Gratis digibordles: Hoe doet een schrijver research?

In 2011 schreef ik samen met Laura Wielders een jeugdboek over Christiaan Huygens. Dit boek is verschenen in de serie Terugblikken van uitgeverij Delubas en geïllustreerd door Walter Donker.
Het is erg leuk om onderzoek te doen voor een boek. Je leert er veel van, je bezoekt plaatsen en landen, gaat naar musea, spreekt met mensen, leest boeken en ontdekt een nieuwe wereld waar je je zo goed mogelijk in probeert te verplaatsen.

Ik had een tijd geleden al een presentatie gemaakt, die ik tijdens schoolbezoeken zelf gebruik.  Ik laat zien welk onderzoek ik gedaan heb en hoe ik steeds meer te weten kwam over de 17de eeuw, Christiaan Huygens, de VOC, trekschuiten, kleding, voedsel, uitvindingen, etc.

Het leek me leuk om deze presentatie ook als pdf te laten downloaden, zodat leerkrachten er zelf mee aan de slag kunnen. Ik was alleen bang dat de presentatie zonder mijn verhaal erbij niet duidelijk genoeg zou zijn. Daarom zocht ik al een tijd naar een manier om audio of video aan mijn pdf-bestand toe te voegen. Dat werkte echter niet zoals ik wilde.

Onlangs deed ik voor een lezing onderzoek naar manieren om presentaties te maken en ontdekte Screenr. Hiermee kun je een filmpje maken van wat er op je scherm gebeurt en daarbij een tekst inspreken. Ik bladerde via Screenr dus door de pdf, vertelde mijn verhaal en nam dat op. Het resultaat is een filmpje van bijna 5 minuten, dat nu online staat.

Met het programma Hot Potatoes heb ik er een quiz bij gemaakt. In de quiz zitten 10 vragen waarmee kinderen hun kennis kunnen testen. Zo kunnen ze zien wat voor soort dingen je tijdens het schrijven van boeken moet onderzoeken. Bijvoorbeeld het zoeken naar een Romeinse naam of weten wat een nijlpaard eet.

Daarna krijgen de kinderen de opdracht om zelf onderzoek te doen naar een land waar ze nog nooit geweest zijn. De leerkracht kan een invulvel downloaden en printen, waarop de kinderen kunnen schrijven. Ze kunnen ook foto’s verzamelen en bijvoorbeeld collages maken van verschillende landen. Dit kan individueel, maar de kinderen kunnen ook in groepjes werken. Er kan  een leesopdracht aan gekoppeld worden, waarbij de kinderen een boek lezen dat zich afspeelt in het land dat ze gekozen hebben.

Tenslotte schrijven de kinderen een verhaal over hun land.

Deze les sluit goed aan bij de kinderboekenweek 2012 Hallo Wereld!

U kunt de les hier bekijken.

 

345 totaal aantal vertoningen, 2 aantal vertoningen vandaag

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.