Thema Kinderboekenweek 2012

Terwijl Kinderboekenweek 2011 aan haar laatste weekend begint, is de CPNB al druk bezig met de voorbereiding van Kinderboekenweek 2012. Dat denk ik tenminste, want over 3 weken, op 5 november 2011, zal zij bekend maken wat het kinderboekenweekthema 2012 wordt. Op die dag wordt ook bekend gemaakt wie het kinderboekenweekgeschenk mag schrijven. 

Ik heb geen flauw idee wie er in de kinderboekenweekthema-, kinderboekenweekgeschenk- of kinderboekenweekprentenboekcommissie zit. Of  is dat misschien één commissie? Als schrijver krijg je eigenlijk nooit informatie van de CPNB. De Kinderboekenmolen en Voorleesgids moet je gewoon in de boekwinkel halen. De CPNB communiceert niet rechtstreeks met boekenmakers, tenzij je een prijs krijgt of ergens voor gevraagd wordt. Ze communiceren wel met uitgevers, want via hen krijg je bijvoorbeeld de uitnodiging voor het kinderboekenbal. Ik dacht daarom altijd dat de CPNB een stichting van enkel boekverkopers was, maar op de site lees ik dat uitgevers medeoprichters zijn en ook bibliotheken meebetalen. Hoe zit dat?

Wat is de CPNB?

Heel vroeger, toen mijn eerste kinderboeken net verschenen waren, dacht ik dat de CPNB er was om schrijvers en illustratoren te promoten. Maar dat is niet zo. Ik heb het nog eens nagekeken. Op de CPNB-site staat dat de Stichting CPNB is opgericht door de overkoepelende organisaties van uitgevers en boekverkopers. En verder: “De doelstelling van de CPNB is het bevorderen van het lezen van boeken en van het boekenbezit. Het is een doelstelling die een culturele en een commerciële uitwerking kent, beide aspecten kleven immers aan het boek. Het ligt voor de hand om het boek als voortbrengsel van cultuur te benaderen. Dan hebben we het over het boek als bewaarplek van cultureel erfgoed, als hoeder van traditie, maar ook als motor van vernieuwing. Of over het boek als bevorderaar van mondigheid of andere deugden van de democratie. Daartegenover staat dan dat het boek een artikel is dat op een open, vrije markt verhandeld wordt. Er is vraag en er is aanbod. Er is concurrentie. Met boeken wordt geld verdiend en net zo vaak weer verspeeld. Uitgevers en boekverkopers zijn gewend om met deze beide elementen om te gaan. Ieder voor zich komen ze tot hun eigen mix van het ideële en het commerciële. Ook de CPNB is met deze dubbele oriëntatie vertrouwd. Elke collectieve promotiecampagne is gericht op leesbevordering en wil het publiek tegelijk een extra duwtje geven over de drempel van de boekwinkel.”

Inkomsten heeft de CPNB van “de overkoepelende organisaties van boekverkopers, uitgevers en bibliotheken. Dat zijn de Koninklijke Boekverkopersbond (KBb), de Groep Algemene Uitgevers (GAU) van het Nederlands Uitgeversverbond en de Vereniging van Openbare Bibliotheken (VOB). Deze drie organisaties verschaffen de Stichting CPNB jaarlijks een basisbudget. Deze inkomsten uit de eigen branche worden aangevuld met opbrengsten uit sponsorovereenkomsten, overheidssubsidies en samenwerkingsverbanden met eigenlijk elke partner in de publieke of private sector met wie, soms op een beperkt terrein, soms incidenteel, een gemeenschappelijke doelstelling gevonden kan worden.”

