Het nieuwe logo is een icon

Eén van de leukste dingen bij het maken van apps vind ik het ontwerpen van de icon. Dat is nog best lastig, want een icon moet op klein formaat heel herkenbaar zijn. Maar ik ben ooit begonnen als vormgever van voornamelijk huisstijlen voor grote en kleine bedrijven, en beeldmerken bedenken vind ik erg leuk.

Vignet en logo

Een vignet is een beeldmerk. Logo komt van het woord logos (woord) en bevat altijd tekst. In de praktijk zijn vignet en logo vaak met elkaar vervlochten. Hieronder zie je twee voorbeelden van huisstijlen die ik eind vorige eeuw maakte en die nog steeds gebruikt worden. Links is een logo, rechts is een logo met vignet. Ik hield je er altijd rekening mee dat de huisstijl ook goed in zwart-wit gebruikt kon worden, zodat een logo op briefpapier bij een zwartwit-kopie of fax ook nog leesbaar was.

  

Icon

De icon is het nieuwe vignet/logo. Op Apple apparaten hebben icons standaard afgeronde hoeken, waardoor ze wat zachter en vriendelijker ogen. Apple kan er ook een gloed overheen gooien, zodat de bovenste helft lichter is. De meeste apps gebruiken deze gloed echter niet. Ontwerpers moeten de icon aanleveren op 10 formaten, oplopen van 29 x 29 pixels tot 1024 x 1024 pixels.

Een goede huisstijl op faxpapier is tegenwoordig minder essentieel, dan er goed uitzien op een klein vierkant formaat met afgeronde hoeken. Briefpapier, visitekaartjes en gevelbelettering raken ondergeschikt aan een icon voor Twitter, Facebook en app. Een nieuw vignet/logo zou je meteen als icon moeten ontwerpen. Of anders gezegd: het nieuwe logo ís een icon. Oudere bedrijven met een langwerpig logo moeten iets nieuws erbij verzinnen.

Kleur

Een goed logo moet makkelijk herkenbaar zijn. Veel bedrijven kiezen voor één basiskleur. Zoveel kleuren zijn er echter niet en daardoor gaan veel icons op elkaar lijken.
De apps zie ik vaak gebruik zijn blauw: bijvoorbeeld LI, FB, Twitter, Mail, Buienradar en Dropbox. Ook boekenwinkel apps, zoals Kobo en Bol zijn blauw.
Facetime, Berichten en Telefoon zijn groen.
PDF-readers, nieuws, tijschriften zijn rood.
Bibliotheek-apps zijn oranje.
Fotografie-apps zijn donkergrijs en zwart.
Kalender, Notitieblok, Todo-lijst en Tekenbord zijn meestal wit.
Paarse apps zijn zeldzaam.
(Klik op de afbeelding om te vergroten.)

         

Vignet

Veel zakelijke en praktische apps kiezen voor een makkelijk herkenbaar vignet, wat ook op klein formaat goed werkt. Een vogeltje, pijltje, cirkel, gestileerd voorwerp, muzieknoten, etc. Onder de icon staat de naam van de app, dus dat hoeft niet in de app. Maar enkele letters in de app afbeelden, zoals bij Facebook, Vrij Nederland, CNN, Pinterest en AKO, werkt erg goed. Langere logo’s zijn minder geschikt. Mijn idee is dat door de icon het vignet van het logo zal gaan winnen. Veel bedrijven zullen een herkenbaar vignetje of symbooltje gaan gebruiken en minder aandacht besteden aan hun het woordbeeld van hun naam.

In kinderboek-icons wordt als beeld vaak voor een getekend gezicht gekozen: een kind of  dier dat je aankijkt. De tekening laat de sfeer van de illustraties zien en geeft een indruk van het verhaal: is het een grappig, lief of spannend verhaal en voor welke leeftijd? Er zijn ook abstracte kinderboek-icons, maar die blijven veel minder goed op je netvlies hangen.

Logo

Onder de icon staat de titel van het boek (of een deel daarvan), dus die informatie hoeft niet in de icon zelf. De naam van de uitgever is echter ook belangrijk. Ik heb daarom in de eerste app die ik voor Uitgeverij Gottmer maakte (Daar komt aap) de naam Gottmer als huisstijl op de icon te zetten. Later deed ik datzelfde voor mijn eigen uitgeverij Books2download. Tegenwoordig zetten de meeste kinderboeken-uitgevers hun naam of vignet op een vaste plek op de icon, zodat de uitgever van de app meteen duidelijk is. Voor de naam van de schrijver en illustrator is helaas geen plek.

Tip: Voor het maken van icons en het exporteren naar de 10 verschillende formaten zijn handige gratis templates beschikbaar. Bijvoorbeeld via appicontemplate.com.

 

 

 

 

Loading

1 Reactie

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.