Interview in Boekenbijlage: Marketing moet in de kinderboekenwereld niet té machtig worden

Share

Ik beantwoordde voor Boekenbijlage van Pieter Feller een aantal vragen over mijn werk als schrijver, boekvormgever en uitgever en gaf mijn visie over prijzen en subsidies. Marketing speelt in dit alles een steeds grotere rol. Het interview Marketing moet in de kinderboekenwereld niet té machtig worden is een longread. Dat was nodig om een genuanceerd antwoord te geven en uit te leggen hoe bepaalde dingen werken in het boekenvak. Voor wie wil weten of die hele lap tekst de moeite waard is om te lezen, heb ik uit elk antwoord een of twee zinnen gehaald, bij wijze van oneliner.

‘Een prijs helpt de uitgever enorm bij het promoten van een auteur.’

‘Ik denk vaak dat ik een luizenleven heb.’

‘Een vertegenwoordiger voor de boekwinkel inhuren kost € 800 per titel.’

‘Er zijn van mij 71 papieren boeken leverbaar. Ik moet er niet aan denken dat ik die allemaal in eigen beheer zou hebben!’

‘Als een boek net in de media besproken is, sturen de vertegenwoordigers de boekwinkels een mail dat ze met kortingen kunnen inkopen.’

‘Als ik (als selfpublisher van Robotoorlog) 2000 boeken verkoop, heb ik ongeveer 5.500 euro verdiend. Dat is ongeveer vier keer zoveel als ik met royalty’s zou verdienen.’

‘Ik twijfel of ik Robotoorlog zal insturen om kans te maken op een griffel. € 170,- is best veel geld.’

‘De Kinderjury is minder elitair dan die van de griffels, want deze jury bestaat uit kinderen. Maar om kans te maken moet een boek wel populair zijn. Dat gaat niet vanzelf. Daar is marketing voor nodig.’

‘Veel ‘literaire’ recensenten letten er, misschien onbewust, vooral op of zijzelf plezier beleven aan het boek.’

‘Ik vind het waardevol dat er boeken geschreven kunnen worden die zichzelf niet via de verkoop terugverdienen. Maar ik benijd schrijvers die van subsidies afhankelijk zijn niet.’

‘Hoe je ook wordt aangevallen: focus op je eigen centrum, je eigen energie. Ik beoefen aikido eigenlijk vooral buiten de mat. Ik probeer te doen wat mij goed doet en ook respect te hebben voor anderen.’

‘Als ik weleens moet signeren, zet ik een paar handtekeningen en verder voer ik leuke gesprekken.’

‘Ik vind dat bij acties als Prentenboek van het jaar, Nederland leest en bij Geef een boek cadeau altijd voor een Nederlandse auteur en illustrator gekozen moet worden. Iemand die je aan kunt raken. Dat roep ik al een paar jaar HEEL ERG HARD, maar er wordt niet naar geluisterd. Een gemiste kans van boekhandel, bibliotheek en stichtingen om Nederlandse schrijvers en illustratoren te steunen.’

‘Ik ben bang voor het verdwijnen van boekwinkels. Stel dat je straks alleen nog boeken vindt in de supermarkt, naast een rek met tijdschriften?’

‘Ik ben bang dat ‘marketing’ te belangrijk wordt en dat grote bedrijven en organisaties te machtig worden.’

Geef een reactie