Meestal plaats ik een heleboel tips en ideeën. Maar nu ben ik benieuwd welke activiteiten jij gedaan hebt in de Kinderboekenweek. Zou je dat willen aanvinken op deze poll? Dat is anoniem.
Je kunt daarna ook zien welke activiteiten andere scholen deden.
Alvast bedankt!
[polldaddy poll=9563190]
Hallo Rian,
Nog bedankt voor alle leuke materialen, we hebben er allemaal goed gebruik van gemaakt.
Wij hebben de KBW geopend met jouw Roodkapje toneelstuk. Verder hebben de kinderen van groep 7/8 drie keer 20 minuten voorgelezen aan groepjes kinderen van de andere groepen.
Ook hebben opa’s en oma’s boeken over opa’s en oma’s voorgelezen. Na afloop kregen de o&o’s allemaal een voorleesdiploma gemaakt door groep 7/8. Ook zorgde deze groep voor thee, koffie en lekkers voor de voorlezers. In de groepen is veel aandacht besteed aan het tekenen bij je verhalen en je digibordlessen. In groep 3/4 hebben de kinderen zelf een prentenboek geschreven en gemaakt! Ook hebben we de boekenkasten opgeschoond en de oude boeken voor 50 cent verkocht op een boekenmarkt. Verder schaffen wij altijd een tafel vol boeken aan elke kinderboekenweek.
En nog veel meer… Het was weer erg leuk!
Met vriendelijke groeten,
Hannie van den Dool, Lubertischool
Nederlands onderwijs op afstand. Bij ons wordt er over de hele wereld Nederlandse les gegeven aan Nederlandse leerlingen die (tijdelijk) in het buitenland wonen. Wij hebben aandacht besteed aan mooie momenten samen met oma en opa. De leerlingen gaan veelal in de zomervakantie bij oma en opa op bezoek. Hierover hebben de leerlingen een mooie tekening en/of verhaal gemaakt. Van deze werkjes is een collage gemaakt.
Op de Facebookpagina van Nederlands onderwijs op afstand is deze te zien.
hallo Rian,
Wij hebben de kinderboekenweek geopend met het toneelstuk van Roodkapje. Er zijn een aantal kinderen bang voor verklede mensen. Daarom kwam een juf op met een grote ouderwetse koffer die ze had gevonden bij haar opa en oma op zolder. Daar zaten allerlei ouderwetse spullen in: een handkoffiemolen, een ouderwetse camera, een oude zwart-wit foto in een lijstje, de knuffelbeer van de juf. En….verkleedkleren. Hé dat is leuk, verkleedkleren. Kijk een rode mantel. Juf … wil vast wel Roodkapje zijn. Oh een groen hoedje. Juf … wil jij de jager zijn? Enzovoorts. De kinderen zagen zo dat het hun juf of meester was en dat maakte het minder eng.
Wij hadden dit stuk natuurlijk wel een paar keer geoefend. Kinderen en leerkrachten vonden het erg leuk.
Verder hebben we een voorleeswedstrijd gehouden en in alle groepen o.a. een stamboom gemaakt met heel veel verschillende tekenmaterialen (Edding watervaste stift, fineliner, bijenwas, ecoline, kleurpotloden). Jammer dat ik geen foto kan plaatsen want ze zijn erg mooi geworden.
Dankjewel voor al je ideeën.
met vriendelijke groeten,
Nelleke Jansz
CBS de Hoeksteen
Zeist
Een groot succes, een tekening maken bij een verhaal. ( groep 3)
Na de opdracht in wisselende tweetallen aan elkaar vertellen wat je getekend hebt.
Ik hoop dat er nog meer van dit soort verhalen komen
Bedankt, Martje
Hai Rian,
Als logopediste op een SBO-school heb ik veel gebruik gemaakt van Appie en Opa.
Vooral het verhaaltje Wachten voor het stoplicht was een groot succes. Bij de kleintjes is doorgepraat over de fiets als vervoersmiddel (woordenschat, vergelijkingen maken, etc.), bij de iets oudere kinderen is op het verhaal door gefantaseerd. Waar gaan opa en Appie naar toe? Wat komen ze onderweg tegen? Dit is weer uitgewerkt in het maken van een plattegrond, tot zelfs het maken van een eigen (strip)verhaal.
Er zijn ook verhaaltjes verzonnen rondom wat je zelf allemaal met je oma en opa kunt doen. Ik heb gebruik gemaakt van de stamboom om de verschillen en overeenkomsten tussen kinderen te laten zien (sommigen hebben maar 1 oma, sommigen hebben wel 3 opa’s, etc.), waaruit ook naar voren kwam dat veel oma’s en opa’s bijnamen hebben. Weer een mooie aanleiding tot het schrijven van een verhaaltje, gedichtje en het maken van een tekening.
Bij de oudere kinderen heb ik gebruik gemaakt van de verhalen Een oud krakend huis en Een bijzondere opa en oma, waarbij opviel dat het maken van een stripverhaal de kinderen wat makkelijker afging dan het maken van één groeiende tekening. Er was wel weer genoeg aanleiding om te knutselen (b.v. collage maken van hoe je jezelf ziet als opa/oma), het schrijven van een gedicht/elfje of een kort vervolgverhaal.
Als afsluiting van het thema, worden elk jaar de werkjes van de logopediekinderen verwerkt in een ‘boek’, dat aan de directeur wordt aangeboden en dat voor alle kinderen en ouders ter inzage centraal in de school komt te liggen. Daar zijn de kinderen altijd erg trots op.
Kortom, ik heb veel gebruik gemaakt van de tips en ze op verschillende manieren verwerkt! Elk jaar weer een feest!
Hartelijke groet
Hoi Rian,
De illustratie maken bij een verhaal vonden ze in mijn groep 6 superleuk. Ik heb ze daarom alledrie gedaan. Ook hebben we met de dramales het verhaal van roodkapje gebruikt waarover de kids ook erg enthousiast waren. Dank je wel voor het beschikbaar stellen van deze materialen. Top
Met vriendelijke groet,
Miranda Bavelaar
Zijlwijkschool Leiden
Groep 6
Hallo Rian,
Ik geef nog maar 1 dag les in groep 7/8 , daarnaast ben ik beeldend kunstenaar.
Ik heb de keuze gemaakt om met de kinderen te tekenen n.a.v. het verhaal van jou. Het was erg succesvol. Een les die structuur biedt, maar ook een beroep doet op de fantasie van de kids.
Bedankt.
groetjes,
Anneke
Hoi Rian.
Wat wij met onze school gedaan hebben is de tekenenopdracht voor de bovenbouw. Dit was een goede keuze en de leerlingen waren erg enthousiast. Zeker omdat het weer eens wat anders was dan een verhaal schrijven. Leerlingen die minder goed waren in het schrijven kwamen nu op een andere manier aanbod.
Prima activiteit dus.
Bedankt..
Met vriendelijke groet,
Annet van Galen.