Hoe wordt de taart verdeeld?

taartRoyalty’s voor POD, e-books en apps.

Hoe het met de royalty’s voor papieren boeken zit, weten de meeste schrijvers en illustratoren wel, maar welke percentages zijn gebruikelijk voor een POD, e-book of app? Die vraag wordt mij regelmatig gesteld door collega’s. Het is natuurlijk aan de auteur en illustrator zelf om hierover te onderhandelen met zijn uitgever, maar ik kan wel wat inzicht geven in de kosten van verschillende publicatievormen.

POD

Bij Printing on Demand wordt een boek per stuk geprint of in een heel beperkte oplage. De printkosten zijn doorgaans vrij hoog, zeker als het om een kleuren binnenwerk gaat en een gebonden kaft. Een zachte kaft (paperback) en zwart-wit binnenwerk maken het boek beduidend goedkoper.

Een rekensom:
Stel de verkoopprijs van een boek is € 13,-.
Dat is excl. 6% btw € 12,26.
Hiervoor is 40% voor de boekverkoper. Dan blijft er € 7,35 over.
Bij een POD van een full colour hardcover prentenboek van 32 pagina’s ben je al gauw € 12,- per stuk kwijt. Een dergelijke uitgave kan dus alleen concurreren met gedrukte boeken als je een kleine oplage print en zodoende de prijs per stuk kunt drukken. Kies je voor een paperback uitvoering dan kun je bij POD doorgaans wel een kleine winst van ongeveer € 2,- per boek realiseren.
De royalty’s voor een schrijver en illustraties kunnen berekend worden op de bruto prijs of op de netto winst. Door de geringe winstmarge zal een schrijver van POD niet snel rijk worden. Ook voor de uitgever is een POD uitgave waarschijnlijk weinig rendabel en hij zal daarom niet snel geneigd zijn veel promotieactiviteiten ervoor te doen.

Een POD is een prima manier om een boek beschikbaar te houden voor een lezer. Een service voor de lezer dus.
Indien je als schrijver zelf een POD uitbrengt en besluit het boek niet via de reguliere boekwinkels te verkopen maar in eigen beheer, draag je geen 40% voor de boekhandel af. Een POD die je zelf verkoopt, bijvoorbeeld in combinatie met optredens, kan heel interessant zijn.
Als je uitgever een boek alleen als POD beschikbaar wil houden, lees dan goed je contract door. Een POD hoeft nooit in de ramsj te gaan en raakt nooit op. Omdat het altijd beschikbaar blijft, kun je als auteur of illustrator misschien nooit je rechten terug claimen. Ik heb een advocaat genomen toen uitgeverij Clavis mijn boek Het lettercircus enkel nog als POD beschikbaar wilde houden. Ik kreeg gelukkig de rechten terug en daarna konden de illustrator en ik zelf beslissen wat we met het boek wilden doen. Inmiddels zijn we bezig het boek te verappen.

E-Book

Voor een gewoon e-book (in ePub of pdf-formaat) hoeft een uitgeverij weinig te doen. Hij heeft de opmaak van het boek al en kan daarvan vrij simpel en zonder hoge kosten een e-book maken. De prijs van een e-book ligt doorgaans op 80% van de prijs van het papieren boek. E-books worden verkocht in online boekwinkels en soms ook in de iBookstore op de iPad. In de iBookstore zie je ook e-books met geluid en video, de zogenaamde enhanced e-books. Deze vragen wellicht wel meer investering van de uitgeverij.

Een rekensom:
Stel de verkoopprijs van een e-book is € 9,-.
Dat is excl. 19 % btw € 7.56 (De btw op e-boeken is 19 %)
Hiervoor is 40% voor de boekverkoper. Dan blijft er € 4,53 over. (De iBookstore rekent 30 %, maar we gaan hier uit van de gewone boekwinkel.)
Er zijn geen kosten voor drukwerk.
Ongeveer de helft van het verkoopbedrag kan dus verdeeld worden tussen uitgever, illustrator en auteur.

