Staatssecretaris Dekker: ouders zijn belangrijke leesopvoeder

Staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs) heeft een brief geschreven aan de Tweede Kamer. Hierin schrijft hij dat ouders nog beter bij de school en het onderwijs van hun kinderen betrokken moeten worden.

Het Nederlandse onderwijs is van een goede kwaliteit, maar het kan nog beter. Om dit te bereiken, moeten we ieders talenten benutten. Deze brief gaat over de onmisbare betrokkenheid van ouders hierbij.

Het is een brief van 7 pagina’s. U kunt hem als pdf downloaden. Interessant vind ik de alinea waarin hij beschrijft dat ouders een prominente rol hebben in het bevorderen van lezen en leesplezier van hun kinderen. Hij gaat een concreet actieplan opstellen ‘de rol van ouders bij leesbevordering en leesplezier’.

Ten tweede vraag ik aandacht voor het belang van de betrokkenheid van ouders bij de ontwikkeling van hun kind op het gebied van lezen. Ook hierin is de afgelopen jaren door scholen en organisaties mooi en nuttig werk verricht. Onderzoek laat zien dat ouders een zeer belangrijke leesopvoeder zijn voor kinderen; naast leraren, bibliothecarissen, boekverkopers en vriendjes en vriendinnetjes. Ouders hebben een prominente rol in het bevorderen van lezen en leesplezier van hun kinderen. Door voor te lezen (ook wanneer hun kind al zelf kan lezen), boeken cadeau te geven, te praten over boeken én door zelf te lezen en zo een voorbeeld te zijn. Samen met de leescoalitie (Stichting Lezen, Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek, het Sectorinstituut Openbare Bibliotheken en Stichting Lezen en Schrijven) wil ik komend jaar inzetten op een sterke verbinding tussen goed leesonderwijs (de basisvaardigheden) en leesbevordering (leesplezier). Door landelijke aandacht te generen voor de belangrijke rol van ouders bij leesbevordering, wil ik de samenwerking van ouders, school en bibliotheken verder stimuleren. Ik stel daarvoor een concreet actieplan ‘de rol van ouders bij leesbevordering en leesplezier’ op.

Ik ben erg benieuwd naar dat actieplan. Vooral ben ik benieuwd hoe de staatssecretaris ouders wil gaan bereiken. Ik vermoed dat dat via de scholen zal gebeuren. Mijn ervaring is dat ouderbetrokkenheid op sommige scholen erg lastig is. Deze scholen doen er alles aan: inloopochtenden, koffiekamer voor de ouders, tien minuten gesprekken, nieuwsbrief. Maar het is niet genoeg. Als er al ouders komen, dan zijn het degene die toch al aandacht voor het onderwijs van hun kinderen hebben. De andere bereik je niet. Ze spreken niet goed Nederlands en zijn te verlegen. Ze durven of ze willen niet.

Landelijke aandacht voor de leesbevorderende rol van ouders

De staatssecretaris wil landelijke aandacht voor de belangrijke rol van ouders bij leesbevordering. Ik ben erg benieuwd welke middelen hij wil inzetten. Met alleen folders aan scholen sturen of iets dergelijk, red je het denk ik niet. Hoe bereik je mensen die niet lezen?

Misschien moet de staatssecretaris eens aan digitale media denkt. Alle ouders hebben  tegenwoordig een smartphone.
Maak bijvoorbeeld een onderwijs app in het Nederlands, Turks en Arabisch. Stop er elke dag een leuke boekentip, voorleestip, verhaal, gedicht, tekenfilmpje, mop, cartoon of strip in. Stop er een prijsvraag, kortingsacties, beloningen, etc in. Maak reklame op de televisie voor deze leesbevorderingsapp, liefst rond de uitzendingen van Sponge Bob. Zorg dat de app niet elitair is.

Loading

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.