Wordt de iPad een onmisbaar leermiddel in het onderwijs?

LinkedInDeliciousBlogger PostBookmark/FavoritesShare

In de laatste nieuwsbrief van Books2download stelde ik deze vraag aan mensen in het onderwijs. Als kinderboekenschrijver en uitgever van apps en digibordlessen ben ik benieuwd hoe de iPad in de toekomst ingezet gaat worden op scholen en welke behoefte er is aan apps of andere digitale leermiddelen. Ik heb diverse e-mails gekregen en ook geput uit discussies op LinkedIn en reacties op Twitter.

Lopen we achter als onze school nog geen iPad heeft?

Dit vroeg een leerkracht op LinkedIn. Iedereen is het erover eens dat een leerkracht, die goed onderwijs geeft in de basisvakken, belangrijker is dan elk ander middel. Volgens het motto: ‘C’est le musicien qui fait la musique.’ De rol van de leerkracht zou echter wel kunnen gaan veranderen wanneer digitale leermiddelen de sturing van de les overnemen. De docent zou meer de rol van begeleider kunnen krijgen en leerlingen individueel gaan helpen.
Sommige leerkrachten vinden dat de school niet per se cool hoeft te zijn: kinderen verwachten dat helemaal niet. Ze weten dat je gewoon naar school gaat om te leren. Je moet de iPad niet gaan hypen. Het ‘nieuwigheidseffect’ zal toch wel snel slijten. Zij benadrukken dat de school eerst een goede visie moet ontwikkelen en kijken waar behoefte aan is en pas daarna gaan uitzoeken welke techniek daarbij hoort. Anderen vinden dat je juist vanuit de nieuwe technische mogelijkheden op nieuwe behoeften komt en nieuwe onderwijsvormen kunt ontwikkelen. Iemand merkt op dat de technische mogelijkheden en nieuwe onderwijsvormen haasje-over spelen.
Naast het zo snel mogelijk aanschaffen van hardware wordt training van de leerkrachten belangrijk gevonden.

iPad leerboek

Moet er per se een iPad komen of zijn er andere mogelijkheden?

Als voordeel van een iPad wordt genoemd: veel goede apps (meer dan voor Android), compact, makkelijk mee te nemen, geen snoeren, snel opstarten, gebruiksvriendelijk, je kunt er ook mee fotograferen en filmen. Het voordeel van een Android tablet of laptop is daarentegen dat de prijs lager ligt en dat er open standaard software voor is. Sommigen vinden dat het niet zoveel uit maakt wat voor hardware je neerzet, als je maar zorgt dat er veel individuele werkplekken komen, waar kinderen op tablet of computer kunnen werken. Op een digibord gebeurt alles klassikaal en dat is weinig vernieuwend.
Moet de school de hardware aanschaffen of zou je kinderen in de toekomst kunnen verplichten van thuis een iPad van thuis te nemen? Wie weet is het aanschaffen van een iPad voor de eerste schooldag straks heel gewoon.

Vanaf welke leeftijd kan een kind met de iPad werken?

‘Kinderen van groep 1 t/m groep 5 kunnen nog niet zelfstandig met een iPad omgaan,’ zegt een leerkracht. Een andere leerkracht vertelt dat ze in groep 1 t/m groep 3 een paar iPads in circuitvorm of met ouderhulp gebruikt om kinderen juist vroeg te leren omgaan met tablets en apps. Natuurlijk zal een kind in groep 1 iets anders met een iPad kunnen dan een kind in groep 5.
Niet iedereen is enthousiast over de trend om kinderen steeds jonger met computers te laten omgaan. Kleine kinderen moeten zolang mogelijk spelen met dingen die je kunt vastpakken. We raken ‘overgedigitaliseerd’. In deze tijd is het de kunst om te genieten van het analoge. Kunnen kinderen straks nog wel een pen vasthouden?

Wat zijn de voordelen van digitale leermiddelen?