Kinderboekenweek

De CPNB is dus niet een stichting die het belang van auteurs of illustratoren behartigt, maar die het boek cultureel wil promoten om zo de verkoop te stimuleren. De Boekenweek en de Kinderboekenweek zijn de twee grootste merken van het CPNB. Uitgevers doen hier graag aan mee omdat ze hopen veel boeken met het boekenweekthema te verkopen. Voor de individuele auteur en illustrator is de Boekenweek eveneens een mogelijkheid om aan de eigen bekendheid te werken. Daarom zie je elk jaar dat auteurs, zodra het kinderboekenweekthema bekend is, boeken over dit thema gaan schrijven. Dan lig je in elk geval tien dagen van het jaar in de etalage. Daarnaast is er één auteur die door de CPNB gevraagd wordt om het kinderboekenweekgeschenk te schrijven en een auteur en illustrator samen mogen een gesubsidieerd prentenboek maken dat in de Kinderboekenweek voor een klein bedrag verkocht wordt. Er zijn mensen die ik dit heel erg gun, omdat ik denk dat ze onterecht nog onbekend zijn bij het grote publiek. Maar de CPNB is geen organisatie om auteurs en illustratoren te helpen met hun carrière: het belang van de verkoop van het boek staat voorop. Elke uitgeverij hoopt natuurlijk wel dat een van zijn auteurs/illustratoren de gelukkige is. Uitgeverijen zijn een onderdeel van de CPNB, maar ik neem aan dat zij geen invloed hebben.

Thema Kinderboekenweek 2012

Ik doe elk jaar een gokje en dan hoop ik op een thema waarbij ik al een boek geschreven heb. Want speciaal voor de kinderboekenweek een boek schrijven doe ik nooit. Ik vind dat een beetje raar: het ene jaar verschijnen tientallen titels over het bos, dan over toveren, dan over eten, dan over helden… Ik wil zelf de thema’s van mijn boeken kiezen. Omdat ik net een leuk prentenboek geschreven heb over het draakje Hieper hoop ik op het thema ‘Draken, fantasiedieren, mythologische figuren’. Mijn boek over Christiaan Huygens mag ook best even tien dagen in de etalage, dus het thema ‘Uitvindingen, geleerden, ontdekkingen’ of ‘Figuren uit de vaderlandse geschiedenis’ is ook welkom.

Mijn top 3 is:

  • Draken, fantasiedieren, mythologische figuren
  • Uitvindingen, geleerden, ontdekkingen
  • Figuren uit de vaderlandse geschiedenis

Wie gokt er mee?

 

 

Loading

15 Reacties

  1. Het lijkt mij belangrijk dat er een thema is waar kinderen iets mee kunnen. En vooral een thema dat je bespreekbaar kunt maken en kinderen wellicht op een ander denkspoor zet.
    Dit thema lijkt me mooi, niet beperkt, je kunt er mee uitvliegen
    en dat moet met literatuur toch?

  2. Het thema van kinderboekenweek 2012 is bekend:
    Hallo wereld!

    De CPNB beschrijft het thema als volgt: “De wereld wordt steeds kleiner en kinderen komen daardoor steeds makkelijker in aanraking met andere culturen. De ontmoetingen tussen kinderen uit verschillende werelden levert prachtige verhalen op. Denk aan Polleke uit de serie van Guus Kuijer die een vriendschap onderhoudt met de Marokkaanse Mimoen. Of Rosie en haar buurjongetje Moussa uit de boeken van Michael de Cock. Of aan de naïeve Maria in Slaaf kindje slaaf van Dolf Verroen. Ook door eropuit te trekken, ontstaan mooie verhalen over andere culturen, zoals in De scheepsjongens van Bontekoe. Of in het prentenboek De gele ballon van Charlotte Dematons waarin je hele werelden kunt ontdekken. In alle boeken draait het uiteindelijk om de nieuwsgierigheid naar dat andere.”

    Tosca Menten gaat het kinderboekenweekgeschenk schrijven.

  3. De bekendmaking is vertraagd cq verzet naar 22 november. Rara, wat zou er aan de hand zijn…?

    Mijn gok is humor als thema. Met een mooie zin als verpakking natuurlijk.

  4. Ik gok op een meer abstract thema……….bijvoorbeeld `verdraagzaamheid` …. Heeft naar mijn mening dan ook een educatief karakter.

  5. Wat leuk! Ik wist niet dat dat zo gegaan was.
    Ik vond de meer algemene thema’s, zoals ‘gedichten’ en ‘illustraties’, wel goed. Deze lichtten een aspect van kinderboeken en niet zozeer een onderwerp. Nadeel is wel dat schrijvers die niet dichten en niet illustreren in die jaren minder schoolbezoeken hadden. Maar ja… het is altijd een beetje geluk hebben dat het thema bij je past. En creatief zijn: ik heb niets met superhelden, maar heb er in de schoolbezoeken toch mijn eigen draai aan kunnen geven.

