Vijf vragen aan illustrator Tineke Meirink

Tineke MeirinkIn deze serie stel ik elke maand vijf vragen aan een illustrator met wie ik samen een of meer boeken gemaakt heb. Tineke Meirink is een heel bijzondere illustrator, die ook vrije kunst maakt. Ze heeft een vrolijke stijl en een zeer fantasievolle manier van kijken.

Met Tineke Meirink maakte ik in 2000 mijn eerste prentenboek: Waar kom ik eigenlijk vandaan? Er volgende een hele reeks prentenboeken, leesboeken, verhaaltjes voor Sesamstraat (Appie en opa) en een mooie gedichtenbundel Zacht zijn de wolken. In 2013 maakten we samen De wedstrijd van Schildpad en Haas.

Update februari 2021: In 2019 verscheen De boekenbus en in 2020 was De steen en de tijd een kerntitel in de Kinderboekenweek.

Helpeennijlpaard WedstrijdSchildpadHaas-200

Ik ken Tineke dus al een hele tijd en wilde graag iets meer weten van haar vrije werk en haar informatieve boeken.

Vraag 1: ‘Wat voor opleiding heb je genoten?’

Ik heb de Hogeschool voor de Beeldende Kunsten gedaan in Den Bosch. In eerste instantie koos ik daar voor de autonome richting. Na de propedeuse nam ik een jaar pauze, ging ik werken en  reizen en daarna besloot ik toch voor illustratieve vormgeving te kiezen. Een aantal jaar geleden deed ik de BIK-opleiding: Beroepskunstenaar in de klas. Maar eerlijk gezegd kom ik bijna niet toe aan lesgeven.

Vraag 2: ‘Je werkt ook als vrij kunstenaar. Kun je daar iets meer over vertellen?’

Het illustratiewerk maak ik in opdracht en is gebonden aan veel regels: formaat, inhoud, kleur of zwart-wit. Dat geeft niet, maar ik vind het heerlijk om daarnaast werk te maken, waarbij ik zelf de regels bepaal. Ik schilder bijvoorbeeld op oud hout. Daarbij gebruik ik aanwezige elementen als oude spijkers en vlekken.

Oud hout, Theevisite
Oud hout, Theevisite

Datzelfde doe ik ook digitaal met het bewerken van foto’s. Dat project heet Stop:watch. Het geeft een enorme kick als iets wat je vanuit jezelf start een succes blijkt te zijn.

Stop:watch. Links: Daydreaming. Rechts: Stuck.
Stop:watch. Links: Daydreaming. Rechts: Stuck.

Zo werd ik eind 2012 door een Frans reclamebureau gevraagd mee te werken aan een Samsung campagne met mijn Stop:watch werk. Een prachtige ervaring.

Ook werd er een Stop:watch memoryspel uitgegeven bij BIS Publishers. Een leuke bijkomstigheid van deze projecten is dat het aanleiding kan zijn tot samenwerken. Dat zoek ik graag op. Ik werk nu bijvoorbeeld samen met een animator, een grafisch vormgever, Studio Kluif en een auteur aan een aantal projecten. Dat geeft enorm goede energie.

Vraag 3: ‘Waar haal je je inspiratie vandaan?’

Ik hou van straatrommel; onopvallende zaken waar mensen meestal aan voorbij lopen. Ik luister graag naar Radio Kunststof, kijk documentaires en volg inspirerende mensen op sociale media. Mijn vrije werk inspireert me ook in mijn illustratieopdrachten. Door Stop:watch ben ik veel handiger geworden met Photoshop. Dat gebruik ik nu vrijwel altijd in mijn werk. De kunst is om het digitale en het analoge in evenwicht te houden.

Hop9

Van andere illustratoren vind ik het werk van Chuck Groenink fantastisch. Hij kan alles lijkt het. Heeft gevoel voor kleur, compositie en tekent heel erg goed. Het werk van Isidro Ferrer is ook geweldig. Prachtig hoe hij opdrachten naar zijn hand zet. En na het zien van de documentaire A Bigger Picture ben ik erg van het werk en de werkwijze van David Hockney gaan houden. Het is inspirerend hoe hij zichzelf steeds weer opnieuw uitvindt en nieuwsgierig blijft.

Als ik een boek illustreer kijk ik echter niet naar andere illustratoren of kunstenaars. Ik ga dan op zoek naar meer informatie over het onderwerp. Voor de serie Willewete illustreerde ik vier boeken over vervoersmiddelen: Op reis met de auto, Op reis met het vliegtuig, Op reis met de trein en Op reis met het schip. Als je zo’n boek illustreert is het belangrijk dat je weet hoe dat allemaal werkt en in elkaar zit. Ik maak vaak een Pinterestboard aan en verzamel daar allerlei beeldmateriaal. Soms maak ik zelf foto’s. Voor Op reis met het vliegtuig ben ik naar Schiphol geweest, maar Google is ook echt een uitkomst! Daar heb je zo makkelijk en snel alle informatie voorhanden.

Proefdruk uit: Op reis met het vliegtuig, Uitgeverij Clavis
Proefdruk uit: Op reis met het vliegtuig, Serie Willewete, Uitgeverij Clavis
Illustraties uit: Op reis met de auto, Serie Willewete, Uitgeverij Clavis
Illustraties uit: Op reis met de auto, Serie Willewete, Uitgeverij Clavis

Vraag 4: ‘Waar werk je het liefst?’

Tot voor kort werkte ik thuis, op zolder. Dat was heel handig, want mijn kinderen zaten op de basisschool die aan onze achtertuin grenst en was ik altijd voor ze thuis. Maar nu ze naar de middelbare school gaan, ben ik verhuisd naar een atelier in Groningen. Daar werk ik met drie andere kunstenaars in een grote ruimte. Dat bevalt me heel erg goed. Het is fijn werk en privé te scheiden en om meer onder de mensen te zijn. Het contact met collega’s relativeert, motiveert en inspireert. In de nieuwe studio is ook een zeefdrukwerkplaats, waar ik binnenkort een cursus ga volgen. Wie weet waar dat weer toe leidt.

atelier

Vraag 5: ‘Als je een jaar vakantie had, hoe zou je deze tijd dan besteden?’

Ik zou niet per se ver weg willen, maar denk dat ik me zou storten op vrij werk. Of misschien ergens als artist in residence verblijven. Nieuwe projecten starten. Nieuwe dingen leren en uitproberen. Eigenlijk niet zo heel anders dan wat ik nu doe.

OOK IN DEZE SERIE
Vijf vragen aan illustrator Margriet van Noort
Vijf vragen aan illustrator Mark Janssen

 

Loading

3 Reacties

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.