Sinds een tijdje krijg ik dagelijks een mail van Groupon. Ik verbaas me nogal over de manier waarop ze hun kortingen aanbieden. Je zou het met enige goede wil humor kunnen noemen. Veelal zijn het rare, vergezochte formuleringen doorspekt met seksuele verwijzingen. Eerder blogde ik over een lichterotische badschuimtekst en die vond ik erg grappig. Maar aan Groupon erger ik me.
Wat is Groupon?
Bedrijven kunnen bij Groupon een product of dienst aanbieden, waarbij ze minimaal 50% korting geven. Mensen kunnen zich daarop inschrijven en zodra er genoeg klanten zijn is de groepsaankoop rond. Ik heb me op een onbewaakt ogenblik aangemeld en sindsdien krijg ik dus elke dag een mail met aanbiedingen. Mail van LinkedIn, Facebook en Groupon ruim ik via een rule meteen op in een aparte mappen, zodat mijn inbox lekker schoon blijft. In het geval van Groupon is dat maar goed ook, want deze teksten zijn dikwijls te bizar voor woorden. Die zou je niet door je kinderen willen laten lezen.
Een paar voorbeelden
Hiermee wordt dus beweerd dat ik, de klant, ijdel en gevoelig ben, belang hecht aan mijn uiterlijk en met veel plezier bereden wil worden. Tijd voor een winterbeurt!
Auto’s worden bovendien niet bereden, maar gereden. Paarden worden bereden.
Het eerste echtelijke slippertje? Hoelang bestaat het huwelijk dan? En hadden ze voor die tijd geen sieraden? En wat heeft dit met een horloge te maken?
Mascara is voor vrouwen die het spel der liefde willen spelen. Duidelijk.
Voor welke klanten is dit geschreven? Hoeveel mensen wonen er boven een erotische bioscoop?
Wat heeft een condoom met bratwurstsmaak met een handsfree bluetooth autokit te maken? De tekstschrijver zegt het zelf al: niets.
Hoe graag ik me ook op ieder gewenst moment ongegeneerd zou willen wassen… Helaas, ik heb geen Eco-douchekop.
Grip krijgen op het slippertje van je buurvrouw… Wee degene met een tekstschrijver van Groupon als buurman.
Wat is het idee hierachter?
Ik denk dat Groupon zich wil onderscheiden en denkt dat met ‘humor’ en seks te kunnen doen. Er blijkt een soort Engelstalige handleiding: ‘Strategies to achieve groupon voice’ voor deze teksten te bestaan. Ik vermoed dus dat er sprake is van een filosofie achter deze teksten. Mijns inziens begeven ze zichzelf op glad ijs. Mensen schrijven zich in voor een deal omdat ze het product goed en goedkoop vinden. Deze bizarre teksten maken het product lachwekkend of wekken ergernis op. Kom op, klanten zijn heus niet zo dom dat ze alles wat naar seks riekt hijgerig achterna lopen. Ik denk dat Groupon zichzelf met dergelijke teksten de das om doet. Of misschien hopen ze juist op een schandaal? Ik ben benieuwd naar meningen van anderen
…”Toen hij alle bandieten gevangen had, ging Zorro maar shirts met een zelf vervaardigde Z-hals verkopen. Dit ging een tijdje goed totdat bleek dat t-shirts met een V-hals toch nog net iets comfortabeler zitten. Ga daarom…”
Dit gaat over een aantal T shirts… slaat echt nergens op. Als je dan toch niks te melden hebt, zeg dan NIKS
Ik stoor me niet zozeer aan de teksten, wel aan de manier van zaken doen.
Lange levertijden, en als ze niet leveren zie dan je geld maar weer eens terug te krijgen.
Ik heb al een paar keer gehad dat de deal me wel aansprak, maar ik me zodanig ergerde aan de ‘lollige’ tekst erbij dat ik alsnog afhaakte. Overweeg me nu helemaal af te melden omdat ik al jeuk krijg zodra ik de eerste regels lees.
De ergste vond ik ( die is wel later op de dag aangepast) de tekst dat er miljoenen mensen dreigen te sterven van de honger in de Hoorn van Afrika, maar in Amsterdam zijn er genoeg restaurant waar je je buikje kan vol eten…,
Dit soort teksten werken nou eenmaal. Niet op rationeel maar op irrationeel onderbewust niveau. Zeer interessante docu hierover: The Century of the Self. http://nl.wikipedia.org/wiki/The_Century_of_the_Self
http://vimeo.com/24959321
Krijg zelf de mails van Groupon gelukkig niet en vind de meeste teksten niet geschikt/leuk/grappig. Sex sells, maar het hoeft niet zo goedkoop/flauw. Ik vraag me trouwens wel af in hoeverre de verkopende partij inzicht heeft in deze teksten en akkoord geeft hiervoor. Je moet er toch niet aan denken dat je producten zo worden aangeprezen!
Inderdaad, ik heb al wel wat Groupondeals gekocht maar wat een tenenkrommende, belachelijke teksten, ik delete steeds meer mails ongelezen!
Ik stoor me er niet aan.
Helemaal mee eens. Ik vind wat dat betreft GroupDeal.nl hun deals een stuk beter beschrijven.
Dat is niks nieuws volgens mij,
Sex sell’s since the 80s
Ben het helemaal met je eens. Bij elk mailtje van Groupon denk ik: welke derderangs tekstschrijver zit hier nu weer achter? De vergelijkingen zijn zover gezocht dat de inhoud van de boodschap me verder helemaal ontgaat.