Juf Janneke test de boekjes van Zar

Share

Juf Janneke (van www.jufjanneke.nl) schreef op Facebook hoe ze de boekjes van Zar testte in de klas. Dat deed ze op een manier waarop ze vaak materialen test: neerzetten in de klas en afwachten. Het initiatief bij de kinderen laten. Dit gebeurde er …

“Lezen: erg belangrijk in groep 3! Maar het is zo lastig als je lezen echt niet leuk en moeilijk vindt. Elke ochtend begin ik met de kinderen te lezen. Uit de methode-boekjes maar ook uit leesboeken.

De goede lezers doen dit goed, maar juist de anderen wil ik graag bereiken. Daarom ben ik erg blij met de boeken van Rian Visser en Mark Baars. Zij schreven voor Uitgeverij Zwijsen een serie van vier boekjes over Zar en Lina, poppetjes zoals in de populaire serie Minecraft.

In de boekjes beleven Zar en Lina spannende avonturen, terwijl ze in een spel zitten. Zelf heb ik er niets mee maar als de kinderen er blij van worden, ben ik erg benieuwd naar de reactie.

Eerst heb ik de boekjes in de klas neergezet waarna de eersten al snel kwamen vragen waarom die boekjes daar stonden …
‘Mogen wij die lezen?’
‘Willen jullie dat?’
‘Nou oké, maar dan moeten jullie me na het lezen wel vertellen wat je er van vond.’
‘Deal.’

En weg waren de boekjes! Een goed teken.

Er zijn vier boekjes van Avi Start, M3, E3 en M4. Zeer geschikt dus voor groep 3. Alle kinderen konden goed terug vertellen waar het verhaal over ging. Wat vonden ze er nog meer van? De volgende opmerkingen werden er gemaakt:

  • Het is leuk omdat er ook LEGO van is.
  • Het is leuk getekend.
  • Het is spannend en daar hou ik van.
  • Ik speel er ook spelletjes van op de iPad.

En het belangrijkste: iedereen zou hierna weer een boek over Minecraft pakken!

Dus……een goede manier om het lezen te stimuleren! Fijn dat deze initiatieven er zijn!”

Bestellen en werkbladen

 
pas op voor de tor – AVI start
op zoek naar een ring – AVI M3
Aan de kant, draak! AVI E3
Gevaar in de mist – AVI M4

Op Land van lezen kun je bij Aan de kant, draak! en Gevaar in de mist een werkblad downloaden.

Bewaren

Bewaren

Geef een reactie