De schoolschrijver: leesbevorderingsproject voor de basisschool

Vanaf maart ga ik via Stichting De Schoolschrijver een leesbevorderingsproject doen op basisschool De Valentijn in Amsterdam Oost. De Schoolschrijver heeft een website met informatie, filmpjes, blog, etc. Het is een initiatief van Annemiek Neefjes en gaat nu voor het derde jaar van start.

In het kort komt het erop neer dat ik twaalf weken lang één dag in de week op de school in drie groepen les geven over lezen en schrijven. Daarnaast bezoek ik eenmalig de andere klassen en geef ik een voorlichtingsavond voor de ouders en een voorlichtingsbijeenkomst voor de leerkrachten. Ook Karel Eykman, Janneke Schotveld, Erna Sassen, Lydia Rood, Selma Noort, Anneke Scholtens en Saskia van der Wiel gaan scholen bezoeken. Stichting De Schoolschrijver begeleidt ons zowel praktisch en inhoudelijk.

Elke klas krijgt via de bibliotheek een kist vol boeken die ik voor hen uitgekozen heb: mijn eigen boeken, maar ook van andere schrijvers. Elke week ga ik ook een stukje voorlezen uit mijn nieuwe boek Blitz! dat nog niet verschenen is. Maar er is wel een dummy. En zo kan ik meteen iets uitleggen over hoe het maken van een boek werkt. En de kinderen gaan zelf schrijven.

Posters

T

Twee weken van tevoren krijgt de school posters om in de gangen te hangen, zodat kinderen zich vast emotioneel op mijn komst kunnen voorbereiden. Ik zag op de foto dat mijn deur wel eens gelakt mag worden. Gelukkig mag ik ook een ouderavond organiseren en misschien zitten er wel wat handige vaders bij die goed kunnen lakken. Dat hoop ik dan.

En een week van tevoren zien de kinderen dat ik al in de auto zit. Want ik moet natuurlijk helemaal uit Haarlem komen en met die files van tegenwoordig! Chris van Houts kwam deze foto 16 januari maken en toen lag er een dik pak sneeuw op straat en auto. Sneeuw mocht er niet op de foto, want anders denken die kinderen dat ik al in de winter al op weg gegaan ben en je moet ze natuurlijk niet voor de gek houden!
De sneeuw was er echter niet zomaar af te vegen: dikke plakken ijzel zaten eronder. Dus terwijl Chris er om 11 uur zou zijn, was ik al om 10 uur met emmertjes warm water en een spons in de weer. Daarna glom en stoomde de auto dat het een lieve lust was. Op het dak zie je nog wat ijzel en bij het handvat water, maar een zeurpiet die daar op let!
Daarna heb ik de auto even gedraaid, want dat kwam voor het licht beter uit. Chris was al aan zijn zoveelste shot toe, toen ik voorstelde dat ik mijn riem zou omdoen.

Motivatie

Voor het blog heb ik opgeschreven waarom ik graag schoolschrijver wil zijn. ‘Ik heb ontzettend veel zin om als Schoolschrijver een paar maanden op dezelfde basisschool te komen en met dezelfde kinderen te werken. Als ik maar één uur in een klas ben, vind ik het vaak jammer dat ik niet terugkom. Want eigenlijk is het dan pas net begonnen. Ik vind het leuk om met kinderen te praten over de boeken die ze lezen. Er zijn zoveel boeken om te kiezen! Wat is een goed boek en waarom? Soms is het handig als iemand je een beetje helpt. Mijn moeder, oudere zus en ik lazen vaak dezelfde boeken en daar spraken we dan over. Over boeken praten maakt lezen extra leuk. Later kende ik ook altijd mensen die meer gelezen hadden dan ik en die mij tips en advies gaven. Ik denk dat ik ook veel van de kinderen kan leren. Soms vertellen kinderen mij dingen over mijn eigen boeken, die ik helemaal niet gezien had. Kinderen kunnen vaak heel goed lezen en nadenken over een verhaal. Dus ik weet zeker dat ik ook heel veel van hen ga leren!’

Loading

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.