jaar). De Media Ukkie Award is een initiatief van Mediawijzer.net.
- De Kameleon: prijs voor het beste interactieve kinderboek voor 0 t/m 12 jaar. De Kameleon is een initiatief van Stichting CPNB.
- De Gekko: prijs voor de beste interactieve spin-off van een kinderboek voor 0 t/m 12 jaar. De Gekko is een initiatief van Stichting CPNB.
Als je kijkt naar de winnaars van deze prijzen, dan valt op dat er vaak amateur programmeurs werden beloond. Ook een apps die gemaakt is als ondersteuning van een populaire boekenreeks of van een bedrijf als Landall, dat zich op kinderen van klanten wil richten, viel in de prijzen. Verder werden er vaak Spinn-offs beloond van het Prentenboek van het jaar, Prentenboek van de CPNB Kinderboekenweek of het CPNB Kinderboekenweekgeschenk. Of een uit het buitenland aangekochte app. Of een app bij een wereldwijd zeer populair kinderboekfiguur.
Vanaf dit jaar wordt er nog maar één award uitgereikt: De gouden Guppy. Deze prijs is nu een onderdeel van de Cinekid Media Awards.
Ik heb niets om in te sturen. Ik ben in Nederland nog nooit in de prijzen gevallen. Het gebrek aan steun in eigen land heeft mij wel teleurgesteld en draagt er ook aan bij dat ik mij minder voor digitale kinderboeken inzet. Met Timo en het toverboek was ik internationaal genomineerd voor de Digital Ragazzi Award 2012.
Update april 2020: Ik maakte de website (Voor-)leesgids, Gratis digitale kinderboeken. Deze site voorziet in een behoefte nu door de Coronacrisis bibliotheken en scholen gesloten zijn.
Oh Rian, wat vreselijk! Je hebt zulk prachtig materiaal gemaakt! Dus vooral door de snel veranderende ’techniek’ in de diepte is zo’n schitterende digitale tool niet meer te gebruiken.
Aan de andere kant ben ik zelf erg blij dat ik voor mijn non-profit leesbevorderende voorlees-verhalensite geen Flash of andere programma’s heb gekozen. Simpele animaties in GIF kunnen (hopelijk) nog heel lang mee.