Verdienen aan de verkoop van je boeken via een partnershipprogramma met een webwinkel

Veel schrijvers en illustratoren zijn zelf actief met het promoten van hun boeken. Ze beheren een website en zijn aanwezig op social media. Eigenlijk nemen zij hierdoor een deel van het werk van de uitgever over. In sommige gevallen zijn schrijvers en illustratoren zelfs handiger in het promoten van hun boeken: lezers vinden het doorgaans leuker om via een tweet of Facebookbericht direct contact te hebben met een schrijver dan met een uitgever.

Schrijvers en illustratoren doen dus meer zelf, maar de royalty’s voor hun papieren boeken zijn nog even laag. Ik zou wel iets voelen voor een bonus-royalty voor geleverde promotiewerkzaamheden. Enkele nieuw opgerichte uitgeverijen hanteren voor e-boeken al een ander vergoedingensysteem. Maar vreemd genoeg komt de handreiking om iets van de winst te delen nu niet van de kant van de uitgevers, maar van de boekverkopers. Zij zien in dat het handig is als schrijvers, bloggers, scholen, instellingen e.d. actief meehelpen met de verkoop van boeken die voor hen interessant zijn.

De standaardverdeling van de inkomsten van papieren boeken is als volgt: 10 % voor de schrijver en illustrator samen, 30 à 40 % voor de boekwinkel en de rest is voor de uitgever, die daar de kosten voor redactie, vormgeving, productie en promotie van betaalt. Voor e-boeken en apps ligt de verdeling doorgaans op 25 % voor de schrijver en illustrator samen, 30 à 40 % voor de boekwinkel en de rest voor de uitgever. Hoe interessant is het, wanneer je een deel van die 30 à 40 % boekhandelskorting zelf mag houden?

Vijf mogelijkheden op rij

Stel je hebt een website waarop je jezelf en je boeken presenteert. Wat kun je daarmee? In dit artikel wil ik een aantal mogelijk laten zien.

1. Je laat het aan de bezoekers zelf over om te achterhalen of een boek nog verkrijgbaar is, op welke manier (als papieren boek, e-boek of app) en waar.

2. Je maakt een webwinkel aan in het Bol.com partnerprogramma. Met een paar muisklikken bouw je een webwinkel met je eigen boeken of met alles wat Bol verkoopt. Je ontvangt commissie over alle verkopen die via jouw site worden geregistreerd. Hoe meer verkopen je genereert, hoe meer commissie per verkoop je kunt verdienen. Het commissiepercentage kan oplopen tot 8%. Via een inlog bij Bol.com kun per minuut de verkoop monitoren. Nadat je je aangemeld hebt, klik je in tien minuten de webwinkel bij elkaar. Je ontvangt een code die je in de pagina van je website kunt zetten. Je site moet nog wel even goedgekeurd worden door Bol.com, maar de verkoop kan meteen beginnen. Wij linken op Books2download op deze manier naar onze e-boeken en POD.

3. Je zoekt contact met een lokale boekhandel die een webwinkel heeft opgezet via Libris. Veel individuele boekwinkels zijn aangesloten bij Libris en hebben via hen een webwinkel. Libris verzorgt voor hen de verzending van papieren boeken en Kobo levert de downloadlinks voor de e-boeken. Via het Libris partnerschipprogramma kun je als schrijver, school of bedrijf een overeenkomst afsluiten met een boekwinkel en Libris. De boekwinkel vraagt hiervoor een contract aan en Libris stuurt het je toe. Na ondertekening krijg je een eigen MemberNr waarmee je verkooplinks kunt aanmaken. Eigenlijk plaats je stukjes van de Libriswebwinkel op je eigen site. Je hebt, net als bij Bol.com, geen omkijken naar de verkoop en geen administratie. Je krijgt 10 % commissie, die afgaat van de boekhandelskorting van de boekhandel aan wie je gelieerd bent. Eens per kwartaal krijg je via deze boekhandel een verkoopoverzicht.
Ik heb voor deze website met Boekhandel Roodbeen dit traject doorlopen. Mijn webwinkel is een pagina met de zoekopdracht “Rian Visser” en ik plaats losse verkoopblokjes met daarin één boek bij boeken die ik bespreek in een blogartikel en bij mijn portfolio-pagina’s (de rode links bovenaan).
Het Libris partnershipprogramma is iets complexer dan dat van Bol.com, maar – als je weet hoe het werk – is het niet heel erg ingewikkeld.

4. Je bouwt een eigen webwinkel, zorgt voor voorraad van je boeken en verwerkt de bestellingen helemaal zelf. Steeds meer uitgevers kiezen voor deze optie. Hierbij behoudt je de totale boekhandelskorting van 30 à 40 procent. Het bouwen en bijhouden van een webwinkel kost wel veel tijd en geld, net als het verzenden van papieren boeken en de administratie.

5. Je bent tegen boekverkoop via internet en plaats een oproep op je site dat mensen vooral naar de lokale boekhandel moeten gaan. Het liefst zou je willen dat je uitgever jouw boeken ook alleen via fysieke boekwinkels verkoopt.

Hoe rijk ben ik geworden?

Via Bol.com hebben we afgelopen maand nog geen enkele commissie in de wacht gesleept. Als uitgever verdien ik wel aan Bol.com: voor Books2download is Bol.com naast iBookstore het belangrijkste verkooppunt, maar deze verkopen komen nog niet via onze website tot stand. Ik heb hiervoor ook niet actief aan promotie gedaan, maar zie het meer als service.
Mijn partnership als schrijver met mijn Boekhandel Roodbeen is pas net begonnen en ik heb daarom nog geen cijfers. Wordt vervolgd…

Update 25 augustus 2014

Ik ben erg tevreden over het partnership met Libris. Rijk ben ik nog niet, maar het levert toch wel een kleinigheid op. En heel erg gaaf: vanaf 1 augustus 2014 is het mogelijk om direct in mijn webwinkel te zien wat er verkocht wordt. Super!

librisPS_maandoverzicht

Loading

4 Reacties

  1. Nog een tip: boeken van jezelf die niet meer leverbaar zijn kun je via Bol.com als tweedehandsboek verkopen. Daarbij kun je aangeven dat het boek nieuw is en dat je het signeert.

  2. Adrie, je hebt gelijk. De kosten voor CB: opslag, distributie, download, beveiliging etc zijn fors.
    Standaard is misschien niet goed uitgedrukt. In mijn 65 boekcontracten is dit ongeveer de verdeling, waarbij er boven de 5000 verkochte exemplaren meestal een procent opslag gegeven wordt.

  3. Hallo Rian, je mist een belangrijke kostenpost in het rijtje bij de uitgever: opslag en distributie. De tarieven die CB rekent zijn echt niet mals. En als je niet met CB werkt, zijn de kosten van (de alternatieven voor) opslag/distributie ook fors. Verder hanteer je het begrip ‘standaard’. Dat kan een verkeerd beeld geven, omdat er heel veel wordt afgeweken van de ‘standaard’.

  4. Beste Rian,
    wat een goed initiatief om dit zo goed uitgewerkt met ons te delen! Zeer interessant en: hou ons svp op de hoogte (en natuurlijk: veel succes!!)

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.