Wat kan de boekwinkel met boeken apps?

Heel begrijpelijk kijkt de boekwinkel met enige reserve naar de digitalisering van boeken. Hoe je het ook wendt of keert, e-books nemen een toenemend deel van de omzet weg van het papieren boek en voor de boekwinkel is het lastig om daarop in te spelen. Maar is het ook begrijpelijk om op dezelfde wijze naar boeken apps te kijken? Wij denken het niet. Boeken apps zijn in de meeste gevallen iets anders dan een digitale vertaling van een boek. Zeker bij kinderboeken en in het bijzonder bij prentenboeken.

Laatst riep een meisje in een boekwinkel heel enthousiast: “Kijk mama, er zijn ook boeken van Harry Potter!” Wij kunnen daar hartelijk om lachen, maar het illustreert precies hoe het werkt. Dat meisje vindt het geweldig om de boeken te zien van de films die ze zo goed kent. Een duidelijker voorbeeld dat boeken en films aan kruisbestuiving doen, is nauwelijks te bedenken.

Iedere boekwinkelier zal bevestigen dat de populariteit van een film een sterke stimulans is voor de verkoop van een boek of serie. Hetzelfde geldt voor boeken die gebaseerd zijn op televisieprogramma’s. Films en televisieprogramma’s zijn andere producten dan de boeken op basis waarvan ze zijn gemaakt. Ze zijn dus niet concurrerend met het boek, maar aanvullend. Met (prenten-) boeken apps is het net zo. Ze zijn ontzettend leuk voor kinderen – door de animatie, het geluid en de interactiviteit – maar ze zijn nooit bedoeld of gemaakt om het boek te beconcurreren en dat doen ze dus ook niet. Met de toenemende populariteit van dit soort apps, getuigt het van een goede koopmansgeest om als boekhandel daarvan gebruik te maken. Net zoals van film en televisie.

Hoe maak je als boekwinkel gebruik van de populariteit van boeken apps?

Tja, hoe maak je gebruik van de populariteit van een film? Door de bijbehorende boeken een speciale plek te geven in de winkel, door filmposters op te hangen of speciale boekenleggers of filmkaartjes weg te geven, noem maar op. Kortom, het komt neer op de creativiteit van de winkelier. Dat geldt ook voor het inhaken op populaire boeken apps. Rian Visser en ik noemen hieronder een paar manieren, maar hebben volstrekt niet de pretentie hiermee de beste, laat staan alle ideeën te hebben gegeven.

In algemene zin inhaken op de populariteit van boeken apps:

  • Richt in de winkel een plek in, onder het thema ‘bekend van de apps’. Of maak met schapkaartjes of vlaggetjes de betreffende boeken herkenbaar en vindbaar in de winkel.
  • Laat apps zien op een iPad in de winkel. Er zijn tal van manieren waarop een iPad diefstalveilig neergezet of -gelegd kan worden.
  • Hang een ‘top 25 boeken apps van de week’ op in de winkel
  • Een digitaal fenomeen als een boeken app wordt niet alleen via het internet gekocht, maar internet is ook de plek waar apps worden besproken. Daar geven mensen elkaar tips over aan te schaffen apps. Dat gebeurt via sociale media als Facebook, Hyves en vooral Twitter. Zorg dat je daar als boekwinkel ook aanwezig bent. Beperk je adviesfunctie niet alleen tot ‘in’ de winkel, maar zoek je klanten en prospects online op. Meld welke gelijknamige boeken je hebt van de populaire apps. Maak speciale acties bekend. Lok ze naar de winkel. Een app is leuk, maar het boek met dezelfde titel is een veel leuker cadeautje om te geven. Speel daar op in.
  • Maak op de eigen website een koppeling naar populaire apps. Licht daar eens een prentenboek uit om te bespreken. Vraag de uitgever om een aantal gratis codes ter beschikking te stellen, maar geef die weg ‘in’ de winkel.
  • Hang bij een prentenboek een QR code op die linkt naar de iTunespagina van de app.
  • Haak in op de actualiteit. Bijvoorbeeld op de week van de mediawijsheid van 21 november tot en met 27 november aanstaande, met het thema ‘media-opvoeding’. Besteed in deze week eens aandacht aan nieuwe vormen van lezen.

Inhaken op de populariteit van specifieke apps:

  • Organiseer een lezing met makers van een populaire boeken app en koppel dat aan een signeersessie met de auteur van het gelijknamige boek.
  • Probeer samen met de uitgever een lancering van een nieuwe prentenboek app in de winkel te organiseren. Bied het boek aan en geef de eerste 20 kopers de app erbij cadeau. De externe kosten bedragen dan – afhankelijk van de verkooprijs van de app – tussen de € 10 en de € 80.
  • Check in de App Store welke apps heel goed verkopen. Pik er iedere week één uit en verloot daarvan tien stuks onder je klanten.
  • Hou in een klanten database bij, wie op welke app acties heeft gereagereerd. Zorg voor een professionele nieuwsbrief met daarin vaste aandacht voor prentenboeken met apps.

Tenslotte

Dat de koppeling van boeken apps en papieren boeken goed werkt, mag blijken uit een paar voorbeelden. Sproet, de stoutste pony van stal, het leeskoffertje van Rian Visser en illustratrice Margriet van Noort en uitgegeven door Gottmer uitgevers, was als app (met daarin één van de boekjes uit het koffertje) al twee maanden een hit, voordat het in de boekwinkels kwam. De verkoopresultaten in de eerste week, overtroffen alle verwachtingen. Op dezelfde manier is een app gemaakt van het leeskoffertje Daar komt aap. Deze gratis app staat al 11 maanden bijna onafgebroken in de top 10 van meest gedownloade boeken apps. Van de verschillende leeskoffertjes (voor beginnende lezers) is Daar komt Aap in het afgelopen jaar het best verkopende.

De populaire app Timo en het toverboek is al een jaar bijna onafgebroken in de top 10 van meest verkochte boeken apps te zien. Het boek van Timo was echter niet meer beschikbaar. Door de succes van de app en de vele vragen die wij ernaar kregen, lanceren wij Timo opnieuw als boek vanaf 21 november. Mocht u als winkelier interesse hebben, laat het ons weten.

Van welke boeken zijn er apps?

De lijst hieronder hebben wij geprobeerd zo compleet mogelijk te maken, maar we zullen daar ongetwijfeld niet in zijn geslaagd. Dus uitgevers, hebben wij uw boek/app combinatie gemist, laat het ons weten en wij voegen het toe (alleen boeken met ISBN-nummer die leverbaar zijn). Wij zullen vanaf nu iedere maand deze lijst bijwerken. Voor boekwinkels en bibliotheken is het vast een leuk postertje om uit te printen en op te hangen. Download de lijst hier als pdf.

393 totaal aantal vertoningen, 1 aantal vertoningen vandaag

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.