Hoe weet ik welke boeken leuk zijn om voor te lezen?

‘Hoe weet ik welke boeken leuk zijn om voor te lezen?’ Dit is een vraag die vaak door leerkrachten gesteld wordt. Zij zoeken een boek dat prettig voorleest en waarmee ze de aandacht van de leerlingen goed kunnen vasthouden. Het moet spannend of grappig zijn, aansluiten bij de leeftijd, korte hoofdstukken hebben en vooral geen langdradige lappen tekst bevatten. Daarnaast willen veel leerkrachten de klas graag iets anders aanbieden dan de series die de meeste leerlingen al kennen.

Hieronder een paar tips voor het zoeken van leuke voorleesboeken.

De bibliotheek

Een goede manier om leuke boeken te vinden is regelmatig naar de openbare bibliotheek gaan, een stapel kinderboeken mee naar huis te nemen en lezen, lezen, lezen…
Stop gerust met een boek als je er na een paar bladzijden niets aan vindt. Dat schiet dan lekker op. De leerlingen moeten het boek leuk vinden, maar jij ook.
Boeken die je wel aanspreken lees je helemaal. Maak een lijst van geschikte boeken, zodat je daar komende jaren naar kunt teruggrijpen.
Kinderboeken lezen is niet iets wat je alleen rond de Kinderboekenweek doet, maar het hele jaar door. En ook – of misschien juist – in de schoolvakanties.

Nu kan ik me voorstellen dat je er niet altijd de tijd voor kunt vinden om zoveel te lezen als je zou willen. Hoe handig zou het zijn als je iets gerichter kunt kiezen? Hieronder een paar tips, waar je zou kunnen zoeken naar geschikte titels.

Leesplein

Op de website www.leesplein.nl bespreken bibliothecarissen kinderboeken. Lees de recensies en selecteer een paar titels die je vervolgens bij de bibliotheek reserveert.

Leestips

Schrijver Edward van de Vendel bespreekt op zijn blog Leestips heel veel kinderboeken. Hij is altijd positief. Boeken die hij niet goed vindt, halen zijn website niet. Zijn enthousiasme is aansprekend en daardoor popel je om de boeken zelf te lezen.

Jaap leest

Jaap Friso is een kinderboekenliefhebber, die op zijn eigen blog Jaap Leest recensies plaatst. Hij is soms wat knorrig en bespreekt de boeken alsof hij er griffels voor mag uitdelen. Elk besproken boek krijgt een cijfer en soms een onvoldoende. Zijn mening is soms nogal subjectief. Een boek dat voor kinderen erg aantrekkelijk kan zijn, kan gerust een onvoldoende krijgen als het volgens Jaap niet literair of vernieuwend genoeg is. Maar struin er eens doorheen, dan weet je in elk geval welke boeken momenteel hot zijn.

Pluizuit

Een enthousiast team, waaronder een boekhandelaar, dramadocent en leerkracht, pluizen op de Vlaamse site www.pluizuit.be kinderboeken uit.

Kinderjury

Jaarlijks kiest een jury een aantal boeken uit die genomineerd worden voor de Kinderjury prijs. Het zijn vaak populaire boeken, waaronder ook Leven van een Looser, Geronimo Stilton. Maar ook mooie series van Nederlandse schrijvers, zoals Superjuffie, De piraten van hiernaast, Mees Kees, Blitz!, Dummy de Mummy en Dolfje Weerwolfje. Dit zijn veelal de boeken die jouw leerlingen al graag lezen en waarmee je in een moeilijke lezende klas het plezier voor boeken lezen op een hoger niveau kunt brengen.

Griffelboeken

Dit zijn boeken die volgens een jury een hoge literaire kwaliteit hebben. De prijzen worden in het kader van de Kinderboekenweek uitgereikt. Het zijn daarom belangrijke boeken voor recensenten en literatuurwetenschappers, maar niet altijd geschikt om voor te lezen.

Kerntitels

Dit zijn de titels die door de CPNB gekozen zijn, omdat ze aansluiten bij het thema van de Kinderboekenweek. Er zijn altijd veel meer boeken met het thema en dikwijls ook veel leukere. Staar je dus niet blind op die kerntitels.

Ik heb voor dit jaar alle kerntitels gelezen en daaruit de boeken uit gekozen die heel geschikt zijn om de aandacht van de klas vast te houden. Deze heb ik aangevuld met een andere boeken die prettig voorlezen, spannend en/of grappig zijn en een dynamisch verhaal hebben. Zo kwam ik op elf boeken, waarover ik in deze les iets zeg en waarbij telkens een schrijftip gegeven wordt. Ik ben zo onbescheiden geweest om er De vliegende cavia en Oude, trouwe Lobbes bij te stoppen, omdat deze boeken bij het thema passen en heel erg prettig voorlezen.
Download de les.

OpaEnOmaSchrijfopdracht_Pagina_2_300

Inspireer elkaar

Breng dit probleem aan de orde in de lerarenvergadering en spreek bijvoorbeeld af dat iedereen een lijst maakt met zijn favoriete voorleesboeken. Deel deze lijsten met elkaar. Begin de teamvergadering of ochtendbriefing met een super korte boekenpitch, waarbij elke keer iemand anders een paar boeken bespreekt. Dat kan ik dertig seconde per boek, maar mag natuurlijk ook langer duren. Maak elkaar enthousiast! Voeg deze nieuwe titels toe aan de boekenlijsten, die zo langzaam groeit.

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

696 totaal aantal vertoningen, 2 aantal vertoningen vandaag

1 Reactie

  1. De allermakkelijkste manier om (meer) kinderboeken te lezen: lees terwijl de kinderen in de klas lezen. Goed voorbeeld doet goed volgen; kinderen zien hoe jij je echt in een boek verdiept en je niet meer zomaar laat afleiden door ieder kraakje of piepje in de klas. En dat boek dat je nadat je het uitgelezen hebt weer in de kast zet, is direct topfavoriet bij veel kinderen in de klas.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.