In digitale schoolboeken kan interactiviteit, video en geluid gebruikt worden en er kan makkelijk in de tekst worden gezocht. Kinderen kunnen via digitale leermiddelen vragen beantwoorden, games spelen, informatie vinden op internet, aantekeningen maken, social media gebruiken, een weblog maken, in virtuele werelden samenwerken, foto’s en video aan werkstukken toevoegen. Het werk kan getoond worden op het digibord.
Iemand noemt de iPad een absolute meerwaarde voor het onderwijs; een ideale manier om het onderwijs op het kind af te stemmen in plaats van andersom.
Verschillende leerkrachten merken op dat ze graag via een app met de leerlingen willen meekijken om bijvoorbeeld de antwoorden te zien en scores bij te houden. Ook is het handig als de iPads als een soort stemkastjes gebruikt kunnen worden in combinatie met het digibord, waarbij de docent ziet welke leerling welk antwoord geeft.

Aan welke apps en leermiddelen is er behoefte?

Een leerkracht schrijft op LinkedIn: ‘Apps doen er weinig toe; het is belangrijk dat kinderen kunnen zoeken op internet.’ Een ander wil graag dat er apps komen voor de basisvakken; niet ter vervanging, maar naast de papieren boeken. Iemand wil graag dat alle leer- en werkboeken als enhanced e-books beschikbaar komen, met de mogelijkheid voor de leerkracht om te kunnen zien wat kinderen invullen.
Behalve dat de iPad als een digitaal boek gebruikt wordt (waarbij de leerkracht nog steeds klassikaal de stof uitlegt), is er behoefte aan apps waarmee leerlingen zelfstandig aan het werk kunnen. Denk bijvoorbeeld aan educatieve games, waarmee kinderen de basisvakken op een leuke en aantrekkelijke manier kunnen oefenen en aan games met een virtuele 3D-wereld waarin kinderen met elkaar kunnen samenwerken.
Lezen zou met digitale en interactieve boeken aantrekkelijker gemaakt kunnen worden voor kinderen met dyslexie of een taalachterstand.

Conclusie

Ik begon dit artikel met de vraag hoe de iPad in de toekomst ingezet gaat worden op scholen en welke behoefte er is aan apps of andere digitale leermiddelen. Ik denk dat er naar de toepassingen volop gezocht wordt en dat er veel behoefte is aan apps die aansluiten bij bestaande lesmethoden. Ook is er behoefte aan meer educatieve games en interactieve leesboeken.
‘Uitgevers lopen nog ver achter met het ontwikkelen van goede digitale leermiddelen,’ klaagt een leerkracht.
Misschien is dat niet verwonderlijk. Het maken van interactieve apps, boeken en games is erg duur en de prijs die men voor apps wil betalen is laag. Moest een school vroeger voor elk kind een leer- of leesboek kopen, nu kan via één iTunes account één app of e-book op twintig tablets worden gezet. Dus of uitgevers aan deze wens vanuit het onderwijs gaan voldoen is volgens mij nog maar de vraag.

Update 24 mei 2012: Ed Nijpels: wet schoolboeken belemmert opkomst tablets.

Hieronder volgen een aantal links naar sites waarop lessuggesties worden gegeven voor werken met apps in het onderwijs:

ICT-innovatie,atscholen.nl Apps voor iPad/iPhone geordend op vak en goed beschreven
www.Appitic.com A collection of 1300 apps for education (Engels)
www.apple.com/nl/education/apps
Keuze van educatieve apps door Apple
www.scribd.com/doc/38908250/iPadlijst-voor-onderwijs iPad apps voor het onderwijs
www.appsindeklas.be Overzicht van iPad/iPhone en Android apps voor het onderwijs
103 interesting ways to use apps in the classroom Google Doc van Tom Barret met heel veel voorbeelden en tips  (Engels)
De 10 meest gebruikte iPad apps voor school Kennisnet: Lijst van 10 meest gebruikte apps voor school.

Meer artikelen over het gebruik van de iPad in de klas:
Vetste klas van Nederland werkt met een iPad!
Gebruik van de iPad in het primair onderwijs
Meppelse iPad-klas krijgt navolging

Yurls pagina’s:
iPad op school
iPad en onderwijs
Apps voor (Speciaal) Onderwijs

One Response to Wordt de iPad een onmisbaar leermiddel in het onderwijs?

  1. [...] Wordt de iPad een onmisbaar leermiddel in het onderwijs? | Rian Visser [...]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


4 × zeven =

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>