Afgelopen jaren heb ik veel lezingen gegeven over werken met prentenboeken, interactief voorlezen en alle dingen die je rondom prentenboeken kunt doen. Voor de Kinderboekenweek maak ik bijvoorbeeld elk jaar een les met allerlei verwerkingstips.
Een overzicht van mijn digibordlessen vind je op mijn Yurls-pagina.
Mindmap
Om alle verwerkingsmogelijkheden overzichtelijk te maken en te ordenen, gebruik ik een mindmap. Ik gebruik deze mindmap tijdens lezingen om te laten zien voor welk doel ik een lessuggestie bedacht heb. De mindmap bestaat uit zes hoofddoelen, met bij elk hoofddoel een mindmap.
Deze hoofddoelen zijn:
- Thema
- Taalvaardigheid
- Beginnende geletterheid
- Woordenschat
- Plezier (leesbevordering)
- Cognitieve vaardigheden
Op internet zijn veel lessuggesties te vinden die met het thema van een prentenboek te maken hebben, zoals allerlei knutselactiviteiten, liedjes of spelletjes. Ook zijn er werkbladen en opdrachten die betrekking hebben op cognitieve vaardigheden, zoals rekenen, meten, ordenen. In mindere mate zijn er bij prentenboeken opdrachten voor beginnende geletterdheid, taalvaardigheid, woordenschat en leesbevordering te vinden. Ik probeer als kinderboekenschrijver vooral op dat gebied nieuwe werkvormen te bedenken. Daarbij maak ik soms gebruik van woordenschat apps, creatieve apps en digitale prentenboeken.
Je kunt de mindmap hier downloaden (pdf).
Heb je nog leuke toevoegingen? Laat het weten!