Vijf vragen aan illustrator Klaas Verplancke

klaasverplancke_150In deze serie stel ik elke maand vijf vragen aan een illustrator met wie ik samen een of meer boeken gemaakt heb. Klaas Verplancke is een zeer bekende Vlaamse illustrator. In 2001 won hij de Bologna Ragazzi Award, hij was een finalist voor de Hans Christian Andersen Medal for Illustration en hij werd genomineerd voor de Astrid Lindgren Memorial Award. Op de website van Klaas www.klaas.be kun je veel meer werk van hem zien. In 2009 verscheen een dik boek over Klaas Verplancke met meer dan tweehonderd kleurenillustraties: The first Klaasbook.

FirstKlaasBook_200

Klaas heeft voor mij twee prentenboeken geïllustreerd, die verschenen zijn bij uitgeverij Gottmer: Het toverstokje en Timo en het toverboek. Beide boeken zijn inmiddels bekende digitale prentenboeken en nog verkrijgbaar als POD. Timo en het toverboek werd genomineerd voor de Bologna Digital Ragazzi Award.

9789491647086-TimoTover-120-155 9789081566735timotoverboek-POD120x160

Timo_nji_android_52

INTERVIEW

Vraag 1

‘Wat voor opleiding(en) heb je gedaan?’

‘Ik studeerde Publicitaire Grafiek en Fotografie aan het St-Lukasinstituut in Gent. Direct na mijn studies heb ik mijn militaire dienstplicht (jaja, in die jaren ’80-tijd moest dat nog ;-)) uitgeoefend als grafisch vormgever én illustrator van VOX, het weekblad van het Belgische leger. Van de ene dag op de andere dag zat ik in de dagelijkse praktijk. Ik hield de Belgische soldaten fit met grappige tekeningen van turnoefeningen, officieel mijn allereerste gepubliceerde illustraties:

KlaasVerplanckeVOX_500

Na mijn legerdienst was ik enkele jaren art-director in reclamebureaus en begon ik tegelijk mijn carrière als illustrator in bijverdienste, voornamelijk voor de educatieve uitgaven van uitgeverijen Averbode, Malmberg en Zwijsen. In de jaren ’90 kwam mijn loopbaan als full-time illustrator op kruissnelheid met de allereerste boeken die verschenen bij de uitgeverijen De Eenhoorn en Lannoo.’

Vraag 2

‘Afgelopen 20 jaar ben je als illustrator steeds minder een plaatje bij een verhaal gaan maken en steeds meer beelden gaan maken, die een verhaal op zich zijn: ongrijpbaar, vervreemdend en vol van betekenis. Daarnaast schrijf je ook. Ik zie jou daarom meer als een conceptueel totaal-kunstenaar, dan als een illustrator. Hoe zie je dat zelf?’

‘We verpakken alles in woorden om iets (be)grijpbaar te maken. Ik vind het zelf altijd moeilijk kiezen tussen illustrator, auteur, verteller, verhalenmaker, kunstenaar…, omdat ik in wezen nooit de bedoeling heb een van die rollen te zijn of te spelen. Aan de oorsprong van mijn creatie ligt altijd de drang om net die ongrijpbare gedachte, idee, ergernis, bedenking of opinie te verbeelden en/of te verwoorden. De vorm is pas het einde. Ik probeer te visualiseren wat er zich aan onze binnenkant afspeelt; wat we zien wanneer we onze ogen sluiten.
Misschien ben ik vooral een nar, want kunstenaars nemen zichzelf door de band veel te ernstig.’

Illustratie uit ‘Appelmoes’ van Klaas Verplancke, uitgeverij De eenhoorn.
Illustratie uit ‘Appelmoes’ illustratie Klaas Verplancke, uitgeverij De eenhoorn. Het boek is inmiddels in 10 talen verschenen.

‘Appelmoes’ is inmiddels in 10 talen verschenen.

Vraag 3:

‘Je tekent vaak hoofden, waarin bijvoorbeeld iets verdwijnt of waaruit iets tevoorschijn komt. Ook hersenen en schedels komen vaak in jouw tekeningen voor. Hoe ziet jouw hoofd er vanbinnen uit?’

‘Ik inhaleer alles met mijn ogen en oren, en ik denk altijd veel na over de inhoud van wat ik maak. En ja hoor, het is hier vanbinnen een zeer onrustige boel. Hoofden zijn bijennesten waar de activiteit nooit stil valt, zelfs niet als we slapen. Ik ga er ook vanuit dat de meeste dingen die we doen gestuurd worden door wat we denken en weten, meer dan wat we voelen. We zullen om maatschappelijke, opvoedkundige of sociale redenen makkelijker onze gevoelens afremmen dan onze gedachten. Die gedanken sind frei, maar tegelijk zeer bepalend voor ons handelen.’

FacingWar_KlaasVerplancke
‘Facing War’, iluustratie Klaas Verplancke, ongepubliceerd

 Vraag 4

‘Veel van jouw opinie-tekeningen laten zich lezen als een protest. Als je met jouw tekeningen één ding zou kunnen veranderen, wat zou dat dan zijn?’

‘Dat kinderen meer gehoor krijgen. Kinderen zijn wondere wezens. Van een gele bol maken ze een zon en ze toveren met woorden. Over verbeelding wordt niet onderhandeld. Zo eenvoudig zou het leven kunnen zijn. Picasso zei ooit dat hij zijn hele leven probeerde te tekenen als een kind. Ook ik ben jaloers op het lef, het plezier en de simpele logica waarmee kinderen de werkelijkheid naar hun hand zetten en leren te begrijpen. Slim en dapper worstelen ze zich uit de meest uitzichtloze situaties en laten ze volwassenen een poepje ruiken.’

MyHomeMyCastle_KlaasVerplancke
‘My home, my castle’, illustratie Klaas Verplancke

Vraag 5

‘Sinds kort illustreer je ook voor de New York Times. Is er een verschil tussen een Europees en Amerikaans publiek? Zijn er taboes of politieke dingen waarmee je rekening houdt? Durf je alles te zeggen in je tekeningen?’

‘Ik heb nog nooit voor dat dilemma gestaan, omdat ik meestal rond zeer universele thema’s werk, onderwerpen die dicht bij de puur menselijke kwetsbaarheid aansluiten. Twijfel, angst, verdriet en vreugde hebben geen huidskleur.’

ErotischeFabels_KlaasVerplancke
Uit ‘Erotische fabels’ van Frank Adam, illustratie Klaas Verplancke.

 

OOK IN DEZE SERIE
september 2014 Vijf vragen aan illustrator Margriet van Noort
oktober 2014 Vijf vragen aan illustrator Mark Janssen
november 2014 Vijf vragen aan illustrator Tineke Meirink
december 2014 Vijf vragen aan illustrator Lars Deltrap

 

 

Loading

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.