Ik vind het redelijk dat de auteur en de illustrator voor een e-book meer royalty’s krijgen dan voor een papieren uitgave, omdat er – door het ontbreken van drukwerkkosten – meer winst is dan bij een papieren boek. Hoe hoog deze royalty’s zouden moeten liggen is een punt van onderhandeling. Een slimme uitgever beloont de auteur en illustrator goed. Als je wat verdient aan je eigen boeken, ben je meer bereid om er zelf promotie voor te maken. Er zijn ook auteurs die hun e-book zelf willen uitbrengen en dus alle inkomsten krijgen. Soms vindt een uitgever dit goed. Aandacht die de auteur genereert voor zijn boek kan ook de verkoop van het papieren boek weer stimuleren.

App

Een app is een totaal ander product dan een e-book. Een e-book bestaat meestal vooral uit tekst en is een simpele digitale versie van het gedrukte boek. Een app is een applicatie, bijvoorbeeld voor een iPad, iPhone, android smartphone of tablet. Een app bevat naast tekst vaak ook animatie en geluid.
Voor het maken van een app is een animator, programmeur, geluidsstudio, voorlezer, editor en producent nodig. Dit maakt het maken van een app tot een kostbare zaak. Het is eigenlijk een totaal nieuw product waarvoor een uitgever een investering moet doen die waarschijnlijk ergens tussen de € 2000,- en € 20.000,- ligt.
Brengt de uitgever de app via Adobes Digital Publishing System uit dan betaalt hij € 295,- per app voor het distribueren. Jaarlijks betaalt de uitgever ongeveer € 90,- voor een iTunes account.
Zodra de app er is, zijn er geen drukkosten, maar wel vraagt de app blijvend promotie-activiteiten en –uren om ervoor te zorgen dat deze zichtbaar is in de App Store.
De verkoopprijs van een app ligt veel lager dan die van een gedrukt boek. iTunes hanteert standaardprijzen.
Prentenboeken apps kosten zelden meer dan € 3,99. Literaire boeken apps, waarin het gehele e-book verwerkt is, zijn doorgaans duurder, variërend van € 7,99 tot € 13,99.

Een rekensom:
Stel, de prentenboek app kost € 3,99 (Dit kan schommelen, er kunnen acties gehouden worden: er is geen vaste boekenprijs voor apps).
Hiervan gaat 30% naar de App Store. Dan kom je op € 2,79.
Daar gaat nog eens € 0,36 btw vanaf. Netto krijg je van Apple € 2,43.
Hoe hoog de royalty’s van auteur en illustrator moeten zijn is opnieuw een punt van onderhandeling. Stel dat de auteur en de illustrator samen 25 % krijgen, dan blijft er € 1,82 over voor de uitgever.
Als de uitgever € 2000,- geïnvesteerd heeft in de app, moet hij 1100 apps verkopen, voordat hij uit de vaste kosten is. Maar waarschijnlijk zijn de investingskosten hoger als de app € 3,99 kost.
De verkoopaantallen liggen zelfs van de best verkochte apps nog vrij laag. Daarnaast zijn er blijvende investeringen voor de marketing. Het is een illusie om een app in de App Store te zetten en te denken dat deze jarenlang rustig geld oplevert.

Een forum

Een illustrator vroeg mij of het handig is om een forum op te zetten, waar auteurs en illustratoren met elkaar over deze zaken kunnen overleggen. Dat lijkt me een heel goed idee. Misschien kunnen de VvL en de BnO gezamenlijk zoiets opzetten?

 

Update 8 december 2011: Bol.com rekent 40%, maar andere online e-boekwinkels schijnen soms met 20 of 10% genoegen te moeten nemen. De uitgever bepaalt wat hij de boekverkoper gunt, de boekverkoper bepaalt of hij onder die voorwaarden het boek in zijn winkel wil zetten. Zo begrijp ik het nu. Het is misschien handig om bij de onderhandelingen te vragen hoeveel de uitgever ‘gunt’ aan de verkoper.
Bij de apps wil ik nog toevoegen dat ik uitgegaan ben van de boeken app als commercieel product. De app kan ook als ingezet worden als promotie van een fysiek boek en gratis of voor heel lage prijs verkocht worden. In dat geval is de app meer een soort advertentie voor een fysiek boek.

