Gedichtenstoeltjesdans voor kleuters

Zacht zijn de wolken

In maart ben ik gedurende drie dagen in negen kleuterklassen om een project met poëzie te doen. Omdat 45 minuten luisteren voor kleuters erg lang is, wil ik er wat spelletjes bij bedenken.

Zacht zijn de wolken

In dit boek staan twintig versjes over begrippen met tekeningen van Tineke Meirink. Ik laat de kinderen bij een begrip vaak eerst naar de tekening kijken en zelf voorbeelden bedenken. Bijv: wat is er kaal? Daarna lees ik het gedicht voor en moeten ze goed luisteren of ze alle dingen die genoemd zijn horen.

Vervolgens wil ik een soort stoelendans te doen. De stoeltjes staan in een kring en de kinderen lopen in het midden. Ik noem woorden uit het gedicht. Zodra ze een woord horen dat niet in het gedicht voorkomt moeten ze op hun eigen stoeltje gaan zitten. De laatste is af, maar die mag daarna gewoon weer meedoen.

Het lijkt me een leuke manier om aan de woordenschat te werken en kinderen goed te laten luisteren. Ik heb helaas geen kleuterklas bij de hand om het even uit te proberen. Dus als er kleuterleerkrachten zijn die feedback willen geven: graag!

Pigmentus de kleurentovenaar

In dit boek staan verhalen en versjes over kleuren met tekeningen van Mark Janssen. De opbouw van de versjes is gelijk aan die van de begrippenversjes. Bij deze les hoort een digibordles met daarin een schaduwspel. Ik denk dat ik met deze gedichten afsluit.

Rijmen

Soms laat ik de kinderen zelf het rijmwoord raden. En we herhalen de gedichten een paar keer zodat ze zelf hardop de stukjes die ze onthouden hebben mee kunnen zeggen.

Ritme

De versjes uit beide boekjes hebben een strak ritme. Tam ti di dam, ti di dam, ti di dam. Soms laat ik de kinderen het ritme meeklappen. Zo horen ze op welke woorden de klemtoon ligt.

Suggesties en opmerkingen voor meer spelletjes met gedichten zijn welkom!

5,464 totaal aantal vertoningen, 2 aantal vertoningen vandaag

7 Reacties

  1. Beste Rian,

    Een super leuk idee! Kinderen vinden het al vanaf jonge leeftijd heerlijk om naar gedichtjes te luisteren. Ik denk dat ze heel enthousiast zullen reageren op de door jou bedachte spelletjes. Wat misschien ook nog leuk is om te doen: de kinderen iets mee geven voor thuis. Bijvoorbeeld een kaartje (of kopie) met daarop een van de rijmpjes met de daarbij behorende spelsuggesties. De ouders kunnen dan ook gelijk zien wat voor leuke activiteiten er op school georganiseerd worden en worden daarnaast ook gestimuleerd om zelf met hun kind actief bezig te zijn met gedichtjes.

    Veel succes en plezier!

    groetjes Jeannet Festen

  2. Bedankt voor alle reacties. Ik kreeg er op FB ook nog een stel.
    Ik denk dat ik de kinderen laat staan en zodra ze een rijmwoord horen gaan ze zitten.
    En mee laten lopen op het ritme.
    We gaan gewoon lekker spelen!

  3. Hoi Rian,
    Dat wordt vast een groot succes!
    Alleen…..de stoelendans wordt denk ik moeilijk, is mijn inschatting.
    Ik zou het een beetje veranderen.
    Mijn idee is dat het luisteren naar woorden die niet in het gedicht staan wat te abstract is.
    Ik zou denk ik eenheleboel rijmwoorden bedenken en deze opnoemen. Als het rijmt loopt iedereen door, rijmt het niet dan gaan ze zitten.
    Verder lijkt het me erg leuk worden.
    Leuk boek! Leuke tekeningen.
    Veel plezier ermee en ik hoop dat je wat aan de tips hebt.

    Groet, Janneke

  4. Bedankt Sanne, die tip van gekleurde dingen laten zoeken in het klaslokaal ga ik zeker gebruiken. En dan met die voorwerpen proberen te rijmen.
    Ik kan inderdaad ook een paar tekeningen digitaal meenemen voor op het digibord en kinderen laten raden welke woorden erbij horen.

  5. Bij het kleurenversje is het misschien leuk om de kinderen actief te laten zoeken naar rode spullen. Je maakt een rode mand met de kinderen en ze mogen proberen op het gevonden voorwerp te rijmen. En regelrijm is dan moeilijk maar misschien kan jij die aandragen. Een kind heeft bijvoorbeeld een rode schaar (ik zeg maar wat), hij rijmt schaar – haar. Jij maakt ervan de rode schaar knipt in je haar.

    Verder misschien nog leuk om de tekeningen van Tineke Meirink waar je niet aan toekomt (errug leuk trouwens) alleen te laten zien zonder het versje en dan te vragen welk begrip zou hier bij horen. De juf zou er later mee verder kunnen gaan? Ook leuk om een begrippenversje op te zeggen en dan 3 platen te laten zien op het bord of in het boek. Welk plaatje zou bij het versje horen? Waarom denk je dat?

    Helemaal leuk zou zijn als je het versje op een bekende melodie zou kunnen zetten en zo zou kunnen zingen voor de afwisseling. Dat breekt het een beetje.

    Je kunt het ritme niet alleen laten meeklappen maar ook laten meestappen. Dan komt er pas beweging in de tent!

    Tjonge, wat ontzettend leuk! Was ik maar een vliegje op het plafond daar ergens;-)

  6. Dag Anja,

    ik wilde die stoelendans inderdaad doen met een gedicht wat ik eerst helemaal besproken heb. Zodat ze goed weten welke woorden erbij horen. Bij Kaal is dat bijv: kaal hoofd, pasgeboren muisje, boom, kikker, geplukte kip, pop zonder kleren, lege kleurplaat, lege muur. En dan een woord wat juist niets met kaal te maken heeft, zoals paardenstaart.

    Attributen meenemen is inderdaad ook leuk. Misschien kan ik dat met de kleurenversjes doen. Allemaal rode dingen is makkelijker bij elkaar zoeken, dan allemaal kale dingen.
    Die begrippenversjes zijn ook abstracter: er staan begrippen in zoals ‘diep’ en ‘hard’ die meerdere betekenissen kunnen hebben. Soms ook figuurlijke.
    Bedankt voor je feedback!

  7. Beste Rian,

    een leuk idee om kleuters op zo’n manier in contact te brengen met gedichten.
    Ik neem aan dat je de stoelendans per gedicht apart doet
    Als aanvulling kun je ev. ook attributen per afzonderlijk gedicht zoeken ( met enkele attributen die er niet bij horen ) Kleuters wordt vervolgens gevraagd om de dingen weg te halen die niet bij het gedicht horen : je maakt zo het gedicht wat aanschouwelijker.

    veel succes met je lessen !

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.