  6. Twee dingen:
    – aanvankelijk was het de bedoeling van het kinderboekenweekthema om boeken die er al waren nog eens in het zonnetje te zetten door middel van het thema. Maar op een bepaald moment zijn schrijvers en uitgevers begonnen óp het thema te schrijven, waardoor de oorspronkelijke bedoeling verloren ging. Dat is bij mijn weten dus nooit door de CPNB geïnitieerd, maar door de schrijvers en uitgevers zelf;
    – toen een paar jaar geleden het thema “snoep” bekendgemaakt werd, hebben Sieb Posthuma en ik bij de CPNB gemeld dat wij toevallig net een prentenboek aan het maken waren over dat thema. Ons project is toen na maanden overleg als prentenboek voor de Kinderboekenweek van 2009 uitgekozen.

  7. Zo hoorde ik dat uitgevers ook geld moeten neerleggen voor penselen en griffels, veel geld, en dat het dan soms voor kleine uitgevers helemaal geen winst oplevert als een boek uit hun stal die eer krijgt toebedeeld. Nu ja, het blijft leuk om te speculeren over het nieuwe thema. Ik gok op multi-culti, of kunst&cultuur in kinderboeken, daarin passen sprookjes ook en reizen en nog meer subthema’s.

  8. Ik heb wel eens geklaagd bij mijn uitgever omdat mijn boeken niet in de Voorleesgids en Kinderboekenmolen stonden en hoorde toen dat dat erg duur was. Dit jaar stond geen van mijn ongeveer 30 nog verkrijgbare boeken in de brochures van de CPNB. Dat is jammer.

    Los daarvan ben ik wel blij met de kinderboekenweek en het enthousiasme dat scholen en bibliotheken hiervoor hebben. Zij schenken in die periode veel aandacht aan kinderboeken en ik haak daar op mijn eigen manier op in met digibordlessen, workshops en schoolbezoeken.

  9. Het zou zeker een mooie verrassing zijn om eens in de hoek van educatie en/of kleine uitgevers te kiezen. Maar daarvoor heb je gevoel voor kwaliteit nodig, en de antennes die kwaliteit kunnen herkennen, zijn danig gaan storen onder de hoeveelheid klinkende munten. Wie weet in de toekomst, kan zo’n kinderboekenweek (-prijs, -jury, etc.) weer als interessante wegwijzer gaan dienen.

    Trouwens, heb je weleens gehoord hoeveel boekhandels & scholen moeten neerleggen voor het ‘officiele materiaal’ waarmee ze aan dergelijke promo-acties kunnen meedoen? Ik herinner me dat ik me kapot schrok toen de kinderopvang van mijn kinderen een aantal jaar geleden vertelde hoeveel ze moesten neerleggen om ‘echt’ mee te mogen doen ad voorleesdagen. Ja, het is een slim systeem, dat zeker…

  10. Ha slim, jij doet er ook drie! Sport zou ik ook fijn vinden: dan kan mijn Sproet-koffertje in de etalage.

    Als reactie op Nanda Roep: ik denk dat je gelijk hebt dat alleen auteurs van de machtigste uitgevers in aanmerking komen iets voor de CPNB te mogen schrijven of tekenen. Wat dat betreft zou het verrassend zijn als een educatieve of kleinere uitgeverij eens de eer krijgt iemand uit haar stal in de schijnwerpers te zien.

  11. Hai Rian,

    Ik denk dat je misschien te gauw aanneemt dat uitgevers geen invloed hebben op de activiteiten CPNB. Ik vermoed zelfs dat de auteur vh geschenk uit het aanbod van slechts enkele grote uitgevers wordt gekozen. Daarbij zie ik een overleg voor me, met koffie & thee, waarbij de groteren (= rijken) overleggen wie nu ad beurt is om te gaan verdienen aan de kinderboekenweek. En dan bedoel ik niet welke auteur, maar welke uitgever. Maar goed, ik heb voldoende fantasie om ervan te leven… ;) Misschien dit keer een leuk actueel, maatschappelijk thema: de geldwolven? ;)

  12. De eerste twee van jouw lijstje lijken me erg leuk, voeg ik daar nog als gokje het thema ‘reizen’ aan toe.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.