Loading

8 Reacties

  1. Dag Rian,
    Dank voor je inzichtelijke stuk. Ik heb onlangs ook zo’n berekening gemaakt en concludeerde dat schrijvers er wel erg bekaaid af komen. Als de prijzen gaan dalen – m.i. onontkoombaar in de strijd tegen piraterij – wordt uitgeven ook onbetaalbaar. En wat dan?
    Gert Jan de Vries
    Initiatiefnemer boenda

  2. Bedankt voor de nuttige info, mocht ik ooit nog eens zelf een digitaal boek uitgeven/verkopen!

  3. Volgens mij gaat er ergens iets ernstig mis met de verdeling. Als boekenwinkel hebben wij denk ik wel minimaal 25% nodig om goede marketing te kunnen doen en ook nog iets te kunnen verdienen. 0.22 cent op 15 Euro verkoop lijkt me behoorlijk bizar, ik neem aan dat jij de rechten hebt op dat boek. Volgens mij blijft het grootste gedeelte dan toch bij de uitgever. Veel uitgevers zetten bijvoorbeeld het kortingsbedrag voor inkoop bij de het CB op 10% als start korting. Vervolgens kan je wel met ze onderhandelen, maar als je dat niet doet heb je dus 10% netto marge. Op een boek van 5 euro in de winkel maak je dan alleen al verlies op basis van je transactiekosten bij de betaalprovider.

  4. @ Ed Alkema
    Het is een beetje een machtspel als ik het zo lees. Als inderdaad de taartpunt van veel e-boekwinkels zo klein is, kan die van de schrijver en illustrator wel wat groter zijn. Ik vraag me af hoe je omgaat met kleine uitgevers? Kun je bij hen niet een hogere marge claimen? Net als de grote e-boekwinkels? Iedereen wil bij Bol.com liggen en zij eisen gewoon die 40%, dacht ik. Maar wellicht kunnen uitgevers voor bestsellers andere marges afdwingen?
    Ik weet dat bijvoorbeeld de HEMA en ECI bij uitgevers kortingen bedingen van 55 tot 65 % op papieren boeken. Dan nemen ze wel een grote partij af. Maar met dergelijke kortingen blijft er erg weinig over voor de uitgever en ook voor de schrijver en illustrator. Van het leeskoffertje Hier is pier dat bij HEMA en ECI verkocht wordt voor € 15,-, krijg ik maar € 0,22. Daarom was ik wel blij dat HEMA laatst gratis taart uitdeelde.

  5. Hi Rian,
    in je bericht stel je dat bij een ebook 40% van voor de boekenverkoper is. Mijn ervaring is dat dit gemiddeld meer bij de 25% zit. Uit je twitterberichten begrijp ik dat je stelt dat de boekwinkels een percentage eisen van de uitgevers. Wellicht dat een partij als apple of bol dit privilege hebben, maar wij hebben als kleinere ebookwinkel helemaal niks te eisen. Wij zijn overgeleverd aan wat de uitgevers ons gunnen. In de meeste gevallen is de korting die wij krijgen op de netto inkoopprijs niet meer dat 20% In veel gevallen zelfs lager. Wij worden vervolgens min of meer verplicht de verkoopadviesprijs te hanteren. Als wij te gek doen met aanbiedingen kan de uitgever namelijk de korting op de inkoop weer verkleinen. Met die 20% marge moeten wij marketing doen en relatief hoge transactie kosten afdragen aan de betaalprovider en hebben we ook nog de vaste kosten voor het centraal boekhuis. Ik vraag mij dus af hoe jij op het percentage komt van 40% voor de boekverkoper.

  6. Interessant, ik heb een link geplaatst naar dit blog op ereaders.nl, omdat er daar interessante discussies plaatsvinden over alles dat met digitaal lezen te maken heeft.
    (Ik ben overigens geen medewerker van ereaders.nl maar wel een erg betrokken eboeklezer)

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.