Workshop: robotfiguurtje maken en verhaal bedenken

Share

Gisteren was ik in de bibliotheek van Katwijk. Speciaal voor de Kinderboekenweek had ik een workshop bedacht. Uit mijn schuur en keuken had ik spullen verzameld om robotfiguurtjes mee te maken. We legden deze figuurtje op een plat vlak, zodat de onderdelen niet echt aan elkaar vast hoeven te zitten. Er waren plakoogjes. Daarna maakten we foto’s van de figuurtjes.

robotjesmaken hardaanhetwerk

Het was leuk om te doen, maar nog een beetje vrijblijvend. Pas echt leuk werd het toen de leerkrachten bij hun figuur een beschrijving van de persoonlijkheid moesten maken. Hiervoor konden ze een invulblad met gebruiken. Hoe heet je figuur? Wat doet hij/zij graag en waar heeft hij/zij een hekel aan. Na afloop bekeken we de foto’s op een groot scherm en vertelden de leerkrachten iets over hun figuurtjes, Buikmans, Chineesje, Hondje Troffel, Schoonmaakjuffie, man met hond, Mannetje met ongelijke benen, Miertje, Stekel, Steltloper en Uiltje.

buikmans chineesje  hondje  jufjeschoonmaakmanmethond mannetje miertje   stekel steltloper uiltje

Leuk om te doen in de klas en kinderen daarna een verhaal te laten schrijven bij hun zelfverzonnen robotfiguurtje.
Download hiervoor de digibordles Knutsel een figuur en schrijf een verhaal.

RianVisserKatwijk

2 Reacties

  1. Dit is vooral een creatieve opdracht die kinderen stimuleert om zelf verhalen te bedenken over robotjes. Het is geen techniekles, maar legt wel een koppeling boeken en bevordert zo leesplezier. Mijn probleem met veel lessuggesties bij de kinderboekenweek is juist dat ze alleen met het onderwerp en niets met lezen te maken hebben. Het gaat in de Kinderboekenweek om lezen.

  2. Deze opdracht is leuk, hoor…. Maar het heeft weer eens niets met techniek of wetenschap te maken, niets met het thema Raar maar waar. Ik hoop zo dat er ook aanbod komt dat voor de (vele) kinderen die juist via echte techniekopdrachten gemotiveerd kunnen raken voor lezen. Informatieve boeken, handleidingen en recepten zijn nuttig en kunnen ook tot creativiteit leiden.

Geef een reactie