Vroeger maakte ik mijn huiswerk alleen, thuis op mijn kamer. Een enkele keer sprak ik af met iemand uit mijn klas om elkaar te helpen, maar dat was dan meestal een excuus voor iets anders. Tijden veranderen. Mijn puberkinderen maken hun huiswerk élke dag met hun klasgenoten.
De mailbox van mijn zoon stroomt dagelijks vol met foto’s gemaakt door klasgenoten, bijvoorbeeld van handgeschreven aantekeningen of van pagina’s uit een boek dat mijn zoon in zijn schoolkluisje heeft liggen of gewoon is kwijtgeraakt.
Ook komen er Word-documenten binnen vergezeld van teksten zoals: ‘alsjeblieft, niet overschrijven alleen als soort van voorbeeld oké?’ ‘Dit was alles vlgns mij, lees maar vast, kmoet eten…’
Huiswerk wordt dus niet meer alleen gemaakt, maar samen. Ook ouders helpen mee. Zo liet mijn zoon mij laatst een mail zien: ‘Ha, W. Me ma heeft een samenvatting van geschiedenis gemaakt. Zie maar of je het gebruikt.’ Mijn zoon wilde meteen weten of ik ook goed ben in samenvattingen.
Gezamenlijke werkstukken, powerpoint-presentaties en verslagen… alles wordt via de mail doorgestuurd.
Social Media
De hele klas van mijn zoon zit op Twitter. Een klasgenoot meldt om 10 uur ’s avonds: ‘Net eigenlijk een beetje mn tijd verneukt achter de mac, maar nu weer leren.’ Daarna volgt een tweet met een foto van een stukje Griekse vertaling. Andere klasgenoten twitteren hun opmerkingen erover. Ik gluur soms even mee, maar de meeste vrienden van mijn zoon (en hijzelf ook) hebben een slotje. Ze beschouwen hun Twitter als een besloten netwerk.
Mijn dochter wordt op Twitter gevolgd door een leraar. Grinnikend vertelt ze soms de privé-informatie die hij twittert. Deze leraar houdt de tweets van zijn leerlingen bij en meldt tijdens het nakijken van een proefwerk via Twitter aan de klas hoe het gemaakt is.
MSN staat bij mijn dochter standaard aan. Zonder kan ze niet leren, zegt ze. Ook Facebook staat aan. Hyves is uit. Soms zit ze een uur te bellen om huiswerk te bespreken, maar ze springt daarvoor ook nog regelmatig op de fiets om even bij een vriendin langs te gaan.
Voor- en nadelen
Samenwerken aan spreekbeurten en werkstukken wordt in het onderwijs gestimuleerd. Op de lagere school moesten de kinderen daarvoor regelmatig bij elkaar thuis afspreken. Op de middelbare school gebeurt dat ook nog, maar veel meer wordt nu Social Media en e-mail ingezet.
Daarnaast wordt er nu ook samengewerkt bij opdrachten die door de leraar individueel bedoeld zijn. Leerlingen helpen elkaar, beoordelen elkaar, laten elkaar hun huiswerk overschrijven of verdelen de taken. Huiswerk van elkaar kopiëren is nu ook veel makkelijker dan vroeger. Als een leraar een stukje Griekse tekst opgeeft om te vertalen is de kans groot dat één leerling (de beste) het doet en het ’s avonds rond mailt. Een mogelijkheid is om alle leerlingen een eigen tekst op te geven.
Soms vraag ik me af of leerkrachten de invloed van Social Media op huiswerk beseffen. Die leraar van mijn dochter die zelf ’s avonds zijn Twitter aanzet, vind ik zo dom nog niet.
UPDATE 28 november 2012
En dit jaar heeft de gymnasiumklas van mijn zoon ook een Facebook-pagina waar aantekeningen gedeeld worden en huiswerk besproken. “Ja, Extra Causam is Hoop Gezeik – > waar de pro archias eigenlijk over gaat en Ad causam -> hij stond ingeschreven als romeins burger dus hij is het.” “Zijn de paralellieen dan antitheses?”
En dat al in 2011! :)
Je omschrijft hier heel mooi de praktijk!
Ik zou het een stuk beter vinden als ze gewoon zelf en alleen hun huiswerk maken.
Uh…… vertalen voor een hamburger ? Google translate doet het voor niets…….
Ik denk dat de taken van een docent gan veranderen, ik ben erg enthousiast over : http://www.youtube.com/watch?v=gM95HHI4gLk
Rian, ik herken je verhaal helemaal. Ik heb twee kinderen in de bovenbouw vo en die vinden het gebruik van sociale media voor schoolwerk ook heel gewoon. Volgens mij lopen berichtjes over school en huiswerk ook dwars door berichtjes over andere zaken die ze bezighouden.
Ook interessant is dat ze makkelijk met docenten mailen. Bijvoorbeeld over huiswerk of over een punt dat nog niet is ingevuld.
Is dit nou wat je noemt een learning community?
Dag Willem, ik denk ook dat het een groot voordeel is. Ik zie bij mijn kinderen dat ze veel verschillende bronnen gebruiken als ze iets niet snappen. Klasgenoten worden gebeld, maar ook oma omdat zij goed is in Frans, mijn man voor geschiedenis, ikzelf voor creatieve vakken, internet voor informatie en woordjes leren op wrts.
Ook een voordeel is dat ze meer plezier hebben met huiswerk maken. Dat is een gezellig sociaal gebeuren.
Onder het kopje voor- en nadelen zie ik eigenlijk geen nadeel van het samen huiswerk maken beschreven.
In feite geef je het zelf al aan: als een docent wil dat leerlingen opdrachten individueel uitvoeren zullen ze allemaal aparte opdrachten moeten krijgen.
Dat is hooguit een nadeel voor de docent, want meer werk, maar niet voor de leerling.
En dan nog: waarschijnlijk krijgt de beste leerling het verzoek om de teksten van de anderen te vertalen voor een hamburger of iets anders. Zo ging dat vroeger ook:-)