Deze week kreeg ik Trashures in de bus; een boek van Anja Brunt en Tineke Meirink, uitgegeven door BIS Publishers, waarin het werk van 15 kunstenaars, die met afval of ‘waardeloos’ materiaal werken, wordt getoond. Deze kleine exposities worden afgewisseld met DIY (Do it yourself) pagina’s. Wat kun je maken van dingen die je op straat of op het strand tegenkomt?
Een heerlijk boek om thuis of op school van te genieten en inspiratie op te doen. Er wordt geknutseld, geverfd en gefotografeerd. Daarnaast is het prachtig vormgegeven. De grappige vogeltjes zijn stempels van illustratrice Gertie Jacquet. Het boek heeft een eigen Facebookpagina waarop o.a. video’s te zien zijn van de deelnemende kunstenaars.
Kunstenaars
Tineke Meirink en Anja Brunt zijn 2 van deze 15 kunstenaars en de bedenkers van deze uitgave. Ze nemen zelf een bescheiden rol in met elk een dubbele pagina.
Tineke Meirink is, naast haar werk als illustratrice, al jaren met haar eigen projecten bezig. Stop:watch is een project waarbij ze foto’s beschilderd, zodat voorwerpen figuren worden. In Worn wood beschildert ze gebruikte en gevonden stukken hout.
Anja Brun is op 1 januari 2011 een project gestart dat ze 365 faces noemt. Elke dag maakte ze een gezicht van gevonden spullen, eten of dingen om haar heen. Aan het eind van het jaar veranderde ze het project in 1001 faces, omdat ze nog even wilde doorgaan. Ze zit momenteel op nr 831.
DIY
In het boek is na elke kunstenaar een dubbele pagina’s opgemaakt met een DYI-instructie. Het leuke van deze creatieve voorbeelden vind ik de vrijheid en ongedwongenheid. Alles mag en alles kan. Je wordt geïnspireerd, maar jouw kunstwerk zal er heel anders uitzien dan het voorbeeld.
Onderwijs
De vrijheid mis ik soms in het creatief onderwijs op scholen. Regelmatig moeten kinderen bij het vak handvaardigheid of beeldende vorming exact een voorbeeld namaken. Natuurlijk worden ze daar wel handig van, maar zodra je een ‘vrije’ opdracht geeft, merk je dat kinderen erg onzeker zijn. ‘Doe ik het wel goed?’ ‘Is dit de bedoeling, juf?’
Waar is de creativiteit en het spel gebleven? Kunnen kinderen nog wel lekker fröbelen en rommelen met materialen?
Ik maakte twee gratis digibordlessen die mooi aansluiten bij het boek Trashures. Hierin gaan leerlingen op een vrije manier aan de slag. Zinnen als: ‘Maak maar wat jij mooi vindt.’, ‘Alles wat je bedenkt is goed.’ en ‘Alles kan en alles mag.’ spelen daarbij een belangrijke rol. Soms raken leerlingen even in paniek van zoveel vrijheid, maar het is prachtig om te zien hoe trots ze zijn als ze iets gemaakt hebben wat ze helemaal zelf bedacht hebben. Daarna kunnen de leerlingen elkaars werkstukken evalueren. Wat spreekt ze aan? Wat zouden ze nog kunnen verbeteren?
Digibordles: Knutsel een figuur en bedenk een verhaal
In deze digibordles leggen leerlingen een figuur neer met spulletjes die ze verzameld hebben of ze plakken oogjes op een voorwerp. Van dit figuurtje maken ze een foto of tekening. Het figuurtje krijgt een naam en ze bedenken er een verhaal mee.
Download de les.
Digibordles: Ruimtekunst, werken met kosteloos materiaal
In deze les maken leerlingen een ruimtelijk object door gebruik te maken van rommel. In de les staan voorbeelden van bekende kunstenaars, maar ook objecten die de kunstenares Tinka uit het boek Blitz! Troep in de ruimte heeft gemaakt.
Download de les.